به گفته مدیرعامل نواتک، لئونید میکلسون، غول انرژی فرانسه، توتال، ۱۰ درصد از سهام پروژه ال‌ان‌جی۲ نواتکِ روسیه را خریداری می‌کند.

رییس‌جمهور فرانسه، امانوئل ماکرون، برای اجلاس اقتصادی سنت پترزبورگ، از روسیه دیدن کرد و قرارداد توتال هم در طول این دیدار امضا شد.

توتال همین حالا هم، ۲۰ درصد از سهام نواتک را در اختیار دارد و در کنار سی‌ان‌پی‌سی چین و صندوق راه ابریشم، یکی از شرکای توسعه‌دهنده اولین پروژه ال‌ان‌جی این شرکت در یمل است.

میکلسون گفت: دومین قرارداد ال‌ان‌جی با توتال، برای پروژه ال‌ان‌جی۲ قطب شمال، در ربع اول ۲۰۱۹ نهایی می‌شود. او اضافه کرد: این پروژه ۲۵.۵ میلیارد دلار ارزش خواهد داشت. تصمیمات نهایی سرمایه‌گذاری، در نیمه دوم ۲۰۱۹ صورت خواهند گرفت.

مدیرعامل نواتک همچنین گفت که توتال این امتیاز را هم در اختیار خواهد داشت که سهام خود در پروژه را تا ۵ درصد افزایش دهد، اما شرکت روسی در نظر دارد که حداقل ۶۰ درصد سهام پروژه ال‌ان‌جی۲ قطب شمال را در اختیار داشته باشد.

اخیرا توتال مجبور شده است به علت بازگرداندن تحریم‌های علیه ایران توسط دونالد ترامپ، در مورد مشارکت خود در پروژه توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در ایران، تجدیدنظر کند. این شرکت هنوز از پروژه خارج نشده است، اما گفته است که درصورتی که وزارت خزانه‌داری آمریکا برای این شرکت معافیتی نسبت به تحریم‌ها صادر نکند، مجبور به این کار خواهد شد. اتحادیه اروپا در تلاش است تا شرکت‌های خود را نسبت به تحریم‌های ایران مصون کند.

ال‌ان‌جی روسیه در معرض تحریم‌های آمریکا نیست، اما مدیرعامل توتال، پاتریک پویانه، در اجلاس سنت‌پترزبورگ به خبرنگاران گفت: هیچ چیز در مقابل تحریم‌ها در امان نیست.

ال‌ان‌جی یمل در دسامبر گذشته کار خود را آغاز کرده و تا کنون ۲ میلیون تن ال‌ان‌جی صادر کرده است. در صورت تکمیل این پروژه، ظرفیت سالانه آن به ۱۶.۵ میلیون تن سوخت مایع خواهد رسید.

ال‌ان‌جی۲ قطب شمال، می‌تواند ظرفیت سالانه‌ای برابر با ۱۹.۸ میلیون تن داشته باشد و از سال ۲۰۲۳ فعال خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.