سیدمحمدعلی جنانی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: برای حل مشکل اضافه کار بازنشستگانی که تا سال ۱۳۹۳ از اضافه کار آنها حق بیمه کسر می شد، بخشنامه ای تحت عنوان «بخشنامه ۷۰» از سوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی صادر شد تا بتوانند از حق اضافه کار خود بهره مند شوند.

«محمود عسکری آزاد» ۱۷ تیرماه سال ۱۳۹۳، زمانی که جانشین معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی رئیس جمهوری بود، بخشنامه ای را به دستگاه های اجرایی ابلاغ کرد که بر اساس آن دیگر حق بیمه از اضافه کار کارکنان مشمول قانون تامین اجتماعی کسر نمی شد؛ نتیجه این بخشنامه کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگی و پاداش سنوات پایان خدمت بیش از یک میلیون کارمند بود.

جنانی در این خصوص توضیح داد: با توجه به اینکه از اضافه کار هر کدام از بازنشستگان مشمول این بخشنامه مدت متفاوتی حق بیمه کسر شده است، با اقدامات انجام شده نرم افزاری برای این موضوع تهیه و اکنون شعب تامین اجتماعی می توانند این میزان اضافه کار را محاسبه کنند.

وی اظهار داشت: اکنون این نرم افزار به تمام استان های کشور برای محاسبه اضافه کار این افراد ارسال شده است و بازنشستگان می توانند از سهم اضافه کار خود بهره مند شوند.

جنانی اضافه کرد: پیش از این در دو شعبه تامین اجتماعی به صورت آزمایشی، محاسبه اضافه کار بازنشستگان انجام شد و پس از رفع اشکالات، اکنون به تمام شعب تامین اجتماعی در سراسر کشور تعمیم داده شده است.

مدیرکل امور فنی مستمری های سازمان تامین اجتماعی افزود: با توجه به اینکه این نرم افزار برای تمام استان ها ارسال شده است، از این طریق میزان اضافه کار بازنشستگانی که تا سال ۱۳۹۵ بازنشسته شده اند، مورد بررسی قرار می گیرد و مبالغ مربوط به اضافه کار این افراد پس از محاسبه به آنها داده می شود.

اسفندماه سال ۱۳۹۵ سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بخشنامه ای به شماره ۷۰ برای محاسبه سهم اضافه کار کارکنان دولت مشمول قانون این سازمان صادر کرد که تنها کسانی می توانستند بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه از آن استفاده کنند که تا پایان سال ۹۵ بازنشسته می شدند و دیگر افرادی که اضافه کار از حقوق آنها به مدت چندین سال کم شده بود و پس از سال ۹۵ بازنشسته می شوند، مشمول این قانون نمی شدند. این بخشنامه از یکم تیرماه ۹۵ صادر و ابلاغ شد.

هیات وزیران در جلسه یکم دی ماه ۹۵ به پیشنهاد مشترک سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین نامه اجرایی قسمت دوم ماده ۵۹ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه را تصویب کرد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری نیز اسفندماه سال ۹۵، تصویب نامه هیات وزیران درباره آیین ‌نامه اجرایی قسمت دوم ماده ۵۹ قانون برنامه پنج ‌ساله پنجم توسعه در خصوص محاسبه اضافه کار کارکنان دستگاه ‌های اجرایی مشمول قانون تامین اجتماعی در زمان بازنشستگی را برای اجرا به دستگاه های ذیربط ابلاغ کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.