رسول خضری نماینده پیرانشهر و عضو فراکسیون مستقلین با اشاره به انتخابات هیات رئیسه مجلس گفت: جای زنان و اهل سنت در هیات رئیسه خالی است و باید تدبیر شود. در بسیاری از کشورهای دنیا سهمیه‌بندی وجود دارد و اگر این چنین نباشد بازتاب و پیام آن برای خارج از مجلس ثبت نبود.فراکسیون‌ها انسجام نداشتند و شاهد بودیم تا زمانیکه موقعیت برای آقای لاریجانی بحرانی نشد تعاملی صورت نگرفت. عملا بعد از دو مرحله‌ای شدن انتخابات رئیس مجلس، وارد فاز دیگری شدیم و لاریجانی توانست رئیس باقی بماند.

این عضو فراکسیون مستقلین با اشاره به انصراف حاجی بابایی به نفع لاریجانی، ادامه داد: با این اقدام حاجی بابایی آقای لاریجانی عملا وام‌دار ولایی‌ها شد و با ائتلاف دو فراکسیون مستقلین و ولایی آقای لاریجانی رییس شد.لاریجانی تنها از سوی فراکسیون مستقلین به عنوان کاندیدای ریاست مجلس معرفی شده بود و هر دو فراکسیون دیگر کاندیداهایی داشتند و لیست کامل داده بودند.

او تاکید کرد: لابی‌ها در مجلس زیاد است اما سیاسی‌کاری نیست و کاش اینچنین بود. آرزوی ما این است که یک روز پارلمان ما، حزبی و دولتمان، پارلمانی باشد و در این شرایط است که ما می‌توانیم کارآمدی و خروج خوبی را از مجلس برای مردم و نظام داشته باشیم.ائتلاف ولایی‌ها با مستقلین و انصراف آقای حاجی بابایی مانعی ندارد اما در مجلس و برای انتخاب رییس در نوع خود جزو تازگی‌ها بود.

خضری با اشاره به ائتلاف انجام شده میان ولایی‌ها و مستقلین، گفت: با این حساب دو فراکسیون مستقلین و ولایی به یکدیگر نزدیکتر شدند و رای دادن ولایی‌ها به سرلیست مستقلین، پیوند دو فراکسیون بود. چون احزاب قوی و فراگیر نداریم این موضوعات برای ما تازگی دارد. البته ائتلافات به این شکل نیست که آنی تصمیم گرفته شود و قطعا هفته‌ها و ماه‌ها قبل مذاکراتی انجام می‌شود.

امیدوارم تغییرات مثبتی در مجلس ببینیم

همچنین محمدرضا تابش نایب رئیس فراکسیون امید نتایج انتخابات هیات رئیسه مجلس را متاثر از کار تشکیلاتی می‌داند و می‌گوید که انتخابات امروز مجلس، وزن فراکسیون‌ها را تعیین کرده است. او هرچند وامدار بودن لاریجانی به فراکسیون ولایی را قبول ندارد اما می‌گوید تغییر رویه ناگهانی هم چندان در مجلس عرف نیست. او امیدوار است با انتخابات هیات رئیسه تغییرات مثبتی در کشور روی بدهد چراکه به گفته او کشور نیازمند کارآمدتر کردن سه قوه مجریه، قضاییه و مقننه است.

گفت‌وگوی محمدرضا تابش با را در زیر می‌خوانید؛

*آقای تابش، نظرتان در خصوص انصراف حاجی بابایی به نفع لاریجانی چیست؟

اینکه برخی یکدفعه از استقلال رای و نظر خود عدول کنند کمی جای تعجب دارد و تغییر رویه ناگهانی عرف نیست.

*آیا انصراف حاجی بابایی به نفع لاریجانی، نمک‌گیر کردن رئیس مجلس از سوی ولایی‌ها نبود؟

این حرف‌ها را نزنید؛ در هرصورت مذاکرات و معذوریات و توافقاتی بوده که انجام شده اما من می‌گویم که خیلی در عرف سیاسی چرخش ناگهانی باب و مقبول نیست.

*شما افزایش رای اصلاح‌طلبان در انتخابات هیات رئیسه مجلس را در مقایسه با سال اول چطور ارزیابی می‌کنید؟

این موضوع هم متاثر از کار تشکیلاتی بود که دوستان ما انجام دادند و وزن فراکسیون‌ها را تعیین کرد. در حال حاضر 5 کرسی از هیات رئیسه به اعضای فراکسیون امید تعلق دارد. در حالیکه مستقلین 3 کرسی و ولایی‌ها 4 کرسی از هیات رئیسه دارند که این امر نشان دهنده وزن فراکسیون‌ها است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.