علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اشتباه امروز این است که می‌خواهند آزادی اجتماعی را بدون آزادی معنوی به وجود بیاورند، گفت: ریشه سلب آزادی اجتماعی یکی زیاده‌خواهان هستند که حق دیگران را سلب می‌کنند و یکی خود انسان و یکی هم قانون‌گذاران که خواهند قانون را به نفع خودشان تدوین کنند.

 

او گفت: به تعبیر شهید مطهری آزادی اجتماعی بدون آزادی معنوی میسر نیست. درباره ضرورت وحدت و همدلی اختلاف نظری نیست. از لوازم وحدت دوری از هوای نفسانی است و اینکه قدرت‌پرست نباشیم.

 

مطهری ادامه داد: آنجایی که فردی را اصلح بر خود می‌دانیم اصرار بر تصاحب قدرت نکنیم، به تعبیر شهید مطهری جامعه اسلامی همیشه از داخل مورد خطر واقع می‌شود. هر جا ضربه‌ای به ما وارد شده از تفرقه بوده است.

 

علی مطهری با بیان اینکه در نوع برخورد با منتقدان باید به یک مفهوم مشترک برسیم، گفت: امروز در اینکه نیاز به وحدت ملی داریم تردیدی نیست. در نوع برخورد با منتقدان باید به یک مفهوم مشترک برسیم. تا زمانی که به یک برداشت مشترک از اصول و مبانی نرسیم در گفت‌وگوی ملی موفق نمی‌شویم. 

 

او گفت: اینکه احساس کنیم همه باید یک نظر داشته باشند و اگر کسی نظر مخالف داشته باشد نظام تضعیف می‌شود نظر خطرناکی است که متاسفانه برخی در نظام دارند.

 

مطهری گفت: ما اروپایی‌ها را تحقیر می‌کنیم که چرا درباره هولوکاست اجازه صحبت نمی‌دهند. ولی ما همان کاری را که اروپایی‌ها درباره هولوکاست کردند درباره وقایع ۸۸ می‌کنیم. شاید کسی نظر دیگری داشته باشد و معتقد باشد نظام اشتباهی کرده است.

 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عظمت نظام جمهوری اسلامی و اصل ولایت فقیه به این است که همه آزاد باشند اظهار نظر کنند. ضرورت دارد سختگیری به منتقدان پایان یابد.

 

او گفت:در شرایط امروز لازم است که این انشقاق در کشور برای حصر و ممنوع‌التصویری بر طرف شود. البته ما نشانه‌هایی می‌بینیم و احساس می‌کنیم اراده‌ای برای این کار وجود دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.