علاوه بر اینکه او سه بار به عنوان رئیس موقت در مجالس هشتم، نهم و دهم انتخاب شد، در طول 8 سال عمر دو مجلس هشتم و نهم نیز هر سال به عنوان رئیس دائم مجلس رای آورد. او امروز هم برای چهاردهمین بار در معرض این رای گیری قرار گرفت و با کسب 147رای از 279 رای ماخوذه برای سومین سال متوالی رئیس مجلس دهم شد. در انتخابات سال گذشته 64 رای باطله در این انتخابات به صندوق ریخته شد و امسال نیز 9 رای باطله وجود داشت. 

لاریجانی در انتخابات مجلس هشتم رقیبی برای ریاست نداشت ولی در مجلس نهم با غلامعلی حدادعادل و در مجلس دهم نیز با محمدرضا عارف در انتخابات هیات رئیسه موقت و با مصطفی کواکبیان در انتخابات هیات رئیسه دائم رقابت کرد. او در انتخابات هیات رئیسه موقت مجلس دهم، با کسب 173 رای از عارف با 103 رای پیشی گرفت و در انتخابات هیات رئیسه دائم نخستین سال فعالیت مجلس دهم نیز با کسب 237 رای از کواکبیان با 11 رای، جلو افتاد. او در دومین سال از انتخابات هیات رئیسه مجلس دهم نیز تنها نامزد ریاست مجلس بود و هیچ یک از نمایندگان با او وارد رقابت نشدند. اما آرایش کمتر سال دوم بود و از 237 رای به 204 رای رسید.

اما انتخاب رئیس سومین اجلاسیه مجلس دهم، به سادگی دو سال گذشته نبود. علی لاریجانی، محمدرضا عارف و حمیدرضا حاجی‎بابایی از سوی سه فراکسیون مستقلین، امید و ولایی نامزد ریاست مجلس بودند. در دور اول رقابت، از مجموع 272 رای ماخوذه، لاریجانی با 101 رای، عارف با 114 رای و حاجی بابایی با 54 رای این انتخابات را پشت سر گذاشتند. به این ترتیب انتخابات رئیس سومین اجلاسیه مجلس دهم به دور دوم کشیده شد. البته حاجی‌بابایی به نفع آقای لاریجانی انصراف داد تا لاریجانی و عارف وارد دور دوم رقابت شوند و برای ریاست مجلس رقابت کنند. (اینجا)

در دور دوم انتخاب نیز رئیس مجلس در سومین سال کاری مجلس دهم، از مجموع 279 آرای ماخوذه، علی لاریجانی 147 رای و محمدرضا عارف 123 رای کسب کردند. به این ترتیب لاریجانی برای چهاردهمین بار توانست به عنوان «رئیس» از اهالی خانه ملت رای بگیرد. این رقابت تنگاتنگ سبب شد تا او 57 رای کمتر از سال گذشته کسب کند.

در ادوار پیشین لاریجانی با کسب 237 رای برای ریاست دومین سال مجلس دهم، رکورددار کسب رای برای ریاست خانه ملت در تمامی ادوار گذشته شد.  (اینجا)

در جدول زیر آرای لاریجانی در انتخابات هیات رئیسه موقت سه مجلس گذشته و هیات رئیسه دائم در سه سال کاری مجلس دهم را ببینید:

اسامی مجالس

آرا ریاست موقت

آرا ریاست دائم در سال اول

آرا ریاست دائم در سال دوم

آرا ریاست دائم در سال سوم

هشتم

232

237

216

214

نهم

173

177

213

187

دهم

173

237

204

147

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.