«داریل عیسی» (Darell Issa) سناتور لبنانی الاصل کنگره آمریکا به همراه «استفان لینچ» (Stephen Lunch) دیگر عضو کنگره به همراه معاونانشان، در سفر خود به لبنان دیروز (چهارشنبه) با مقام های این کشور دیدار کردند.

این هیات آمریکایی در «کاخ بعبدا» با «میشل عون» رئیس جمهوری، در «عین التینه» با «نبیه بری» رئیس مجلس، در «قصر بسترس» با «جبران باسیل» وزیر خارجه و در «الیرزه» با «ژوزف عون» فرمانده ارتش لبنان به رایزنی پرداختند.

در این دیدارها «الیزابت ریچارد» سفیر آمریکا در بیروت نیز حضور داشت.

بر اساس گزارش ها، گفت و گوهای این هیات آمریکایی با مقام های کشورشان، درباره روابط دوجانبه، همکاری های دو طرفه، تحولات منطقه و لبنان و کمک تسلیحاتی به ارتش این کشور بوده است.

روزنامه الجمهوریه لبنان با ارائه اطلاعات بیشتری از این دیدارها نوشت: هیات آمریکایی، هدف سفرش را جهت ارزیابی آرا و نظرات مسئولان این کشور عنوان کرده و از عون خواسته تا نظرش را درباره تحولات به سمع و نظر آنها برساند و بویژه انتظارات خود را از دولت آمریکا به طور عام و از کنگره آن به طور خاص بیان کند.

به نوشته الجمهوریه، این هیات پرسش هایی را نیز مطرح کرد که می توان بدین گونه به اختصار بیان کرد:

-شرایطی که با انتخابات پارلمانی همراه بود، چیست؟ چه میزان لبنانی ها با شکل و محتوای قانون جدید انتخاباتی موافق اند؟ و چطور مردم لبنان با آن برخورد کردند؟ آیا شما از نتایجی که حاصل شد، راضی هستید؟

-دولت جدید چه چهره ای خواهد داشت، چه کسانی در آن خواهند بود و شما دقیقا از آن دولت چه می خواهید؟ دولت جدید چه وظایفی دارد تا با آنها روبرو شود؟

-وضعیت در جنوب لبنان و نقش نیروهای صلح بان سازمان ملل (UNIFIL) را چگونه ارزیابی می کنید؟ نظر شما در مورد رویکردهای اسرائیل در مورد لبنان، مسئله فلسطین و منطقه چیست؟

-با قطعنامه های بین المللی در مورد لبنان چگونه برخورد می کنید؟ آیا شما از شیوه اجرای آن راضی هستید؟ چه چیزی مانع اجرای بعضی از آنها می شود؟ چه چیزهایی برای تسهیل یا تکمیل در روند اجرای این قطعنامه ها لازم است؟

-به روند بحران سوریه و پیامدهای آن بر لبنان و منطقه چگونه می نگرید؟ آیا اصل سیاست خویشتن داری و دوری از تنش که دولت خود را به ملزم به پایبندی به آن می داند، معتبر و در حال اجراست؟ به نظر شما چه چیزی پیاده سازی آن را با مشکل مواجه کرده است؟ چطور با این پرونده در آینده برخورد خواهید کرد؟

روزنامه الجمهوریه در ادامه نوشت: میشل عون، موضع لبنان که همواره در چندین مناسبت و سخنرانی و گفت و گوی داخلی، منطقه ای و بین المللی بیان کرده را تکرار کرد و از اصول لبنان گفت و چندین مثال برای اثبات دیدگاه خود به ویژه در پرونده های منطقه ای و بین المللی آورد.

خبرگزاری ملی لبنان خبر داد که رئیس جمهوری این کشور، از هیات آمریکایی دعوت کرد تا در زمینه بازگشت آوارگان سوری به مناطق امن کشورشان، لبنان را کمک کند.

همچنین میشل عون، با تاکید بر اینکه لبنان به قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل پایبند است، توقف تجاوزات زمینی، دریایی و هوایی رژیم صهیونیستی به خاک لبنان را خواستار شد.

وی لبنان را در آستانه مرحله سیاسی جدیدی پس از انتخابات توصیف کرد و گفت که تشکیل دولت جدید ثبات سیاسی کشور را تقویت می کند.

اما وزیر خارجه لبنان نیز در دیدار با هیات کنگره آمریکا، بر لزوم کمک واشنگتن جهت بازگشت آوارگان سوری به کشورشان تاکید کرد.

جبران باسیل با سناتور لبنانی الاصل آمریکا، در مورد تحریم های اخیر واشنگتن نیز به بحث و گفت و گو پرداخت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.