پس از انتشار بخش‌هایی از گزارش شبکه «ان. بی. سی»  از کمپ گروهک منافقین در آلبانی و مصاحبه با اعضای سابق این گروهک  این رسانه بخش مفصل‌تری را از گزارش تحقیقی خود منتشر کرد.

این گزارش را «ریچارد اِنگِل» خبرنگار ارشد شبکه ان. بی. سی درباره گروهک تروریستی منافقین تهیه کرده و در جریان آن علاوه بر سفر به آلبانی برای مشاهده محل استقرار این گروهک، با چند نفر از اعضای جدا شده گروهک منافقین و شماری از کارشناسان اروپایی گفت‌وگو کرده است.

انگل در ابتدای این گزارش، منافقین را «یکی از قدیمی‌ترین و عجیب و غریب‌ترین» دشمنان ایران توصیف کرده و می‌گوید نحوه فعالیت و منابع مالی این گروه تعجب‌برانگیز است.

ان. بی. سی با پخش تصاویری از «جان بولتون» مشاور امنیت ملی دولت آمریکا و «رودی جولیانی» وکیل رئیس‌جمهور آمریکا در یکی از نشست‌های گروهک منافقین، اظهارات این دو نفر و دیگر مقام‌های آمریکایی درباره لزوم «تغییر رژیم در ایران» را «خوشایندتر از هر چیز» برای این گروه توصیف کرده و می‌گوید بولتون، جولیانی و دیگر مقامات حاضر در نشست‌های منافقین «پول خوبی» برای این کار دریافت می‌کنند.

فرقه مخرب

این شبکه با اشاره به اینکه جولیانی از این گروهک با عنوان «چشم‌انداز آینده ایران» یاد کرده، می‌گوید: «اما این چشم‌انداز، بسیار تاریک‌تر از آنچیزی است که چنین گردهمایی‌هایی بتواند آن را فاش کند. مجاهدین خلق یک گذشته شیطانی دارد و وعده‌هایش درباره دموکراسی و آزادی از نظر کسانی که آن را بهتر می‌شناسند، وعده‌های توخالی هستند.»

«مسعود خدابنده» از اعضای سابق تیم اطلاعاتی گروهک منافقین، می‌گوید: «شما نمی‌توانید به این گروه اعتماد کنید. آنها به دموکراسی اعتقادی ندارند. فکر نمی‌کنم هیچ افسر و مامور نجیب و باهوشی در آمریکا هم فکر کند که آن‌ها قابل اعتماد هستند.»

او در پاسخ به این سوال که توصیفش از این گروه چیست، می‌گوید: «من فقط از دو کلمه استفاده خواهم کرد: فرقه مخرب. آن‌ها (اعضای خود را) از منظر فیزیکی، مالی و روحی و روانی تحت کنترل قرار می‌دهند.»

انگل با اشاره به اینکه منافقین در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران با صدام دیکتاتور وقت عراق همراهی و علیه ایران جنگیده‌اند، گفت این گروه به دلیل کشتن چند آمریکایی پیش از انقلاب اسلامی، در سال ۱۹۹۷ در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار گرفته بود.

«دنیل بنجامین» که در دولت سابق آمریکا هماهنگ‌کننده در امور مقابله با تروریسم بود، می‌گوید: «یک سابقه طولانی از خشونت و خونریزی در اینجا (درباره منافقین) وجود داشت و در آن زمان، مجاهدین خلق واقعا به عنوان یکی از سازمان‌های توانمند و خطرناک برای چنین اقداماتی در جهان سر بر آورده بود.»

وی افزود: «واقعا جالب توجه است که گروهی که دستانش به خون آمریکایی آغشته است، اگرچه اکنون یک گروه سابقا تروریستی در نظر گرفته می‌شود، ارتباط‌ها و تماس‌هایی با افرادی چون رودی جولیانی و جان بولتون داشته باشد.»

بنجامین سپس مدعی شد دلیل خارج شدن نام منافقین از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا این بوده که جان اعضای این گروه در عراق در خطر بوده و تا زمانی که برچسب تروریست روی این گروه وجود داشته، هیچ کشوری حاضر به میزبانی از آن‌ها نبوده است.

هر دو حزب آمریکا آلوده به پول منافقین

ان‌. بی. سی با بیان اینکه این گروه همچنان گاها عملیات‌های مخفیانه‌ای در خاک ایران انجام می‌دهد، می‌گوید اما اکنون کنگره آمریکا به عرصه اصلی نبرد این گروه بدل شده و تلاش آن‌ها برای تغییر نظام ایران از سوی نمایندگان هر دو حزب آمریکا مورد حمایت و استقبال قرار گرفته است.

«جوآن استاکر» دبیر پایگاه «دیفنس پست»، می‌گوید: «آنها (اعضای دو حزب آمریکا) این گروه بر اساس حرف‌هایش که می‌گوید از حمایت مردمی برخوردار است، می‌بینند.»

استاکر که نزدیک به یک دهه درباره منافقین تحقیق کرده، به فهرستی از کمک‌های مالی این گروهک به سیاستمداران آمریکایی دست یافته که نشان می‌دهد سیاستمداران برجسته هر دو حزب اصلی آمریکا در رقابت‌های انتخاباتی از منافقین پول دریافت کرده‌اند.

«جورج دبلیو بوش» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، «جان مک‌کین» سناتور جمهوری‌خواه و «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا از جمله افرادی هستند که در این گزارش از آن‌ها به عنوان دریافت‌کنندگان مبالغ مالی از منافقین یاد شده است.

اما به گفته استاکر، کنفرانس‌ها و گردهمایی‌های منافقین محلی است که سیاستمداران آمریکایی با حضور در آن پول خوبی به جیب می‌زنند. وی می‌گوید: «آن‌ها به افراد هزاران دلار، ده‌ها هزار دلار برای حضور در تجمعاتشان و سخنرانی کردن در حمایت از آنها پرداخت می‌کنند.»

هرچند بولتون از افشای مبالغی که از این گروهک دریافت کرده خودداری می‌کند، اما به گفته استاکر بر اساس دفعات حضور او در این تجمعات و با در نظر گرفتن اینکه منافقین معمولا بین ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار بابت هر سخنرانی می‌پردازند، بولتون باید تاکنون بیش از ۱۸۰ هزار دلار از این گروه پول دریافت کرده باشد.

کامیون‌های مملوء از طلا، هدیه ریاض به منافقین

ان. بی. سی با اشاره به نامعلوم بودن منافع مالی منافقین، از عربستان سعودی به عنوان یکی از گزینه‌های محتمل یاد می‌کند. «مسعود خدابنده» عضو سابق منافقین و تیم امنیتی سرکرده این گروهک، حمایت مالی ریاض از منافقین را تایید می‌کند.

او می‌گوید: «من شخصا برای مجاهدین [خلق] از عربستان سعودی به عراق پول آوردم... سه کامیون طلا بود... فکر می‌کنم هر کدام یک تن [طلا داشت].»

بنجامین درباره بولتون و حضور او در دولت آمریکا می‌گوید: «از نظر شخص من این موضوع جالب توجه است که کسی مانند جان بولتون که با مجاهدین خلق پیوند و ارتباط داشته، بتواند صلاحیت امنیتی برای دسترسی به اطلاعات محرمانه بگیرد، چرا که این موضوع باید برای افراد بسیاری نگرانی‌های شدید برانگیزد.»

استاکر هم بولتون را «آدم» گروهک منافقین می‌خواند و می‌گوید حالا آدم آن‌ها در کاخ سفید حضور دارد و به رئیس‌جمهور آمریکا مشاوره می‌دهد.

ان. بی. سی در ادامه گزارش اشاره می‌کند که بولتون که در نشست‌های منافقین بارها از لزوم «تغییر رژیم ایران» صحبت کرده، حالا در حال تدوین سیاست‌های دولت آمریکا است.

قمار خطرناک

این شبکه می‌افزاید: «دفتر بولتون به درخواست ما برای اظهارنظر جوابی نداد، اما جولیانی این کار را کرد. او دقیقا به خاطر می‌آورد که رابطه‌اش با مجاهدین خلق چه زمانی شروع شد. سپتامبر ۲۰۰۸. البته او گفته که به خاطر نمی‌آورد آن‌ها طی این سال‌ها چقدر پول به او پرداخت کردند. او گفت این که این گروه در گذشته به عنوان یک گروه تروریستی معرفی شده، اقدام اشتباهی بوده است.»

در پایان این گزارش، انگل ایفای نقش این افراد در سیاستگذاری در کاخ سفید را «مخاطره‌آمیز» می‌خواند و می‌گوید: «اما رئیس‌جمهور خطر کردن را دوست دارد و همیشه یک قمارباز بوده، اما همیشه در این قمارها پیروز نبوده است. سوال این است که ما، به عنوان یک ملت، می‌توانیم هزینه قمار او را بپردازیم؟»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.