علی لاریجانی عصر امروز در مراسم گرامیداشت قیام ۱۵ خرداد مردم پیشوا که با حضور گسترده مردم برگزار شد، با اشاره به لزوم رسیدگی به وضعیت کارگران اظهار داشت:‌ با توجه به شرایط موجود در شهرستان‌های اطراف تهران به نظر می‌رسد استاندار باید در این زمینه ورود پیدا کرده و به داد کارگران و خانواده‌های آن‌ها برسد.

وی در ادامه با اشاره به حضور مردم دشت ورامین در جریان قیام ۱۵ خرداد بیان کرد:‌ مردم این منطقه با بصیرت بسیار بالای خود با هدف حفظ و حراست از مرجع تقلیدشان قیام کردند، این درحالی بود که  شاه پهلوی مسائل ظاهرفریبی همچون حقوق زنان و دیگر مسائل را بیان می‌کرد، ولی امام خمینی(ره) که پشت پرده‌ها را می‌دیدند در مقابل این موارد بزک کرده ایستادند و اعلام کردند که ما با حضور زنان در عرصه‌های مختلف و اصلاحات ارضی مخالف نیستیم ولی می‌دانیم که نمی‌توان در کشوری که آزادی بیان و انتخابات واقعی وجود ندارد اصلاحات ایجاد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود:‌ امام خمینی(ره) نگرشی بسیار عمیق نسبت به این‌گونه حرکات داشتند، ایشان همواره بر چند عنصر تأکید داشتند که یکی از آن‌ها عنصر اسرائیل بود که چگونه رژیم پهلوی این رژیم غاصب را قبول کرده و به رسمیت شناخته است؟.

لاریجانی با بیان اینکه امام خمینی(ره) به درستی اسرائیل را لکه سرطانی می‌دانستند تصریح کرد: ‌همچنان که امروز نیز شاهد هستیم رژیم صهیونیستی در این سال‌ها مزاحمت‌ها و مشکلات بسیاری برای همه مردم مسلمان منطقه به وجود آورده است.

وی همچنین با اشاره به فقدان دموکراسی و انتخابات آزاد در زمان رژیم پهلوی ادامه داد: رژیم شاهنشاهی به روش سنتی عمل می‌کرد که سلطنت از پدر به فرزند انتقال پیدا می‌کرد، علاوه بر این انگلیسی‌ها همواره در کشور دخالت کرده و تصمیم‌گیرنده بودند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ‌زمانی که رژیم پهلوی بر سر کار آمد نفت استخراج شد که همان انگلیس‌ها نیز آن را استخراج کردند ولی مردم ما هیچ منفعتی از آن نمی‌بردند، در حالی که اصل حرف امام راحل این بود که باید از زیر یوغ این نظام وابسته رها شد، در حال حاضر نیز گرچه مشکلاتی در کشور وجود دارد ولی خوشبختانه  نه آن نظام شاهنشاهی و نه وابستگی به انگلیس دیگر وجود ندارد.

لاریجانی سپس با اشاره به قیام ۱۵ خرداد مردم پیشوا و ورامین بیان کرد:‌ این مردم به رژیم شاه نشان دادند که این قیام ویژه مردم شهر قم به عنوان شهری مذهبی نیست، آن‌ها نشان دادند که این بیداری در بین عموم مردم ایران به وجود آمده که این ضربه بزرگی برای رژیم بوده است.

وی با بیان اینکه سرکوب قدرت دیکتاتوری بین‌المللی آمریکایی و انگلیسی به رهبری امام خمینی(ره) افتخاری برای مردم ایران است اظهار داشت: کاری که ملت ایران انجام داد به قدری دارای اهمیت است که امروز برخی کشورهای منطقه که از جمعیت و منابعی به مراتب بیشتر از ما برخوردارند نه تنها نمی‌توانند در برابر آمریکا ایستادگی کنند بلکه حتی نیروهای آمریکایی با حضور در منطقه و با پررویی اعلام می‌کنند که هزینه این حضور را کشورهای منطقه باید بدهند و هیچ‌کدام نیز علیه آن‌ها صحبتی نمی‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس‌جمهور کنونی آمریکا نشانی از بی‌آبرویی سیاسی است تصریح کرد:‌ اگر امروز آمریکا با ملت ایران سر ستیز دارد به خاطر روحیه ایستادگی، غیرت دینی و انقلابی است و همواره به دنبال بهانه‌گیری هستند؛ ولی بدانیم که دغدغه آن‌ها این نیست.

لاریجانی ادامه داد: در زمان پیگیری مذاکرات هسته‌ای، بحثی با کشورهای عربی داشتیم، مذاکرات طولانی شده بود، به طرف غربی خود اعلام کردم که آیا باور دارید که ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم؟ که اعلام کرد ما این باور را داریم که شما سلاح هسته‌ای ندارید ولی مشکل ما این است که شما نمی‌گذارید که اهداف آمریکا در منطقه اجرایی و فلسطین را تسخیر کنیم.

وی با بیان اینکه درد غرب با مسئله هسته‌ای ایران چیز دیگری است عنوان کرد:‌ ما هیچ‌گاه از طرف‌های غربی برای مذاکرات هسته‌ای درخواستی نداشتیم، این غربی‌ها بودند که بارها واسطه فرستادند و درخواست مذاکره داشتند، آن‌ها حتی در ابتدای مذاکرات پذیرفتند که چند هزار سانتریفیوژ در ایران بچرخد و تحریم‌ها برداشته شود، ولی اینکه امروز اینگونه عمل می‌کنند نشان‌دهنده آن است که مشکل آن‌ها هسته‌ای نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آنچه که سبب ناراحتی آمریکا و غرب شده سرکوبی داعش توسط ایران است، چرا که قرار بوده داعش ابزاری برای ایجاد ناامنی در ایران باشد، در ایران کشت و کشتار راه بیندازد و ایران را از آبادانی بازدارند و برای آن برنامه داشتند که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران  به درستی متوجه این موضوع شدند و دستور مقابله با آن را صادر کردند.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه ملت ایران باید قدر مقام معظم رهبری را بداند بیان کرد: ایشان با تجربه انقلابی و هدایت داهیانه خود این ناامنی را از ایران دور کردند، ولی آن‌ها همچنان به دنبال ناامنی در ایران هستند اما غافل از اینکه نیروهای ایرانی پای کار هستند و هیچ تروریستی در غرب و شرق کشور نخواهد توانست ناامنی در ایران ایجاد کند.

وی با بیان اینکه اقدامات آمریکا و غرب به خاطر داغی است که مردم این منطقه و جمهوری اسلامی ایران بر دل آن‌ها گذاشته‌اند خاطرنشان کرد: همان‌گونه که در سال‌های اخیر ناموفق بوده‌اند، امروز نیز موفق نخواهند بود و فکر نکنند که اگر تحریمی علیه ایران به وجود آورند موفق خواهند شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد:‌ ملت ایران باید نخست پیوندهای سیاسی خود را عمیق‌تر کند، امروز روز اختلافات جزئی نیست؛ زیرا دشمن ادعا دارد که می‌تواند در این قسمت‌ها به ما ضربه بزند ولی ما با انسجام خود می‌توانیم بار دیگر نقشه‌های آن‌ها بر نقش بر آب کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.