ماریتیم گزارش داد، شرکتهای کشتیرانی متعدد که به بنادر آمریکا رفت و آمد دارند، به دلیل نگرانی از مجازات آمریکا، ناچار هستند خدماتشان به بنادر ایرانی را متوقف کنند با این حال به رغم تحریمها، مسیرهای حمل و نقل دیگری وجود دارند که احتمالا رونق پیدا خواهند کرد.

اگرچه تحریمهای آمریکا احتمال توقف خدمات رسانی کشتی های کانتینری و نفتکشها به بنادر ایرانی را افزایش می دهد اما روشهای دیگر حمل و نقل با کامیون باری یا کامیون کانتینری وجود دارد یا در حال توسعه است. همچنین چین توسعه یک جاده ابریشم در سراسر آسیا را در دست اجرا دارد که شامل خطوط لوله انتقال نفت و گاز طبیعی از ایران است. مقامات دولتی خارج از این منطقه ممکن است نتوانند حجم نفت و گاز طبیعی که از طریق خطوط لوله جاده ابریشم جریان پیدا می کند را مونیتور کنند.

مذاکرات درباره اتصال یک خط ریلی میان استانبول و آسیا چند دهه قبل آغاز شد و در حال حاضر، چین خط ریلی از تهران تا پکن را به هم متصل می‌کند و قطارهای باری این مسیر را طی می‌کنند. نیاز به گسترش خط ریلی در اطراف دریاچه وان ترکیه وجود دارد تا برای عبور دادن قطار از این دریاچه نیازی به کشتی نباشد. یک خط ریلی مستقیم میان استانبول و تهران حمل و نقل کانتینری ریلی میان چین و اروپا را بهبود خواهد بخشید. تحریم‌های آمریکا هیچ تاثیری بر ساخت خط ریلی در ترکیه ندارد.

مسیر دریایی جایگزین

مسیر دریایی جایگزین از دریای خزر عبور می کند و به مسیرهای کشتیرانی منتهی به شهر ولگوگراد و مجموعه دیگری از مسیرهای کشتیرانی منتهی به دریای سیاه، رودخانه دانوب و دریای مدیترانه ختم می شود. رودخانه دانوب از اقتصادهای اروپایی متعددی عبور می کند و از نظر تاریخی، چنین مبادلاتی را شاهد بوده و در حال حاضر نیز محل تردد کشتیهای باری است. چند رودخانه قابل کشتیرانی روسیه به دریای سیاه منتهی می شوند و مسیر دریایی رقابتی از نظر هزینه را میان شهرهای روسی و اروپایی متعدد فراهم می کنند.

تحریمهای تجاری آمریکا علیه ایران و کشورهایی اروپایی که به دنبال ایستادگی در برابر این اقدامات هستند، اهمیت بهبود مسیرهای کشتیرانی میان دریای خزر و دریای سیاه را بارز می کند. ساخت کانالهای کشتیرانی به نفع اقتصادهای ترکمنستان، قزاقستان و حتی آذربایجان و ازبکستان بوده و بعید است که نیروی دریایی کشوری کشتیهای تجاری که در دریای سیاه حرکت می کنند را رهگیری کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.