مقامات دیپلماتیک هندی اعلام کردند که یادداشت تفاهم دو جانبه که کارن ریجیجو مشاور وزیر کشور هند در ماه ژانویه سال جاری (دیماه ۹۶) آماده کرده بود، از سوی نارندرا مودی در طول سفر وی به انگلیس در ماه آوریل (فروردین) امضا نشد.

ترزا می نخست وزیر انگلیس سال گذشته به مودی اعلام کرده بود که انگلیس در صورتی شرایط روادید را برای شهروندان هندی تسهیل خواهد کرد که هند سرعت و تعداد بازگشت هندی هایی که به صورت غیر قانونی به انگلیس سفر کرده اند را افزایش دهد.

سخنگوی وزارت کشور هند گفت: این یادداشت تفاهم که متن آن از سوی کارولین ناکس وزیر مهاجران انگلیس و کارن ریجیجو مشاور وزیر کشور هند آماده شده بود، می توانست مسیر را برای ثبت اسناد و بازگشت مهاجران هندی غیر مجاز از انگلیس به هند آسان تر کند.

وی افزود: با وجود سخنان نخست وزیر انگلیس مبنی بر تسهیل شرایط صدور روادید برای هندی ها، هنوز هم شاهد رد درخواست روادید شهروندان هندی به دلایل مختلف و کم اهمیت هستیم. باید تغییر قوانین مهاجرت به خصوص برای روادید های کوتاه مدت و دانشجویان هندی و کارمندانی که در شرکت های انگلیسی استخدام شده اند را مشاهده کنیم. اگر انگلیس شرایط بهتری برای صدور روادید برای چینی ها در نظر گرفته است چرا هندی ها از این شرایط برخوردار نشوند.

بر اساس گزارش های منتشر شده هندی ها پس از بنگلادشی ها و پاکستانی ها سومین جمعیت مهاجر غیر قانونی در انگلیس هستند که در این کشور مشغول به کار می باشند.

تخمین زده می شود که حدود ۳ هزار مهاجر هندی به صورت غیر قانونی در انگلیس حضور دارند.

قوانین جدید مهاجرتی انگلیس پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا تاثیر شدیدی بر فعالیت و سرمایه گذاری شرکت های هندی در انگلیس گذاشته است.

این درحالی است که قوانین مهاجرتی انگلیس سبب شده است که تعداد دانشجویان هندی در دانشگاه های این کشور در پنج سال گذشته از ۴۰ هزار دانشجو به ۲۰ هزار نفر کاهش یافته است.

هند سومین سرمایه گذار بزرگ در انگلیس است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.