رویترز گزارش داد، رئیس‌جمهور ترکیه در مراسم افطار با سفرای خارجی در آنکارا گفت: کشورهایی که بیش از ۱۵ هزار کلاهک هسته‌ای دارند،‌ در حال حاضر جهان را تهدید می‌کنند.

اردوغان با اشاره به کلاهک‌های هسته‌ای اسرائیل افزود: خاورمیانه باید از تمام تسلیحات هسته‌ای پاکسازی شود. کشورهای دارای تسلیحات هسته‌ای به عنوان یک تهدید در منطقه هیچگونه اعتباری در جهان ندارند.

اردوغان در بخش دیگری از اظهاراتش به مساله فلسطین اشاره کرد و افزود: ما به مبارزه خود تا زمانی که قدس به خانه صلح، آرامش و کرامت تبدیل شود ادامه می‌دهیم.

رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد: اقدامات ترکیه تا زمانی که مساله قدس حل شود ادامه خواهد یافت. ما از حقوق‌مان درباره قدس نمی‌گذریم و هرگز قبله اول مسلمانان را ترک نخواهیم کرد.

وی در این مراسم افطار گفت: آمریکا با انتقال سفارتش به قدس دست‌هایش به خون کودکان فلسطینی آغشته شده است. دیگر دولت آمریکا حق صحبت درباره حقوق بشر، دموکراسی و صلح ندارد.

وی با اشاره به تنش‌های منطقه‌ای گفت: دیپلماسی به عنوان ابزاری برای حل بحران‌ها نادیده گرفته شده است.

در بیانیه منتشر شده از سوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه، همه سفرای خارجی مقیم ترکیه به غیر از اسرائیل برای افطار حزب عدالت و توسعه دعوت شده بودند.

آنکارا از سفیر این رژیم در ترکیه خواسته است که مدتی کشور را ترک کند.

همچنین بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه نیز در این مراسم افطار وعده داد که ترکیه حمایت خود را از مردم نیازمند در سراسر جهان ادامه دهد.

وی ادامه داد: اکنون زمان اقدام مشترک علیه مشکلات جهانی از جمله تروریسم، نفرت‌پراکنی، بی عدالتی، مهاجرت، تبعید و گرسنگی است.

وی با اشاره به حملات اخیر اسرائیل در نوار غزه نیز گفت: کشتار انسان‌های غیرمسلح و بی دفاع خشونتی ظالمانه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.