رضا انصاری در نطق میان دستور در جلسه علنی امروز مجلس گفت: به  منتخبین هیات رییسه سال سوم مجلس تبریک می‌گویم و از سرور خودم آقای  عارف صمیمانه تشکر می‌کنم که با حضورشان در این دوره یک رقابت واقعی شکل گرفت و فضای با نشاطی در انتخابات ایجاد کردند. انتظار است آقای لاریجانی به  عنوان رییس مجلس از ایده ها و پتانسیل‌های همه فراکسیون‌ها در اداره مرکز پژوهش‌های مجلس و همچنین سایر ارکان مجلس استفاده کنند.

وی افزود: صادقانه باید اعتراف کنیم حال اقتصاد کشور خوب نیست. حال کشاورزان خوب نیست، حال فرهنگیان و سایر اقشار جامعه خوب نیست. این موضوع نیاز به ادله و استدلال ندارد همگان واقف هستند اما واضح است که به چند شاخص و دما سنج مهم در اقتصاد ملی اشاره کنم. شاخص اول رتبه چشم انداز محیط کسب و کار. ایران در ۲۵ کشور منطقه رتبه ۱۸ است. رتبه ارتباط آموزش با مشارکت اقتصادی و اشتغال در میان ۱۳۰ کشور رتبه ۱۳۰ ام یعنی رتبه آخر است. از شاخص سوم بر اساس گزارشهای معتبر جهانی در  حالی که ایران اسلامی یک درصد از جمعیت جهان را دارد اما یک دهم درصد از ثروت جهان را در اختیار دارد. بنابر این بر اساس این شاخص کشور ما بر خلاف آنچه مکررا در اذهان تداعی می‌شود کشور ثروتمندی نیست.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: گرچه کشور ما دارای نفت و گاز و منابع معدنی نسبتا فراوانی است اما با کمال تاسف نتوانسته‌ایم با مدیریت این منابع در کشور خلق ثروت کنیم و صرفا منابع کشور را استخراج کرده و فروخته‌ایم و خورده‌ایم. مهم‌ترین شاخص حجم نقدینگی کشور است این حجم به عدد یک تریلیون و  ۵۰۰ هزار میلیارد تومان نزدیک شده است، و با سرعت فزاینده ای در حال رشد است و این رشد علامت یک سیل تورمی همراه با رکود در کشور می باشد در این شرایط علائمی که مشاهده می شود مبتنی بر سیاست کنترل قمیت در کشور است.

وی تاکید کرد: از همین تریبون به دولت متذکر می شوم این سیاست نه تنها شفابخش در اقتصاد ایران نخواهد بود بلکه درمان دردهای آینده اقتصاد کشور را هم سخت‌تر خواهد کرد. به قول یکی از اقتصاددانان معروف دنیا اتخاذ این سیاست برای مواجهه با غول نقدینگی اقتصاد را  به انفجار نزدیک می‌کند. وضعیت اشتغال کشور بر اساس مطالعات و مشاهدات کمی نگران کننده است. راه حل اشتغال سرمایه گذاری است اما سوال این است  که منابع این سرمایه گذاری از کجا می خواهد باشد. باید صادقانه اعتراف کنیم با توجه به شرایطی که امروز داریم سرمایه گذاری خارجی آنگونه که باید و ما در برنامه ششم توسعه پیش بینی می کردیم قابل تحقق نیست.

انصاری ادامه داد: در حوزه داخل کشور هم وضعیت و شرایط محیط کسب و کار برای سرمایه گذاری توسط بخش‌خصوصی داخلی فراهم نیست پس چه باید کرد. مطالعات نشان می‌دهد که راه حل این است که سرمایه‌ای که در اختیار شرکت‌های دولتی و شبه دولتی است نزدیک به عدد هزار میلیارد تومان می باشد اگر با نرخ بازده ۱۰ درصد هم حساب کنیم باید بتوانیم سالانه صد میلیارد تومان درآمد برای کشور خلق کنیم. پیشنهادم به رییس مجلس و هیات رییسه جدید این است که به مرکز پژوهش‌ها دستور دهد برای این موضوع و برای این پیشنهاد مطالعات جدی انجام شود.

نماینده مردم داراب در تذکری به مسولان اجرایی کشور گفت: وضعیت دارو در کشور نگران کننده است. جاده‌های استان فارس همچنان رتبه اول کشته کشور را دارد در حالی که در همین شرایط وزارت راه و شهرسازی کمترین قیر را به استان فارس اختصاص داده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.