«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه بعد از گفت‌وگو با «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه تلاش کشورهای اروپایی برای نجات توافق هسته‌ای برجام، پس از خروج آمریکا از آن را تحسین کرد، اما هشدار داد شکست در حفظ این توافق، «تبعاتی قابل‌سرزنش» به‌همراه خواهد داشت.

پوتین این اظهارات را در ساعات پایانی روز پنجشنبه (به‌وقت تهران)، در سن‌پترزبورگ بعد از دیدار با همتای فرانسوی‌اش مطرح کرد. ماکرون برای گفت‌وگو درباره برجام، سوریه و اوکراین به روسیه سفر کرده است.

رئیس‌جمهور روسیه در این کنفرانس مشترک خبری همچنین از کشورهای اروپایی خواست مسائل غیرمربوط به برنامه هسته‌ای ایران، مانند فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران را در خارج از چارچوب توافق برجام مورد بررسی قرار دهند و حفظ برجام را به آن مشروط نکنند.

پوتین تأکید کرد: گره زدن مسائل برجام به فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران «به‌معنی این است که ما هم داریم از این توافق خارج می‌شویم، زیرا در برجام چیزی در این خصوص نیامده است».

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در بیاناتی روز چهارشنبه به‌عنوان یکی از شروط ادامه برجام با کشورهای اروپایی تأکید کرده بودند سران سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) «باید متعهد شوند و قول دهند که بحث موشک و حضور منطقه‌ای ایران را مطلقاً مطرح نخواهند کرد».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.