حسین محمدنبی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با دستاوردهای حقوقی توافقنامه برجام برای ایران اظهار کرد: زمانی تفاهم ۱+۵ در موضوع برجام مورد امضای طرفین قرار گرفت که حاصل ۱۲ سال مذاکرات دولت‌های مختلف بود تا بتوانند برنامه اقدام مشترک را تنظیم کنند. در آن دوران غربی‌ها و آمریکا طبق توافقات تمهیداتی فراهم کرده بودند که بتوانند از فصل هفت منشور سازمان ملل متحد علیه ایران استفاده کنند که این اقدامات شامل حمله زمینی، دریایی و هوایی بود مانند اقدامات این کشورها در لیبی و عراق که با امضای توافقنامه برجام تمام اقداماتی که بدترین آن اجرای فصل ۷ منشور ملل متحد بود را خنثی کرد.

وی افزود: مسأله دیگر که بعد از اجرای برجام صورت گرفت این بود که قسمتی از تحریم‌هایی که به دلیل موضوع ایرادات به مساله اتمی ایران وجود داشت، با این تفاهم و تعهد متوقف شده و از جمله موضوعات کشتیرانی، بیمه‌ها و خریداری نفت به میزانی که مد نظر دولت ایران باشد، مورد توجه قرار گرفت.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: از آنجا که قرار بر این بود که در قبال برجام همکاری مشترک صورت بگیرد و تمام بندهای این توافقنامه اجرا شود، بلافاصله بعد از امضای این سند که از نظر ما سند اجرایی و از نظر آمریکا نیز با توجه به فصل دوم قانون اساسی آنها یک توافق اجرایی بود، به اجرا درآمد و بلافاصله کسانی که در مجموعه مذاکرات حضور داشتند خواستند که برنامه اقدام جامع مشترک را به صورت قطعنامه از طریق شورای امنیت سازمان ملل نیز مورد توجه قرار دهند که علت آن قطعنامه‌های صادر شده برای تحریم علیه ایران بود؛ بنابراین لازم بود که سازمان ملل بر اساس تفاهم ۱+۵ قطعنامه‌ای صادر کند و بر این اساس قطعنامه ۲۲۳۱ که توصیه‌هایی غیر الزام‌آور داشت صادر کرد و باعث شد که از نظر قانونی هم این امضاء مشترک فیمابین ایران و ۱+۵ قوت قانونی و بین‌المللی پیدا کند.

محمدنبی اظهار کرد: با توجه به بند ۲ این قطعنامه شورای امنیت از همه دولت‌های عضو در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی می‌خواهد اقداماتی که برای حمایت از اجرای برجام لازم است را استفاده کرده و به آن عمل کنند. در واقع به همراه تنظیم این برنامه شورای امنیت سازمان ملل از همه دولت‌ها خواست که در اجرای درست این قطعنامه همراهی کرده و به حفظ صلح و آرامش در جهان کمک کنند.

وی در رابطه با حضور قدرتمندانه ایران در برجام گفت: خروج آمریکا از برجام نقض عهد بوده و این اقدام قانون گریزی محسوب می‌شود. پس از سر کار آمدن ریاست جمهوری جدید آمریکا، او سعی کرده هر حرفی که در زمان انتخابات زده را اجرایی کند، اما ما معتقد به اصل وفای به عهد هستیم و نقض عهدنامه‌ها نمی‌تواند مورد پسند دنیای امروز در حقوق بین‌الملل باشد.

این حقوقدان تصریح کرد:‌ آمریکا به دنبال این است که با خروج از برجام از نظر عرفی و قانونی، تحریم‌های علیه ایران که با این توافقنامه از درجه اعتبار ساقط شده بود را برگرداند، در صورتی که این کار نقض عهد از سوی آمریکا است.

محمدنبی افزود:‌ آمریکا عملاً تعهدات بین‌المللی را در قبال قوانین داخلی‌اش نقض کرده است که در رابطه با موضوع آب و هوا نیز همین کار را انجام دادند و با وجود اینکه این توافقنامه را امضا کرده بود، از آن خارج شد. با کنار هم گذاشتن این موارد این تفکر به وجود می‌آید که آمریکا قابلیت اعتماد را نداشته و هر تغییری را علیرغم تعهداتش انجام می‌دهد و این اقدامات و تصمیمات چه از سوی دنیا و چه داخل این کشور مورد ایراد قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس نیز ممکن است در آینده تصمیمات قبلی خود را نقض کنند، اما نکته مشخص این است که همه آنها به دنبال اجرای دقیق برجام هستند، بنابراین با بررسی‌هایی که دولت انجام می‌دهد و مطالبی که در کشور راجع به آن مطرح است اگر کشورهای اروپایی نیز بخواهند تعللی کنند باید در این خصوص تصمیمات نهایی گرفته شود. با توجه به اینکه آمریکا به دنبال این است که ما را به عنوان ناقض تعهدات این مجموعه تلقی کند و اگر بتواند این موضوع را ثابت کند، بلافاصله تحریم‌هایی که در زمان قطعنامه ۲۲۳۱ متوقف شده بود بعد از ۳۰ روز قابلیت اجرایی داشته که در خود متن موافقتنامه نیز آورده و امضا شده است.

این وکیل دادگستری اظهار کرد: آنچه در حال حاضر باید انجام دهیم حفظ آرامش و حضور در مجموعه برجام به خاطر منافع ملی‌مان است، چون ما همواره بر این امر تأکید داشته‌ایم که منافع ملی‌مان باید در این زمینه مورد توجه قرار بگیرد و در این برهه از زمان تعهدی که اروپایی‌ها در مقابل برجام به ما دارند این است که آمریکا نمی‌تواند به آنها فشار بیاورد که شما هم باید از آن خارج شوید.

محمدنبی در خصوص برخی اقدامات تندروانه پس از خروج آمریکا از برجام گفت: برخی اقداماتی در کشور صورت گرفت و انتقاداتی نیز به آن شد. ما قانون‌گریز نیستیم و نقض عهد نمی‌توانیم کنیم و اگر به جایی رسیدیم که تصمیم مسئولین کشور بر این باشد که باید رفت و رها کرد آن هم باید با احترام انجام شود و دلیلی ندارد که اقدامات اشتباهی که دیگران انجام می‌دهند را تکرار کنیم.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی حفظ آرامش و رعایت قوانین بهترین کار بوده و بهتر است که در تفسیر مسائل سیاسی همه اظهار نظر نکنند تا متخصصین امر بتوانند نظرات خود را ارائه کنند و اقدامات مناسب را انجام دهند.

این وکیل دادگستری با اشاره به اقداماتی که می‌تواند از سوی اروپایی‌ها در خصوص خروج آمریکا از برجام صورت گیرد، اظهار کرد:‌ اروپایی‌ها می‌توانند به سازمان تجارت جهانی و سایر سازمان‌های بین‌المللی مانند دادگاه اروپا مراجعه کرده و علیه آمریکا مبنی بر اینکه نقض برجام کرده و باعث ایجاد مشکلات شده، شکایت کنند. در حال حاضر شرکت‌های اروپایی پژو، ایرباس، رنو و توتال قراردادهای مختلفی با ایران بسته‌اند که در حال شروع یا انجام است. در صورتی که آمریکا بگوید این شرکت‌ها را تحریم می‌کنم قطعاً به این شرکت‌ها خساراتی وارد خواهد شد. لذا سازمان تجارت جهانی و دادگاه اروپایی باید به اروپایی‌ها برای حفظ این قراردادها کمک کنند تا این قراردادها قابلیت اجرا داشته باشد.

محمدنبی تأکید کرد: قطعنامه ۲۲۳۱ به قوت خود باقی است و قطعنامه‌ها یادداشت فدایت شوم نیست، تعهد سازمان ملل برای تمام اعضایش بلافاصله بعد از امضای این قطعنامه این بود که کلیه کشورها و سازمان‌ها در جهت کمک به اجرای دقیق برجام همکاری و همراهی کنند.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه ادعای آمریکایی‌ها در رابطه با مسائل موشکی ربطی به برجام ندارد، افزود: سازمان ملل باید بداند اگر به قطعنامه‌ای که خودشان صادر کردند پایبند نباشند آنها هم در آینده دچار مشکلات خواهند شد و دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.

محمدنبی در پایان گفت: در شرایط فعلی باید آرامش داشته باشیم تا دولت و مسئولین بتوانند تصمیماتی را بگیرند تا در حفظ منافع ملی کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.