انتقادات نسبت به روند رشد واردات خودروهای لوکس همواره در سال‌های اخیر مطرح بوده است. کارشناسان معتقدند در شرایطی که اقتصاد کشور با تنگناهایی در محیط بین‌الملل مواجه شده چرا باید ارز کشور برای واردات کالاهایی، خارج شود که نه تنها سودی برای اقشار متوسط و پایین جامعه ندارد بلکه تهدیدی برای تولیدات داخلی است. با این‌که نسبت به کیفیت خودروهای داخلی همواره نقدهایی مطرح می‌شود، منطقی نیست که به این بهانه کشور را به عرصه‌ی تاخت و تاز خودروهای لوکس خارجی تبدیل کنیم. طبق آمارها در ۹ ماهه نخست سال ۱۳۹۶ حدود ۵۶ هزار خودرو وارد ایران شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۳ درصد افزایش داشته است. در سال ۱۳۹۱ و در زمان دولت دهم حدود ۳۴ هزار خودرو وارد ایران شد. بنابراین آمارها از روند تدریجی رشد واردات خودروهای خارجی به ایران حکایت دارد.

امروز یک استاد دانشگاه از تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات خودرو انتقاد کرد. امیرحسن کاکایی با بیان این‌که کشور درگیر یک جنگ اقتصادی است، به ایسنا گفت: تصمیم دولت در تخصیص ارز یارانه‌ای برای واردات کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، بسیار درست و مدبرانه است اما نکته عجیب این‌که در چنین شرایطی چه دلیلی دارد که منابع ارزی کشور صرف واردات خودروهای لوکس شود.

از سوی دیگر، امروز معاون سازمان توسعه تجارت از تهیه لیست کالاهای غیرضروری برای حذف از سبد واردات خبر داده است. محمدرضا مودودی در گفت‌وگو با ایسنا البته در پاسخ به این سوال که کدام کالاها در لیست مذکور قرار خواهند گرفت، آن را به آینده موکول کرده اما گفته که در این فهرست اقلام ضروری، حساس و مواد اولیه واحدهای تولیدی و قطعات و ماشین‌آلات نیستند.

بانک به ایسنا آمد

امروز دبیر شورای عالی مناطق آزاد مهمان ایسنا بود. مرتضی بانک خبر داد که با موافقت وزارت راه و شهرسازی، دو بندر بهشتی و کلانتری به منطقه آزاد چابهار ملحق شد و مدیریت این دو بندر برعهده سازمان بنادر و و وزارت راه است. مشروح گفت‌وگوی ایسنا با مرتضی بانک در روزهای آینده منتشر می‌شود.

افت کیفیت اینترنت حق‌الناس است

سری هم به حوزه‌ی آی‌تی بزنیم. امروز جوان‌ترین وزیر کابینه، با بیان این‌که ما افت سرعت نداشته‌ایم، اما شاهد کاهش کیفیت بودیم که امیدواریم به زودی برطرف شود، افت کیفیت اینترنت را حق‌الناس عنوان کرد. محمدجواد آذری جهرمی این را هم گفت که با توجه به حکم قضایی صادره برای فیلترینگ  تگلرام سازمان تنظیمات مقرارات اشکالاتی را در مورد سرعت اینترنت جمع آوری کرد که  جلسه‌ای با شرکت‌های اینترنتی داشتیم راه‌کارهایی برای رفع افت کیفتی که در سرویس‌های اینترنتی ایجاد شده بود اندیشیده  و استفاده از روش‌هایی که کیفیت را بهبود ببخشد، آغاز شد.

بازار بلیت هواپیما داغ شد

با توجه به تعطیلات چند روزه هفته‌ی آینده تقاضا برای سفر هوایی به شهرهای مشهد، تبریز، بندرعباس، شیراز و کیش، مقداری افزایش یافته است. با این حال گزارش ایسنا حاکی از آن است که با وجود آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، شاهد رشد سرسام‌آور قیمت بلیت نبودیم. به طور مثال در روزهای عادی قیمت بلیت تهران ـ مشهد بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان بوده که این روزها این نرخ بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است. در مسیر تهران به شیراز نیز شرایط مشابه است و پروازها از حدود ۲۰۰ هزار تومان آغاز شده و در کلاس بیزینس به بیش از ۵۰۰ هزار تومان نیز می‌رسد. نرخ‌ها در مسیر تهران به کیش قدری بالاتر رفته اما همچنان خبری از نرخ‌های نجومی در این مسیر نیست و مسافران می‌توانند پروازهای خود را با نرخی از ۲۵۰ هزار تومان تا حدود ۴۰۰ هزار تومان انجام دهند.

برف و باران نزولی شد

افزایش نسبی ریزش‌های جوی در بهار امسال نسبت به زمستان، شاید این برداشت را ایجاد کرده باشد که امسال مشکل کم‌آبی نداریم. اما ارتفاع کل بارش‌ها از اول مهرماه تا هشتم خردادماه سال آبی ۱۳۹۷-۱۳۹۶ معادل ۱۶۱.۶ میلی‌متر ثبت شده که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت ۳۰.۶ درصد و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۲۸.۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد. چندی پیش نیز عباس سروش معاون آب و آبفای وزیر نیرو به ایسنا گفته بود: در حال حاضر پوشش برف نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد کاهش داشته، یعنی به دلیل افزایش دما بارندگی‌ها از سمت برف به بارش باران تغییر پیدا کرده است.

امان از برخی بنگاه‌داران

این روزها که بازار مسکن شهر تهران بنا به گزارش‌های رسمی ۳۵ درصد افزایش قیمت را نسبت به زمان مشابه سال قبل تجربه می‌کند و برخی گزارش‌های میدانی از رشد تا ۷۰ درصد قیمت‌ها خبر می‌دهد، عرصه برای تاخت و تاز برخی دفاتر مشاور املاک فراهم شده است. در این شرایط بعضی بنگاه‌داران با شگردهای متفاوت قصد دارند بیشترین سود را به جیب بزنند و به نظر می‌رسد مکانیزمی برای جلوگیری از این رفتارها وجود ندارد. در این گزارش با شش مورد از شگردهای املاکی‌ها آشنا شوید.

ضرب‌الاجل ۶۰ روزه زنگنه برای توتال

پس از خارج شدن آمریکا از برجام، بحث خروج شرکت توتال از فاز ۱۱ پارس جنوبی مطرح شد. طبق آخرین اخباری که زنگنه ـ وزیر نفت ـ اعلام کرده، شرکت توتال ۶۰ روز برای مذاکره با آمریکا زمان خواسته است. زنگنه بیان کرده که اگر توتال در ایران نماند شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی) جایگزین آن خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.