خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد: مذاکرات کارشناسی طرفین که طی چند روز اخیر در آنکارا بر سر موضوعات مورد نگرانی مشترک از جمله بحران سوریه جریان داشت، پایان یافته و آمریکا و ترکیه در خصوص خروج عناصر گروه پ.ک.ک و یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) از مناطق غربی رود فرات به خصوص از شهر منبچ به تفاهم فنی رسیده اند.

به گزارش این رسانه، بر اساس توافق انجام شده، مفاد مورد توافق در دیدار چهارم ماه ژوئن(۱۴ خردادماه ۹۷) بین مولود چاووش اوغلو و مایک پمپئو وزرای امور خارجه ترکیه و آمریکا در واشنگتن قطعی و نهایی می شود.

بنا به اعلام این رسانه، بر اساس توافق انجام شده، گروه های مبارز مورد حمایت آمریکا که اغلب جزو نیروهای یگان های مدافه خلق سوریه(ی.پ.گ) و پ.ک.ک هستند، با نظارت آمریکا ظرف یک ماه از غرب رود فرات عقب خواهند نشست و از منطقه بیرون رانده خواهند شد.

خبرگزاری آناتولی از احتمال تغییر برخی از جزئیات توافق انجام شده در دیدار وزرای خارجه دو کشور در واشنگتن خبر داد و نوشت: با این حال در مذاکرات واشنگتن خط اصلی توافق فنی آنکارا حفظ خواهد شد و در صورت امضای موافقت نامه تنظیم شده توسط وزیر خارجه ترکیه و آمریکا، عناصر پ.ک.ک و ی.پ.گ ظرف یک ماه از منبج خارج می شوند.

خبرگزاری آناتولی همچنین به نقل از منابع اطلاعاتی ترکیه اعلام کرد که خروج سران گروه های مبارز مورد حمایت آمریکا از منبچ آغاز شده است و عواملی که از منطقه خارج می شوند به شهر عین العرب و عین عیسی در شرق فرات نقل مکان می کنند اما هنوز عناصر گروه های مبارز حاضر در منطقه اقدامی برای خروج از منطقه نکرده اند.

به گزارش آناتولی، در مرحله دوم توافق بین ترکیه و آمریکا، پیش بینی شده است که در مدت ۴۵ روز پس از توافق نهایی وزرای خارجه دو کشور، عناصر نظامی و اطلاعاتی دو کشور کنترل منبچ را در اختیار بگیرند ولی جزئیات فرایند کنترل مطابق با نیازهای میدانی قابل تغییر خواهد بود.

بر اساس این گزارش، در گام سوم توافق نیز در مدت ۲ ماه، تشکیلات مدیریت منبچ با استفاده از نیروهای محلی ایجاد خواهد شد و شوراهای نظامی منطقه، مجلس محلی و نیز اداره خدمات شهری بر اساس توزیع قومی جمعیت منطقه ایجاد خواهد شد.

 نیروهای ی.پ.گ و پ.ک.ک در ماه اوت سال ۲۰۱۶ با حمایت نیروهای آمریکایی شهر منبچ را از دست گروه تروریستی داعش خارج کرده و به تصرف خود در آوردند.

آمریکا پیش از این به ترکیه در خصوص خروج نیروهای پ.ک.ک و. ی.پ.گ پس از اخراج نیروهای داعش از منبچ تضمین داده بودند ولی در دو سال گذشته به این تعهد خود عمل نکرد و همین امر موجب تنش در روابط آنکارا ـ واشنگتن شد به طوری که مقامات ترکیه بارها از احتمال حمله نظامی به منبچ سخن گفتند.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه حدود یک ماه پیش اعلام کرد که اگر عناصر یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) از شهر منبج در شمال سوریه خارج نشوند، ترکیه به مواضع آنها حمله خواهد کرد.

وی افزود: مبارزه ما با یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) و یا سایر گروه های تروریستی نمی تواند ما را رو در روی آمریکا قرار دهد و ما نمی خواهیم که هیچ کدام از متحدانمان در کنار گروه های تروریستی قرار بگیرند.

بر اساس اعلام منابع خبری ترکیه، نظامیان آمریکایی به همراه تجهیزات سنگین در منطقه منبچ مستقر شده اند ولی این شهر توسط نیروهای ائتلاف کردی ـ عربی سوریه از کنترل داعش خارج شده و در حال حاضر توسط شورای نظامی منبج اداره می شود.

ترکیه معتقد است که این شهر در واقع تحت کنترل عناصر یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) قرار دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.