به نوشته روزنامه  هاآرتص، آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صیهونیستی قرار است روز چهارشنبه در سفری کوتاه به مسکو برود و با  سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه دیدار کند. انتظار می رود لیبرمن در دیدار با میزبان خود درباره تحولات اخیر در منطقه خاورمیانه و تنش‌ها میان ایران و اسرائیل بر سر سوریه گفت‌وگو داشته باشد.

 سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه روز دوشنبه گفت که تنها نیروهای دولت سوریه باید در مرزهای جنوبی این کشور حضور داشته باشند. این اظهارات به عنوان تایید بر این تلقی شده است که روسیه مایل به پذیرفتن درخواست اسرائیل برای دور کردن نیروهای ایرانی و گروه‌های متحد شیعه از مرز سوریه و اراضی اشغالی است.

 بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صیهونیستی روز دوشنبه بار دیگر با تکرار ادعای خود درباره حضور نظامی  ایران در سوریه به کنست گفت:‌ هیچ جایی برای حضور نظامی ایران در هیچ بخشی از سوریه وجود ندارد.

در این میان لیبرمن گفت که این چیزها به طور قطع نه تنها نشان دهنده موضع اسرائیل، بلکه منعکس کننده موضع دیگران در خاورمیانه و حتی فراتر از خاورمیانه است.

 روسیه و آمریکا با همکاری اردن در نوامبر گذشته به توافقی برای کاهش احتمال بروز اصطکاک در جنوب سوریه پس از غلبه نیروهای اسد بر شورشیان  در مرکز سوریه دست یافتند.

 نتانیاهو تلاش کرده تا ایرانی‌ها و گروه‌های شیعی را دست کم ۶۰ کیلومتر از مرزهای  اراضی اشغالی و بلندی‌های جولان دور نگه دارد.

 هرچند این قدرت جهانی درخواست اسرائیل را نپذیرفت و این توافق  تصریح کرد که گروه‌های شیعی و ایرانی باید بین پنج تا ۲۰ کیلومتر از مرزهای اراضی اشغالی فاصله  داشته  باشند.

 رسانه‌های صیهونیستی  از جمله روزنامه هاآرتص روز یکشنبه مدعی شدند که مقامات سیاسی و نظامی اسرائیل بر این باورند روسیه مایل است درباره  دور کردن قابل توجه نیرهای ایرانی و گروه‌های شیعی متحد از مرز سوریه اراضی اشغالی مذاکره کند. به نوشته هاآرتص این تغییر موضع روسیه به ویژه از حمله نظامی اسرائیل به سوریه در روز ۱۰ مه و نگرانی‌های مسکو از اینکه تحرکات بیشتر اسرائیل ثابت بشار اسد رئیس جمهور سوریه را به خطر می‌اندازد، نمایان‌تر شده است.

به گزارش ایسنا در این حالی است که مقامات کشورمان همواره ضمن رد این ادعاها تاکید کرده‌اند که حضور ایران در سوریه تنها به صورت مستشاری و بنا بر درخواست دولت مشروع دمشق بوده است. اما به نظر می رسد صیهونیست‌ها با تکرار این ادعای واهی تلاش می کنند برای حملات هوایی و اقدامات نظامی خود علیه سوریه از این توجیه استفاده کنندکه برای دفاع از خود و مقابله با تهدید ایران دست به این اقدامات می زنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.