وزارت دفاع لهستان با پیشنهاد یک طرح و تقبل هزینه ای دو میلیارد دلاری، از واشنگتن خواستار تاسیس پایگاه و حضور نظامی دائم در این کشور با هدف مقابله با سیاست های روسیه شده است.

دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در گفت وگو با خبرگزاری ریانووستی، با بیان اینکه تصمیم لهستان برای استقرار پایگاه نظامی موضوعی مربوط به این کشور است، افزود: اما نزدیک شدن تاسیسات ناتو به مرزهای روسیه به ثبات در قاره اروپا کمکی نمی کند.

پسکوف اظهار کرد: این اقدام (استقرار پایگاه آمریکا در لهستان) اقدامات متقابل روسیه را در پی خواهد داشت.

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد که زمانی که تاسیسات نظامی ناتو در مجاورت مرزهای روسیه احداث می شود، طرف روسی اقداماتی را بکار می گیرد تا موازنه قوا برقرار شود. 

به گزارش ایرنا، تارنمای خبری پولیتیکو با اشاره به پیشنهاد وزارت دفاع لهستان به آمریکا برای استقرار پایگاه نظامی در این کشور نوشت: این پیشنهاد کمتر از یک ماه قبل از نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل مطرح شده است.

بر اساس گزارش رسانه آمریکایی، این پیشنهاد شامل ایجاد تاسیسات نظامی مشترک است که امکان تردد آسان نیروهای آمریکایی را فراهم می کند. 

لهستان از سال ۲۰۱۵ میلادی ۲ درصد و حتی بالاتر از تولید ناخالص داخلی خود را صرف بودجه دفاعی اش کرده است.

لهستان در حال حاضر میزبان نیروهای مسلح آمریکایی و یگان های ناتو است که بین این کشور و سه کشور عضو بالتیک( استونی، لتونی، لیتوانی) تردد می کنند.

به دنبال تنش در اوکراین در سال ۲۰۱۴ بر سر ادعای دخالت روسیه در اوضاع داخل این کشور و الحاق شبه جزیره کریمه ناتو به شکل فزاینده ای حضورخود در شرق اروپا را افزایش داد.

مسکو بارها تاکید کرده که مخالف تقویت نظامی ناتو است و آن را عامل تضعیف ثبات منطقه و بروز رقابت مسلحانه جدید قلمداد می کند.

روسیه و ناتو هر سال چند رزمایش هوایی، زمینی و دریایی برای قدرت نمایی در برابر یکدیگر اجرا می کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.