رویترز گزارش داد، منابع آگاه هفته گذشته اظهار کردند: عربستان سعودی و روسیه در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به رشد بیش از حد قیمت‌ها، سرگرم بحث درباره افزایش تولید نفت اوپک و غیراوپک برای تسهیل محدودیت ۱۷ ماهه عرضه هستند.  

الکساندر نواک به خبرنگاران گفت: زمانی که ما توافق کاهش تولید را تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید کردیم درباره چنین احتمالی (بازگشت به سطح تولید اکتبر سال ۲۰۱۶) صحبت کردیم، اما چنین تصمیمی در ژوئن گرفته خواهد شد. وی به دیدار کشورهای اوپک و غیراوپک اشاره داشت که روزهای ۲۲ و ۲۳ ژوئن در وین برگزار خواهد شد.

توافق فعلی در اول ژانویه سال ۲۰۱۷ به اجرا درآمد و با هدف کاهش سطح ذخایر و تقویت قیمت‌ها مقرر کرد تولید مشارکت‌کنندگان مجموعا ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.

تولید نفت روسیه در اکتبر سال ۲۰۱۶ به ۱۱.۲۴۷ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین رکورد ۳۰ سال گذشته بود و این کشور متعهد شد تولید خود را ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داده و به ۱۰.۹۴۷ میلیون بشکه در روز برساند.

روسیه در ماه‌های مارس و آوریل سال  میلادی جاری به توافق نفتی به طور کامل پایبند نبود و تولیدش به ۱۰.۹۷ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان در ۱۱ ماه گذشته بود.

قیمت نفت ماه جاری به ۸۰ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از اواخر سال ۲۰۱۴ بود.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، اواخر هفته گذشته اظهار کرد که قیمت ۶۰ دلار برای روسیه مناسب است.

نواک همچنین عنوان کرد: انتظار دارد در نتیجه اقدام آمریکا در خروج از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه تهران تولید نفت ایران بیش از ۱۰ درصد کاهش پیدا کند.

طبق گزارش خبرگزاری ریا، نواک  در پاسخ به این‌که آیا قبول دارد که تحریم‌ها ممکن است حداکثر ۸۰۰ هزار بشکه در روز از میزان عرضه را از بازار خارج کند گفت: تصور می‌کنم کاهش تولید به اندازه‌ای که بسیاری انتظار دارند چشمگیر نباشد. وی گفت: حدود ۱۰ درصد کاهش، احتمالا سطح حداکثری خواهد بود.

نوواک همچنین برآورد کرد: ریسک ژئوپلیتیکی قیمت نفت را حدود پنج تا هفت دلار در هر بشکه افزایش داده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.