چند روز پیش "جوزپه کونته"، نامزد دو حزب راستگرای افراطی "لیگ شمال" و حزب پوپولیستی"جنبش پنج ستاره" رهبری دولت در ایتالیا را برعهده گرفت. وی قرار بود وعده‌های پوپولیستی احزاب پیروز در انتخابات را عملی کند.

"جوزپه کونته"، نامزد دو حزب راستگرای افراطی "لیگ شمال" و حزب پوپولیستی"جنبش پنج ستاره" از سوی رئیس‌جمهور ایتالیا مأمور تشکیل کابینه شده بود.

انتصاب "کونته" به دو ماه ابهام در سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو پایان داد.

اما امروز رسانه‌های اروپایی اعلام کردند که دفتر ریاست جمهوری ایتالیا اعلام کرد که "جوزپه کونته"، نامزد جنجالی پست نخست وزیری ایتالیا از انتخابات کناره‌گیری کرده است.

 به نوشته برخی رسانه های غربی پس از کناره گیری کنته، رئیس جمهور ایتالیا از "کارلو کوتارلی"، کارشناس اقتصاد و رئیس اسبق صندوق بین المللی پول درخواست کرد که دولت جدید در ایتالیا را بسازد. حالا کوتارلی باید ایتالیا را از بحران نجات دهد.

کوتارلی از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ رئیس صندوق بین المللی پول بود. رئیس جمهور ایتالیا امیدوار است که با این انتصاب جدید، بازارهای مالی ناآرام پایدار شده و اعتماد دوباره به ایتالیا بازگردد. البته شرایط سختی به وجود آمده است.  

دو حزب راستگرای افراطی "لیگ شمال" و حزب پوپولیستی"جنبش پنج ستاره" در پارلمان اکثریت را دارند و می خواهند علیه نامزدی که رئیس جمهور ایتالیا معرفی کرده است رای دهند. این بدین مفهوم است که ایتالیا به سرعت می تواند به سمت انتخابات مجدد پیش رود. انتخابات مجدد ممکن است در سپتامبر یا اکتبر برگزار شود.

دو حزب پوپولیستی ایتالیا به شدت از تصمیم اخیر رئیس جمهور این کشور که از ورود یک وزیر دارایی مخالف یورو به دولت ائتلافی ایتالیا جلوگیری کرده و این تصمیم را وتو کرد خشمگین هستند. رئیس حزب لیگ شمال ایتالیا این اقدام رئیس جمهور را حمله به دموکراسی ارزیابی کرد.

حالا بعد از کناره گیری کنته و به وجود آمدن شرایط جدید، اتحادیه اروپا امیدوار به دگرگونی در ایتالیا است. "مایکل رات"، معاون وزیر امور خارجه آلمان دربار بازگشت ایتالیا به یک روند طرفدارانه از اروپا ابراز امیدواری کرده است.

وی امروز ( دوشنبه) در بروکسل اظهار داشت که ایتالیا یک عضو موسس اتحادیه اروپا و یک کشور همواره دوست با روند هماهنگی در این اتحادیه بوده است. ما امیدواریم که به زودی یک دولت پایدار و طرفدار اروپا در ایتالیا روی کار آید.

بعد از انتخابات ماه مارس، احزاب راستگرای افراطی لیگ شمال و حزب پوپولیستی جنبش پنج ستاره تلاش کردند تا در این کشور دولتی را بسازند. رئیس جمهور ایتالیا البته روز گذشته درخواست نامزد نخست وزیری ایتالیا برای انتصاب یک منتقد یورو به عنوان وزیر دارایی آینده ایتالیا را رد کرده و این تصمیم را وتو کرد. بلافاصله بعد از آن"جوزپه کونته"، نامزد جنجالی پست نخست وزیری ایتالیا از انتخابات کنار گیری کرد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در این باره ابراز اطمینان کرده است که سازمان های ایتالیایی موفق خواهند شد علایق و منافع ملت ایتالیا که با اتحادیه اروپا مطابقت دارد را تضمین کنند.

وی همچنین اعلام کرد که اعتماد ایتالیا به اتحادیه اروپا در روزهای اخیر دوباره افزایش یافته است.

یان آزلبورن، وزیر امور خارجه لوکامبورگ هم از تصمیمات رئیس جمهور ایتالیا حمایت کرده و وی را یک ایتالیایی خوب و یک اروپایی خوب نامید که می داند چکار کند.

در عین حال وزیر امور خارجه فنلاند در این باره ابراز تردید کرد که انتخابات مجدد احتمالی در ایتالیا بتواند به تغییرات اساسی در این کشور بیانجامد. وی همچنین تشکیل یک دولت جدید در ایتالیا را ساده ندانست.

وزیر امور خارجه اتریش هم شکست تشکیل دولت در ایتالیا را یک غافلگیری برای همه دانسته و تلاش های رئیس جمهور ایتالیا برای ساختن یک دولت تحت نخست وزیری "کارلو کوتارلی" را یک راه ممکن برای خروج از این بحران دانست.

وزیر امور خارجه اسپانیا هم به این مسئله اشاره کرد که اروپا در حال حاضر تلاش می کند با اصلاحات، خود را در مقابله با تهدیدات ناسیونالیستی و پوپولیستی تقویت کند.  به گفته وی ناامنی ها در ایتالیا و همچنین خطرات از طریق رای عدم اعتماد علیه دولت اسپانیا مفید نیست. این مسائل در تقویت پایدری و ایده اروپایی نقشی ندارد.

برلین نیز همچنان امیدوار به تشکیل دولتی پایدار در ایتالیا است."استفان زایبرت"، سخنگوی دولت آلمان روز دوشنبه در این باره ابراز امیدواری کرده اما درباره جزئیات این مسئله چیزی نگفت.

وی با تاکید بر دوستی هماهنگ بین آلمان و ایتالیا اعلام کرد که برلین آماده است با یک دولت ایتالیا به صورت خوب و تنگاتنگ همکاری کند.

"گونتر اوتینگر"، کمیسر بودجه اتحادیه اروپا هم اعلام کرد که حالا باید همه چیز انجام شود تا شهروندان به یورو متقاعد شوند.

اروپا پس از انتخاب کنته به عنوان نامزد نخست وزیری ایتالیا به شدت نگران رویکردهای ضد اروپایی دولت آینده این کشور بود.

"مایکل رات"، معاون وزارت امورخارجه آلمان پس از این انتصاب گفته بود که اروپا حالا بیش از هر زمان دیگری به یک شریک قابل اعتماد ایتالیایی نیاز دارد که مانند گذشته جایگاه خود را در قلب اروپا و نه در امنیت فریبکارانه ناسیونالیسم می بیند.

"الکساندر گراف لامبسدورف"، از سیاستمداران حزب لیبرال دموکرات و معاون پارلمان اروپا هم در مصاحبه ای گفته بود که دولت آینده روی کار آمده در ایتالیا خبر خوبی برای این اتحادیه نیست.

"سباستین کورس"، صدر اعظم اتریش هم درباره برنامه های دولت آینده ایتالیا هشدار داده و آن را بسیار غیر مسئولانه دانست که می تواند یورو را به خطر بیاندازد.

وی با توجه به تحولات سیاسی در ایتالیا ابراز نگرانی کرده و گفت: پروژه های این کشور می تواند یورو را به خطر بیاندازد.

کمیسیون اروپایی و بانک مرکزی اروپا هم انتقاد شدیدی به ائتلاف پیش رو در ایتالیا و برنامه های ضد اروپایی آن وارد کردند.

حالا با شکست روند تشکیل دولت در ایتالیا اتحادیه اروپا امیدوار به تغییر روند در ایتالیا است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.