حسین نورانی نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حالی یک سالگی دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را پشت سر می گذاریم که فاصله زیادی میان شور و شوقی که سال گذشته وجود داشت با شرایطی که اینک و امروز هست، وجود دارد. نمی خواهیم بگوییم مقصر فاصله ایجاد شده دولت است، اما مسلم است که حامیان دولت، آن  چیزی را که از دولت انتظار داشتند تاکنون ندیده‌اند.

وی با تاکید بر این که به هیچ وجه از رای پارسال خود پشیمان نیستیم و می‌دانیم که با رای نیاوردن روحانی شرایط به مراتب بدتری پیش می‌آمد، افزود: از زمان انتخابات وعده‌های زیادی به مردم داده شد که کماکان محقق نشدند ، در حالی که انتظار می‌رفت بخشی از آنها تا الان تحقق پیدا کرده باشد. رفع حصر و آزادتر کردن فضای مجازی و کابینه‌ای بهتر جزو انتظارات کوتاه مدت بود که محقق نشد. شروع به اجرایی شدن برخی از شعارها در حوزه سیاست خارجی به ویژه تحریم‌ها، موضوعات اجتماعی و رونق اقتصادی هم از جمله انتظاراتی است که در میان مدت می‌رود. البته تحریم‌ها موضوعی بود که با روی کارآمدن دولت ترامپ اجرایی شدنش از دست دولت ایران خارج شد و این موضوع را به پای عدم تلاش دولت یا بد عهدی آن نمی‌توان گذاشت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به نقاط قوت دولت دوازدهم گفت: کسانی که در ستاد انتخاباتی آقای روحانی فعال بودند، برای اینکه مردم را به رای دادن ترغیب کنند، روی چند مورد به عنوان دستاوردهای دولت اول آقای روحانی تاکید ‌می کردند. یکی از آنها برجام بود. دیگری که خیلی روی آن مانور داده می شد حمایت ایشان از فضای مجازی بود؛ این در حالی بود که در همان زمان شبکه‌های اجتماعی مثل فیس بوک و توئیتر فیلتر بودند. در واقع صرفا حفظ آزادی در پیام‌رسانهایی مثل تلگرام باعث شده بود که از آن به عنوان دستاوردی برای دولت یاد شود.

وی سپس افزود: اگر دلیل از بین رفتن آزادی در فضای مجازی به عنوان یکی از دستاوردهایی که برای دولت نام برده‌می شد را خارج از تصمیم‌گیری رئیس دولت بدانیم و خلف وعده دولت نخوانیم؛ اما این موضوع را دست کم می توان جزو ناتوانی دولت برشمارد که از نظر افکار عمومی تفاوت چندانی نمی‌کند. چرا که می‌گوید نباید شعارهای خارج از توان را در انتخابات سر داد و بعد گفت خواستیم و نشد.

سخنگوی حزب اتحاد ملت در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به نقش احزاب در پیروزی دولت تدبیر و امید در دور دوم، اظهار کرد: قانون جدید احزاب در زمان دولت آقای احمدی نژاد تصویب شد که همه احزاب مکلف شده‌اند خودشان را براساس آن شکل دهند؛ اما این قانون بسیار قانون پر ایرادی است؛ چرا که همه احزاب را یک شکل می خواهد و حتی تا حد دخالت در اسامی ارکان احزاب هم پیش می‌رود.

وی ادامه داد: تغییر قانون احزاب موضوعی است که هم در اختیار دولت و هم در اختیار مجلس است. دولت باید واقعا در مورد این قانون تجدیدنظر اساسی کند چراکه این قانون مخالف فعالیت گسترده احزاب است.

نورانی نژاد سپس گفت: برای آنکه فعالیت احزاب در کنار دولت مثمرثمر واقع شود، دولت باید شرایط را برای احزاب تسهیل کند و مواردی که گریبانگیر فعالیت آنها هستند را برطرف کند.

وی با بیان اینکه دولت باید در حوزه امنیتی نیز تلاش بیشتری انجام دهد، اظهار کرد: در برخی از حوزه‌ها مثل حوزه امنیت داخلی و وزارت علوم مطالبات حامیان دولت برآورده نشده است. در حوزه سیاست خارجی نیز به نظر می‌رسد شعاع عملکرد دولت دوم آقای روحانی نسبت به دولت اول ایشان افزایش پیدا کند. به خصوص در موضوعات منطقه‌ای ما نقش وزارت خارجه را از برخی از نهادهایی که در این حوزه ورود کرده اند، کمتر می بینیم؛ کلا آقای ظریف آن درخشش و حضوری که در ماجرایی مثل برجام داشت را در دولت دوم روحانی و حوزه‌هایی مثل مسایل منطقه‌ای کمتر می بینیم.

این فعال سیاسی با تاکید بر این که به رغم این انتقادات همچنان خود را در برابر تهدید افراطیون، حامی دولت می‌دانیم و سعی می‌کنیم سختی‌های کار  اجرایی و در نتیجه انصاف را رعایت کنیم، افزود: آقای روحانی همچنان سه سال فرصت دارند که امیدها را باز آفرینند. از قدرت رای بالایش در سال ۹۶ که آن را ضامن عمل به تعهداتش خوانده بود و نیز توان سیاست ورزی و چانه‌زنی‌اش در قدرت برای بهبود اوضاع استفاده کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.