واشنگتن پست به کمک‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا به ائتلاف عربستان-امارات اشاره می‌کند و می‌نویسد: عربستانی‌ها و همپیمانان آنها حدود سه سال قبل با هدف سرنگونی نیروهای وابسته به انصارالله وارد یمن شدند اما ظرف مدت کوتاهی این درگیری به جنگی نیابتی تبدیل شد. این حمله به باتلاقی برای عربستانی‌ها و همپیمانانشان تبدیل شده،‌ آنها در حملات هوایی‌شان هزاران تن را به قتل رساندند اما در بازگرداندن بیشتر مناطق این کشور شکست خورده‌اند. همزمان زیرساخت‌های بهداشتی و کمک‌ رسانی غذایی در این کشور تقریبا از بین رفته و باعث شده که میلیون‌ها یمنی دیگر برای ادامه حیات خود به کمک‌های بین‌المللی وابسته شوند.

واشنگتن پست در ادامه نوشت، عربستانی‌ها و برخی از حامیان آنها در واشنگتن مدعی هستند که کنترل بر بندر الحدیده کار ارسال بسته‌های امدادی را بهبود بخشیده و "قاچاق اسلحه و موشک به این کشور" را متوقف خواهد کرد اما انجمن‌های امدادی نظری متفاوت دارند و معتقدند که این حملات با مقاومتی قدرتمند مواجه خواهد شد و حتی اگر این حملات موفقیت‌آمیز باشند، هفته‌ها و ماه‌ها طول خواهند کشید و هرگونه توقف مستمر در ورود کشتی‌های امدادی به الحدیده احتمالا یمن را با خطر گرسنگی مواجه کرده و مبارزه با بیماری وبا را که تاکنون بیش از یک میلیون تن را در یمن گرفتار کرده، تقریبا غیر ممکن می‌کند.

این روزنامه آمریکایی تاکید کرد، بالا گرفتن درگیری‌های نظامی در یمن احمقانه است زیرا در شرایطی انجام می‌شوند که احتمال دستیابی به سازشی مسالمت‌آمیز افزایش یافته است، قرار است مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل به یمن طرحی برای مذاکرات صلح را ماه آتی میلادی به شورای امنیت ارائه کند، و آنچه مسئولان را به این روند ترغیب می‌کند، آمادگی رهبران انصارالله برای مذاکره است، آنها طرح‌هایی را برای توقف درگیری‌ها و نیز توقف شلیک موشک‌ها ارائه کردند اما مشکل به عربستانی‌ها و اماراتی‌ها بازمی‌گردد که به نظر می‌رسد بیشتر به دنبال کنترل بر بنادر یمن هستند تا پایان دادن به این جنگ.

در ادامه این سرمقاله آمده است: در اینجا ما به نقش آمریکا می‌رسیم، هم دولت باراک اوباما و هم دولت دونالد ترامپ از ائتلاف عربی ضد یمن به رهبری عربستان حمایت کردند و همزمان تلاش کردند تا از شدت بمباران‌های بی‌پروا و وخامت بحران انسانی بکاهند. زمانی که عربستانی‌ها سال گذشته میلادی محاصره سختی را بر شهر الحدیده اعمال کردند، دونالد ترامپ(رئیس جمهور آمریکا) از عربستان خواست اجازه دهد مواد غذایی، سوخت، آب و دارو وارد یمن شود تا به دست یمنی‌هایی که به آن نیاز دارند، برسد، به این ترتیب محاصره الحدیده بلافاصله برداشته شد.

اکنون با وجود مخالفت شدید کنگره اما واشنگتن در راستای تشدید مجازات‌ها علیه ایران قصد افزایش حمایت‌هایش از عربستان و امارات را دارد و تلاش می‌کند به این دو همپیمان خود به ارزش دو میلیارد دلار مهمات بفروشد. به نظر می‌رسد واشنگتن به جای این کار، باید عربستان را ترغیب کند تا مذاکرات صلح را جدی بگیرد و نیز پیشروی اماراتی‌ها به سمت الحدیده را متوقف کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.