المیادین گزارش داد، جاکی حوجی، تحلیلگر مسایل کشورهای عربی در روزنامه عبری زبان معاریو نوشت: "به تازگی مسئولان اسرائیلی با موجی از رویکردهای مثبت و سفر مقامات عربستانی مواجه شده‌اند اما بخش اندکی از این دیدارها و گفتگوها در رسانه‌ها منعکس شده‌ است، تمامی کسانی که در این حوزه فعالیت دارند، با گزارش‌ها و مقاله‌های همسو با سیاست‌های اسرائیل که گهگاه در مطبوعات عربستان منتشر می‌شوند، آشنایی دارند.

علاوه بر اینها کاربران عربستانی در تماس و ارتباط گرفتن با اسرائیلی‌ها در شبکه‌های اجتماعی تردید نمی‌کنند، برخی از آنها در سطح خوبی عبری صحبت می‌کنند و این مهارت زبانی را در دانشگاه‌های عربستان آموخته‌اند و حتی در مناسبت‌های عید پیام‌های تبریکی به عبری روان از قلب عربستان برای کاربران اسرائیلی ارسال می‌شود.

حدود دو هفته و نیم قبل یک اتفاق غافلگیرکننده دیگر از سوی ریاض رخ داد. عبد الرحمان الراشد، یکی از نزدیک‌ترین روزنامه‌نگاران به کاخ پادشاهی عربستان مقاله‌ای را در روزنامه الشرق الاوسط منتشر کرد.

درواقع الراشد در آن مقاله صدای اربابان خود است، اربابانی که با صدای بلند اعتراف می‌کنند، عربستان نباید علیه اسرائیل بایستد، اگر اسرائیل محق است، باید این را با صدای بلند گفت.

چراغ سبزی از بالا به این اشخاص اجازه می‌دهد که نظرات خود را با آزادی بیان کنند. این روحیه‌ جدید در تمامی شبکه‌های اجتماعی است، گرچه صحبت درباره جمع کوچکی از عربستانی‌هاست اما سطح فرهنگی آنها بالا و اسلوبشان محترم است. کسی هم که سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را دنبال کند، متوجه می‌شود که او گهگاه به رویکرد عربستان برای مقابله با ایران اشاره می‌کند.

در واقع تمامی حرف‌های نتانیاهو حساب شده و از پیش برنامه‌ریزی شده است."

یوفال اشتاینتس، عضو کابینه رژیم صهیونیستی نیز هفت ماه قبل در مصاحبه‌ای به همین مساله اعتراف کرده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.