منابع خبری بامداد پنجشنبه گزارش داده‌اند اعضای کنگره آمریکا به دنبال تحریم بیش از ۱۲ نماینده پارلمان عراق به بهانه نزدیکی آنها به ایران هستند. 

به نوشته وبگاه خبری-تحلیلی «المانیتور» مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته به اتفاق آرا به طرحی رأی‌ داد که رئیس‌جمهور این کشور را به اعمال تحریم‌هایی علیه «مقام‌ها، عاملان و وابستگان» گروه‌های عضو الحشد الشعبی ملزم می‌کند. 

مطابق گزارش رسانه آمریکایی این طرح را «تد پو»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس در قالب یک متمم به لایحه بودجه دفاعی سالانه آمریکا الحاق کرد. این لایحه به اتفاق آرا به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسید. 

هدف از این طرح، «اعمال تحریم‌های مرتبط با تروریسم و دیگر مقاصد» علیه «عصائب اهل الحق» و «جنبش النجباء» است. این دو گروه بخشی از نیروهای الحشد الشعبی هستند.

اعضای این دو گروه و سایر گروه‌های جریان مقاومت در قالب یک ائتلاف انتخاباتی به نام «فتح» در انتخابات پارلمانی عراق شرکت کردند و با کسب ۴۷ کرسی از مجموع ۳۲۹ کرسی در جایگاه دوم ایستادند. «کرک ساول»، کارشناس مسائل عراق گفته از این ۴۷ کرسی، عصائب الحق برنده ۱۴ کرسی شده و النجباء هیچ نماینده‌ای نداشته است. 

یک دستیار «پو» به المانیتور گفت: «وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره اینکه آیا شاخه سیاسی [عصائب الحق] مصداق عبارت &#۳۹;وابستگان&#۳۹; می‌شود یا خیر تصمیم خواهد گرفت.»

وی اضافه کرد: «تد پو معتقد است عصائب‌الحق مگر در صورت قطع کامل ارتباط با شاخه نظامی، محکوم کردن خشونت‌ و فعالیت در قالب یک حزب سیاسی عراق بدون هیچ حمایتی از ایران، مشمول این جریمه‌ها خواهد شد.»

طرح «تد پو» برای تبدیل شدن به قانون بایستی در نسخه نهایی لایحه بودجه دفاعی آمریکا هم گنجانده شده و به امضای رئیس‌جمهور آمریکا برسد. تهیه نسخه نهایی این لایحه بعد از تصویب نسخه‌ای از آن در مجلس سنا صورت خواهد گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.