طبق گفته مسئولان تماس‌های کارشناسی ایران و اروپا از هفته گذشته تاکنون ادامه دارد، در نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام، مقامات کشورمان خواستار تضمین جدی اروپا برای حراست از منافع اقتصادی ایران بدون حضور آمریکا شدند؛ اما به عقیده بسیاری از تحلیلگران اروپا همواره به دنبال خرید زمان است تا از این موضوع شاید بتواند به نفع خود استفاده کند.

 بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در گفتگو با «تیک»،در مورد آخرین اخبار از تضمین اروپایی‌ها و رایزنی‌های ایران و اروپا اظهار داشت: تماس‌های کارشناسی بین ایران و اروپا همچنان ادامه دارد. اروپایی‌ها نباید زمان مشخص‌شده را از دست بدهند، آن‌ها فرصت زیادی ندارند. جمهوری اسلامی ایران بعد از اتمام مذاکرات بین ایران و اتحادیه و دریافت دیدگاه‌ها و نظرات و راهکارهای اتحادیه اروپا جمهوری اسلامی تصمیمات مقتضی و لازم را اتخاذ خواهد کرد که در کوتاه‌مدت خیلی سریع انجام خواهد شد و بعد از شنیدن دیدگاه‌های طرف اروپایی، تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد.

وی تصریح کرد: دولت‌های اروپایی به‌اتفاق و به صورت مختلف حمایت خودشان را از برجام با جدیت تمام اعلام کردند و اعتقاد دارند که برجام باید به‌عنوان معاهده‌ای چندجانبه بین‌المللی موردحمایت جامعه جهانی و سازمان ملل پابرجا بماند. درواقع برجام تفاهمی است که تعهدات همه طرفه‌ای ذی‌نفع را مورد ملاحظه قرار داده است لذا خروج ناهماهنگ و یک‌طرفه آمریکا از برجام اقدامی ناپسند تلقی و خودسرانه می‌شود. اروپایی‌ها علاقه‌مند هستند با طرف ایرانی و بدون آمریکا در برجام باقی بمانند و سعی دارند مکانیسم‌هایی را با توجه به نوع ساختارهای اقتصادی کشورهای اروپایی طراحی و به‌طرف ایرانی پیشنهاد کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران باید در اولین زمان ممکن که به‌طرف اروپایی اعلام‌شده است پیشنهاد‌ها طرف اروپایی را دریافت نماید و بررسی‌های خود را آغاز نماید.

وی تاکید کرد: اروپا به لحاظ سیاسی و مواضع سیاسی اتخاذشده توسط مجموعه کشورهای خود سخنان زیادی را در دفاع از برجام مطرح کرده است، ولی امروز و در فرصت کوتاه، الزاماً سخن گفتن و اعلام مواضع سیاسی حل مشکلات و مسئله نیست. ایران انتظار دارد در این فرصت کوتاه باقی‌مانده، اروپا پیشنهاد‌ها خود را ارائه کند. پس از دریافت نظرات و چگونگی ارائه تعهدات و تضمین‌های لازم جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در مورد چگونگی ماندن یا خروج از برجام تصمیم‌گیری نماید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.