بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا پس از کاهش دو درصدی در روز پنج‌شنبه، در معاملات روز جاری ۱۶ سنت یا ۰.۲ درصد دیگر کاهش یافت و به ۶۶.۸۸ دلار در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی نفت برنت نسبت به روز گذشته تغییر چندانی نداشت و با ۹ سنت یا ۰.۱ درصد کاهش، به ۷۷.۴۷ دلار در هر بشکه رسید.

وست تگزاس اینترمدیت در مسیر ثبت ۱.۵ درصد کاهش هفتگی قرار دارد که به کاهش حدود پنج درصدی در هفته پیش اضافه می‌شود. برنت از ابتدای هفته جاری تاکنون ۱.۳ درصد رشد کرده و به این ترتیب اختلاف قیمت برنت با وست تگزاس اینترمدیت بیشتر خواهد شد.

طبق آماری که روز پنج‌شنبه از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر شد، تولید نفت این کشور در مارس ۲۱۵ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۱۰.۴۷ میلیون بشکه در روز رسید که رکورد ماهانه جدیدی است.

به گفته تونی نونان، مدیر ریسک نفت در شرکت "میتسوبیشی"، تولید نفت آمریکا رو به رشد است و مهمترین موضوع، افزایش اختلاف قیمت میان برنت و وست تگزاس اینترمدیت است که از نظر مالی، خرید نفت آمریکا را برای خریداران منطقی می‌کند. اختلاف قیمت میان برنت و وست تگزاس اینترمدیت روز پنج شنبه به ۱۱ دلار در هر بشکه رسید که بزرگترین اختلاف قیمت از اوایل سال ۲۰۱۵ به این سو بود.

تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی عنوان کردند کاهش ذخایر نفت در آمریکا تحت الشعاع رشد تولید این کشور قرار گرفت که به رکورد بالای جدیدی صعود کرده است.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر نفت این کشور هفته گذشته ۳.۶ میلیون بشکه کاهش یافت که فراتر از پیش‌بینی کاهش ۵۲۵ هزار بشکه بود.

برنت روز دوشنبه پس از اینکه اوپک و متحدانش از جمله روسیه اعلام کردند ممکن است توافق کاهش تولید را تغییر داده و محدودیت عرضه را تسهیل کنند، به پایین ۷۵ دلار در هر بشکه سقوط کرد که پایین‌ترین قیمت در سه هفته گذشته بود.

اوپک و متحدانش تحت پیمانی توافق کرده‌اند میزان تولیدشان را حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. این توافق از ژانویه سال ۲۰۱۷ به اجرا درآمد و قرار بود تا پایان سال ۲۰۱۸ ادامه پیدا کند اما یک منبع آگاه به رویترز گفت: این تولیدکنندگان به دلیل نگرانی‌های فزاینده نسبت به احتمال کمبود عرضه به بازار، آماده هستند تولیدشان را به صورت تدریجی افزایش دهند.

منابع آگاه به رویترز اظهار کردند عربستان سعودی و روسیه سرگرم گفت‌وگو درباره افزایش تولید به میزان حدود یک میلیون بشکه در روز برای جبران کاهش عرضه از سوی ونزوئلا و همچنین احتمال متاثر شدن صادرات نفت ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا هستند.

یک مقام وزارت انرژی روسیه اظهار کرد این کشور اگر تصمیم گرفته شود به توافق کاهش تولید پایان داده شود، می‌تواند ظرف چند ماه به سطح تولید پیش از این توافق بازگردد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.