یکی از مدیران ارشد یک صادرکننده نفت آمریکایی برآورد کرد آمریکا ۲.۳ میلیون بشکه در روز نفت در ژوئن صادر خواهد کرد که از این میزان ۱.۳ میلیون بشکه در روز به مقصد آسیا خواهد بود.

آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد صادرات نفت این کشور دو هفته پیش به رکورد ۲.۶ میلیون بشکه در روز صعود کرد.

صادرات بالاتر، نتیجه رشد فزاینده تولید آمریکا است که قیمتهای نفت این کشور را نسبت به قیمت پایه بازار جهانی ارزانتر کرده است. نفت آمریکا تا روز دوشنبه بیش از ۹ دلار پایینتر از قیمت معاملات آتی برنت بود که بزرگترین اختلاف قیمت در بیش از سه سال گذشته محسوب می شود.

به گفته معامله‌گران، این اختلاف قیمت قابل توجه احتمالا پالایشگاه‌های آسیایی را تشویق می‌کند واردات نفت سبک از خاورمیانه و روسیه را با توجه به اینکه قیمتهای برنت و گریدهای خاورمیانه به بالاترین حد چند سال اخیر صعود کرده اند، کاهش دهند.

یک خریدار نفت آسیای جنوب شرقی گفت: ما در حال متنوع کردن خرید نفت از مناطق دیگر هستیم. اگر آرامکوی عربستان ماه آینده قیمتهای خود را کاهش ندهد و شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) نیز به همین روال عمل کند، خریدمان از آمریکا را افزایش خواهیم داد.

چین خریدار نفت آمریکایی

در آسیا، چین و در واقع شرکت سینوپک که بزرگترین پالایشگاه این منطقه است، بزرگترین خریدار نفت آمریکا است. دو منبع آگاه به رویترز گفتند: این شرکت پس از اینکه واردات نفت عربستان را کاهش داد، ۱۶ میلیون بشکه (۵۳۳ هزار بشکه در روز) نفت آمریکا را برای بارگیری در ژوئن خریداری کرد.

هند و کره جنوبی خریداران بزرگ بعدی در آسیا هستند که هر یک در ژوئن ۶ تا ۷ میلیون بشکه در روز نفت آمریکا را خریداری می‌کنند. شرکت "ایندین اویل" اوایل ماه جاری سه میلیون بشکه نفت را از طریق مزایده خریداری کرد در حالی که شرکت "ریلاینس اینداستریز" ۸ میلیون بشکه خریداری کرد با این حال زمان بارگیری محموله این شرکت مشخص نیست.

خرید کره جنوبی عمدتا توسط پالایشگاههای "اس کی انرژی" و "جی اس کالتکس" انجام می‌گیرد.

پالایشگاه دولتی تایوانی "سی پی سی" نیز حداکثر ۷ میلیون بشکه برای دریافت در ژوئن و ژوییه خریداری کرده است.

به گفته معامله‌گران، صادرات آمریکا به تایلند نیز حداقل دو میلیون بشکه افزایش خواهد یافت. شرکت نفتی دولتی PTT PCL نیز یک میلیون بشکه "دبلیو تی آی میدلند" را خریداری می‌کند در حالی که "تای اویل" و "اسو تایلند" هر یک حداقل ۵۰۰ هزار بشکه نفت بیکن را خریداری کردند.

بر اساس گزارش رویترز، اما حتی اگر آسیا و اروپا نفت بیشتری از آمریکا خریداری کنند، حجم بالای تولید زیرساخت صادرات در آمریکا را تحت فشار قرار داده و توانایی این کشور برای تولید و صادرات بیشتر را محدود کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.