"وای جی فیشر" که در وزارت خارجه دوران اوباما سمتی مرتبط با اجرای توافق هسته‌ای ایران داشت، در مطلبی در فاکس نیوز نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه در اقدامی غیرمنتظره اعلام کرده است که دیدار ۱۲ ژوئن با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی لغو شده است. با این تصمیم ترامپ، آینده تلاش های واشنگتن برای متوقف کردن برنامه تسلیحات اتمی کره شمالی با شک و تردید جدی روبرو شده ولی تلاش ها هنوز به طور کامل از بین نرفته است.

فاکس نیوز در ادامه افزود: هنوز اقداماتی وجود دارد که ترامپ می تواند انجام دهد تا احتمال درگیری و تقابل نظامی بین آمریکا و کره شمالی کاهش یابد و پیونگ یانگ را به یک کشور کم خطرتر برای همسایگانش تبدیل کند. در واقع احتمال و شانس اینکه ترامپ به هر آنچه که می خواسته دست پیدا کند، به شدت کاهش یافته است. ترامپ می خواست تسلیحات هسته ای کره شمالی به طور کامل و قابل راستی آزمایی ، نابود و منهدم شود و نظارت معتبری برای اطمینان یافتن از توقف دائمی برنامه تولید سلاح های اتمی کره شمالی ایجاد گردد. ولی این بدان معنا نیست که ترامپ دیگر نمی تواند به توافقی دست یابد که به نفع آمریکا و متحدانش باشد.

رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه با ارسال نامه ای برای رهبر کره شمالی نوشته است:با توجه به خشم و خصومت‌ شدید منعکس شده در اظهارات اخیر شما، من احساس می‌کنم که، در این مقطع زمانی، برگزاری این دیدار که از مدتها قبل برنامه‌ریزی شده است، نامناسب است.

کره شمالی پنجشنبه از تخریب سایت آزمایش‌های هسته‌ای خود در حضور خبرنگاران خارجی خبر داد.

هدف این اقدام نشان دادن حسن نیت پیونگ یانگ در آستانه دیدار احتمالی رهبران کره شمالی و آمریکا بود. کره شمالی پیش از این دست‌کم ۶ آزمایش هسته‌ای در این همین سایت انجام داده بود.

این کشور همچنین مدتی پیش آمریکایی‌های زندانی شده در کره شمالی را نیز آزاده کرده بود.

ترامپ در نامه خود نوشت: شما درباره قابلیت‌های هسته‌ای خود صحبت می‌کنید، اما توان هسته‌ای ما عظیم است و دعا می‌کنم که آنها هرگز استفاده نشوند.

ولی معاون وزیر خارجه کره شمالی به جای دادن پاسخی خشن و خشمگین به این نامه ترامپ روز جمعه با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است که "ما آمادگی خود را برای دیدار رو در رو با مقام های آمریکایی و حل و فصل مسائل در هر زمان و تحت هر شکل و فرمتی اعلام می کنیم."

این در شرایطی است که ترامپ نیز در واکنش به اظهارات این مقام ارشد کره شمالی، طی پیامی در توئیتر خبر داد که گفت و گوهای بسیار سازنده ای با کره شمالی درباره برگزاری نشست سران و احتمالا در همان تاریخ (۱۲ ژوئن) در جریان است.

ترامپ همچنین افزود در صورتی که نیاز باشد تاریخ این دیدار تمدید خواهد یافت.

اکنون مساله این است که از این پس چه اتفاقی خواهد افتاد؟

فاکس نیوز در ادامه نوشت: این برای رئیس جمهور آمریکا اشتباه خواهد بود اگر برای ادامه تلاش های دیپلماتیک تسلیم شود چرا که مسیر سختی در پیش است. گزینه های خوبی در قبال کره شمالی وجود ندارد ولی دیپلماسی بهتر از جنگ است.

نشست ترامپ و رهبر کره شمالی تنها یک گام در یک روند و فرآیند طولانی است و نباید برای این نشست اهمیت فوق العاده ای قائل شویم. یک نشست به تنهایی برای حل و فصل مساله پیچیده هسته ای و تسلیحاتی کره شمالی کافی نخواهد بود. شاید لغو این دیدار تبعات مثبتی نیز برای واشنگتن داشته باشد. ترامپ اکنون فرصت دارد تا در رویکردش در قبال کره شمالی بازنگری کند. تا امروز، ترامپ تصور می کرد که برگزاری دیدار با رهبر کره شمالی یک پیروزی ساده است. وی انتظارات بسیار بزرگ و غیرمنطقی از این نشست داشت و انتخاب های سخت پیش رو را فراموش کرده بود. تاریخ به ما می گوید که هیچ پیروزی سریعی در این نوع از دیپلماسی وجود ندارد. ۳ سال طول کشید تا رونالد ریگان رئیس جمهور سابق آمریکا و میخائیل گورباچف رئیس جمهور شوروی سابق به توافق جامعی درباره کنترل تسلیحات دست یابند. مذاکرات دولت اوباما برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران، سال ها به طور انجامید.

اگر ترامپ می خواهد به یک توافق معنادار با کره شمالی دست یابد، نباید به دنبال یک پیروزی سریع باشد بلکه باید برای یک مذاکرات طولانی آماده شود.

"وای جی فیشر" توصیه هایی را به ترامپ ارائه کرده است تا در تقابل با کره شمالی مورد استفاده قرار دهد:

اول؛ ترامپ باید تنش ها با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی را کاهش دهد. ترامپ مدعی است که حداکثر فشار رهبر کره شمالی را مجبور کرده است تا به میز مذاکره بیاید و برنامه تسلیحات هسته ای را کنار بگذارد. این مساله با واکنش غضب آلود کره شمالی روبرو شد و در نهایت جنگ لفظی بین دو کشور منجر به لغو دیدار رهبران دو کشور شد. ترامپ نباید این طور وانمود کند که رهبر کره شمالی در برابر درخواست های آمریکا تسلیم شده است. شاید انجام این اقدام از سوی ترامپ بسیار سخت باشد ولی یک اقدام هوشمندانه به شمار می رود. دستیابی به توافق با کره شمالی نیازمند صبر و تحمل است.

دوم؛ رئیس جمهور آمریکا باید یک روند بلندمدت را ایجاد کند تا بتواند در فراز و نشیب های مذاکرات پیچیده با کره شمالی از این روند استفاده کند. ترامپ نباید بیش از حد بر روی نشست و دیدار با رهبر کره شمالی تاکید کرده و مانور دهد. در عوض ترامپ باید این نشست را یکی از چندین گام در یک روند دیپلماتیک طولانی ارزیابی کند. یکی از مسائل عجیب درباره دیدار رهبران کره شمالی و آمریکا، فقدان کارهای لازم برای آمادگی های اولیه بوده است. معمولا چنین نشست های غیرعادی نیاز به ماه ها کار مقدماتی و اولیه دارد. مقام های رسمی دو طرف باید از ماه ها قبل بر سر موضوعات مهمی به توافقات اولیه دست یابند.

سوم؛ رئیس جمهور آمریکا باید به این سئوال سخت پاسخ دهد که یک توافق حداقلی مورد پذیرش چه خواهد بود؟ گرچه ترامپ خواستار برچیده شدن کامل و قابل راستی آزمایی برنامه هسته ای کره شمالی است ولی دستیابی به این هدف احتمالا غیر ممکن خواهد بود، اکنون مساله این است که ترامپ چقدر قصد تهدید کره شمالی را دارد. ترامپ به چیزی به جای یک پیروزی کامل در برابر کره شمالی، بسنده خواهد کرد؟ ترامپ توافق هسته ای ایران را رد کرده چرا که آن را ناقص می دانسته است. ترامپ خواستار توافق جدیدی با ایران شده است که شامل برنامه های موشک بالستیک تهران و فعالیت های ایران در خاورمیانه باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.