خبرگزاری دولتی عربستان (واس) روز سه شنبه به نقل از یک &#۳۹;منبع مطلع&#۳۹; در وزارت خارجه این کشور، سخنان مکرون را تکذیب و ادعا کرد که ریاض همواره با همه امکانات از امنیت و ثبات لبنان و شخص نخست وزیر آن دفاع کرده است .

در حالیکه رییس جمهوری فرانسه در سخنان اخیر خود به طور مشخص دولت سعودی را مسئول بازداشت چند هفته ای نخست وزیر قانونی لبنان کرده، مقام مسئول در وزارت خارجه عربستان بدون ذکر دلیل مستندی برای رد این موضوع، ایران و جنبش حزب الله لبنان را متهم به تلاش برای بی ثباتی در لبنان و ترور &#۳۹;رفیق حریری&#۳۹; نخست وزیر سابق این کشور کرد .

 

مقام سعودی همچنین در موضعی که ارتباطی با مواضع اخیر رییس جمهوری فرانسه ندارد، بار دیگر جمهوری اسلامی ایران را به کمک تسلیحاتی به انصارالله یمن و کمک به این کشور برای ساخت موشک های بالستیکی متهم کرد .

مکرون رییس جمهوری فرانسه دیروز (دوشنبه هفتم خرداد) برای نخستین بار به طور علنی به نقش خود در حل بحران بین لبنان و عربستان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: حریری نخست‌وزیر لبنان، به مدت چند هفته در عربستان در بازداشت بود.

مکرون در مصاحبه با شبکه &#۳۹;بی اف ام. تی وی&#۳۹; و در پاسخ به پرسشی درباره کارنامه دیپلماسی فرانسه در سال گذشته، تاکید کرد: اگر فرانسه توجه نمی کرد، هم اکنون که من باشما صحبت می کنم، در لبنان جنگ بود. این اقدام ما و دیپلماسی فرانسه بود که مانع این پیش آمدن این شرایط شد.

 

رییس جمهوری فرانسه به سفر خود به ریاض اشاره کرد و گفت که در این سفر &#۳۹;محمد بن سلمان&#۳۹; ولیعهد عربستان را متقاعد کرد و همزمان از سعد حریری برای سفر پاریس دعوت به عمل آورد و در نتیجه این تلاش ها، بحران خاتمه یافت.

حریری ۱۳ آبان سال گذشته در جریان سفرش به عربستان، ضمن اعلام استعفا از سمت خود، به ایران و حزب‌الله تاخت و آنها را به دخالت در امور لبنان و دیگر کشورهای عربی متهم کرد.

این اظهارات در حالی از شبکه &#۳۹;العربیه&#۳۹; وابسته به سعودی پخش شد که حریری چند روز قبل در دیدار با &#۳۹;علی اکبر ولایتی&#۳۹; مشاور بین الملل مقام معظم رهبری از مواضع اصولی تهران در لبنان تقدیر کرده بود.

اعلام استعفای حریری واکنش های گسترده ای به دنبال داشت. شماری از مقام‌های بلندپایه لبنان و حتی چهره‌های سیاسی نزدیک به حریری همان زمان اعلام کردند، عربستان، وی را مجبور به استعفا کرده و نخست وزیر لبنان در بازداشت بسر می برد.

حریری به دنبال میانجیگری فرانسه، ریاض را به مقصد پاریس ترک کرد و سپس به کشورش بازگشت. حریری پس از بازگشت به لبنان استعفای خود را پس گرفت.

مداخله جویی های عربستان در امور داخلی لبنان موجب شد گروههای نزدیک به این کشور شکست سختی در جریان انتخابات اخیر پارلمانی لبنان را تجربه کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.