احمدرضا نخجوانی مدیر عامل یک شرکت ارایه دهنده خدمات اینترنت، گفت: شرکت ­های مطرح و دارنده پروانه ارتباطات ثابت، دل‌شان بیش از هر فرد دیگری برای هزاران میلیارد سرمایه­ گذاری انجام شده در صنعت می­ سوزد و می­ دانند برای حفظ این سرمایه­ گذاری، آن هم در شرایط سخت بازار، مشتری مداری و ارایه­ خدمات پر کیفیت، بهترین راهکار است. در این شرایط، مایه‌ شگفتی‌ست که می‌بینیم دوباره در رسانه‌ها، علت اختلالات اخیر را اپراتورها معرفی کرده اند.

نخجوانی افزود: ماجرای افت کیفیت دسترسی به اینترنت از آذر ۹۶ آغاز شده و از چند هفته قبل با فیلتر شدن تلگرام به اوج  رسید. در حقیقت، از آذرماه مصوبه­ ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات تصویب شد، در کمال تعجب حق انتخاب از کاربران برای انتخاب سرویس ­های حجمی گرفته شد و کاربرانی که قبلا" به واسطه­ نعمت رقابت میان اپراتورها، از سرویس ­هایی به مراتب پرسرعت ­تر از سرویس خریداری شده، استفاده می­ کردند، از سرویس­ هایی استفاده می­ کنند که اپراتورها اجازه­ بازگذاشتن سرعت را ندارند. بخشی از نارضایتی کاربران از همین موضوع ریشه گرفته است. ما یک نگرانی عمده داریم و آن این که این مصوبه با کاهش درآمد جدی اپراتورها، از آذر ۹۶ تاکنون، امکان سرمایه­ گذاری­ های جدید را از بین برده است و تبعات منفی این کار به زودی آشکار خواهد شود.

وی اختلالات اینترنت را تنها ناشی از مصوبه­ یادشده ندانست و افزود: «آنچه مزید بر علت شده، بحث فیلترینگ تلگرام است که طی چند هفته گذشته اختلالات بسیار جدی در شبکه­ اینترنت کشور ایجاد کرده که به کلی از اختیار ما خارج است. در حقیقت، ما در کیفیت پهنای باند اینترنت که به دست­مان می ­رسد دخل و تصرفی نداریم و پس از آن که محدودیت­ های حاکمیتی بر آن اعمال می­ شود، به دست­مان می ­رسد. شواهد ما می­ گوید پهنای باندی که به دست ما می­رسد دارای ماجراهایی ا­ست که هفته ­های قبل این مشکلات را نداشت. چه آن که این واقعیت انکارناپذیر است که با محدودیت­ های جدید، کاربران به شکل گسترده­ ای از فیلترشکن ­های مختلف استفاده می­ کنند که خود باعث کندی دسترسی به اینترنت یا رویارویی با مشکلاتی در شبکه­ سرویس­ دهنده VPN می­ شود که باز از اختیار اپراتوری مثل ما خارج است.»

نخجوانی اضافه کرد: ما صلاحیت نداریم درباره­ مصلحت ­اندیشی­ حاکمیت برای اداره کشور اظهار نظر کنیم، اما دست کم انتظار داریم از صحبت درباره نقش اپراتورها به عنوان عوامل اختلالات اخیر، خودداری شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.