دولتمکزیک روز پنجشنبه اعلام کرد در پاسخ به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مبنی بر وضع تعرفه مالیاتی بر واردات آلومینیوم و فولاد علیه مکزیک، مالیات جدیدی بر واردات محصولات آمریکایی وضع خواهد کرد.

دولت مکزیک در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مکزیک بار دیگر موضع خود در برابر اقدامات حمایت‌گرایانه که تجارت بین‌الملل را تحت الشعاع قرار می‌دهد و موجب ایجاد اختلال در آن می‌شود، تکرار می‌کند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «در پاسخ به تعرفه‌های تعیین شده از جانب آمریکا، مکزیک اقدام مشابهی را در قبال محصولات مختلف آمریکایی از جمله فولادهای مسطح، گوشت، سوسیس و دیگر محصولات غذایی، سیب، انگور، بلوبری و انواع مختلف پنیرها تا سطحی که مکزیک از تعرفه‌های آمریکایی تاثیر می‌پذیرد، انجام خواهد داد.»

این بیانیه در حالی اعلام شده است که ویلبر راس، وزیر تجارت آمریکا، اعلام کرد دولت کشورش تصمیم گرفته است معافیت موقت مالیاتی برای مکزیک، اتحادیه اروپا و کانادا را لغو کند.

راس در یک کنفرانس تلفنی گفت: «ما منتظر ادامه مذاکرات با کانادا و مکزیک از یک سو، و با اتحادیه اروپا از سوی دیگر هستیم؛ زیرا مسائل دیگری هست که نیاز به بررسی آن‌ها وجود دارد.» وی افزود کاخ سفید پیش از تصمیم‌گیری‌های دیگر باید پاسخ متحدان خود به تعرفه‌های مالیاتی جدید را مشاهده کند.

ترامپ در ماه مارس سال جاری میلادی، ۲۵ درصد تعرفه مالیاتی بر واردات فولاد و ۱۰ درصد تعرفه بر واردات آلومینیوم وضع کرده بود. با این حال، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد دولت او به چند کشور، از جمله کشورهای اتحادیه اروپا معافیت موقت از این مالیات اعطا خواهد کرد.

مکزیک که یکی از بزرگترین صادرکنندگان فولاد به آمریکاست، در بیانیه روز پنجشنبه خود اعلام کرد این تعرفه‌ها «نه متناسب و نه موجه هستند.» مکزیک در حال حاضر در حال انجام مذاکرات با آمریکا درباره ایجاد اصلاحات در توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.