وزارت دفاع چین بی درنگ با انتشار بیانیه ای از این اقدام آمریکا ابراز تاسف کرد و بستن درهای گفت و گو را برای هیچ طرفی سودمند ندانست.

وزارت دفاع چین در بیانیه منتشره در تارنمای خود آورده است که با این حرکت و مسدود کردن مسیر مذاکرات، دو طرف هیچ وقت فرصتی برای افزایش همکاری و اعتماد نخواهند داشت.

رزمایش ریم و پاسیفیک موسوم به ریم پاک که چین قبلا هم در آن شرکت داشته است بزرگترین رزمایش دریایی جهان محسوب می شود که هر دو سال یک بار در ماه های ژوئن و جولای در هاوایی برگزار می شود.

حضور چین در این رزمایش در سال های قبل باعث شده بود تا دو قدرت اقتصادی دنیا بتوانند بسیاری از مشکلات و تنش های نظامی و سیاسی میان خود را نیز مورد رایزنی قرار دهند.

به نظر می رسد که حضور نظامی قوی تر چین در منطقه دریای جنوبی و فرود بمب افکن های این کشور در جزایر این دریا و همچنین تمرینات نظامی بیشتر چین بر فراز تنگه تایوان از علت های اصلی پس گرفتن دعوت آمریکا بوده است.

دولت دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا تبحر خاصی در پس گرفتن دعوتنامه ها و شکستن پیمان های بین المللی و خروج از معاهدات جهانی و نقض آنها دارد و از جمله تازه ترین نمونه های آن هم لغو نشست سران آمریکا و کره شمالی بود که برای ماه آینده میلادی در سنگاپور برنامه ریزی شده بود.

پنتاگون صراحتا تایید کرده که علت باز پس گرفتن این دعوتنامه، حضور فزاینده نظامی چین در جزایر دریای جنوبی بوده است که می تواند کشتیرانی آزاد را به خطر بیندازد.

وزارت دفاع چین اقدام آمریکا را غیرسازنده توصیف کرده و آورده است که این یکی از بهانه هایی بود که واشنگتن مطرح کرد تا پس گرفتن دعوتنامه اش را توجیه کند ولی به هر صورت چین از جزایر دریای جنوبی که تحت مالکیت این کشور هستند حراست خواهد کرد.

لغو این دعوت در شرایطی است که وانگ یی وزیر خارجه آمریکا امروز با &#۳۹;مایک پمپئو&#۳۹; همتای آمریکایی خود ملاقات کرد و گفت که تقویت سامانه های دفاعی چین در دریای جنوبی حق مشروع این کشور است.

چین بارها تاکید کرده است که به هر قیمتی حتی رویارویی نظامی با آمریکا از حق حاکمیت و تمامیت ارضی اش در دریای جنوبی حراست خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.