یک هیات هندی متشکل از مقامات ارشد وزارت های خارجه و نفت هند قصد دارد در اوایل ماه آینده میلادی به کشورهای اروپایی سفر کند. این سفر با هدف درک میزان آمادگی اروپا برای حفظ برجام پس از خروج آمریکا و همچنین تلاش برای یافتن راهکاری که به حفظ تجارت با ایران کمک کند، انجام خواهد شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه اعلام کرد که کشورش از توافق هسته ای ایران یا برجام خارج خواهد شد و تحریم های جدیدی علیه ایران وضع خواهد کرد. بر این اساس هر کشور یا شرکتی که به روابط تجاری خود با ایران ادامه دهد، شامل تحریم های ثانوی آمریکا خواهد شد.

برخی از تحریم های آمریکا علیه ایران در یک دوره ۹۰ روزه ( تا ۶ ماه اوت) و برخی دیگر از تحریم ها به خصوص در زمینه نفت در یک دوره ۱۸۰ روزه ( تا ۴ نوامبر) اجرایی خواهند شد.

سایر قدرت های جهانی حاضر به ترک برجام نیستند. در حالی که روسیه و چین تحریم ایالات متحده علیه ایران را محکوم کرده اند، این کشورهای اروپایی هستند که هدایت انتقادها علیه واشنگتن را بر عهده گرفته اند. فرانسه، آلمان و انگلیس به وضوح اعلام کرده اند که نسبت به برجام متعهد باقی خواهند ماند و برای تقویت روابط تجاری با ایران تلاش خواهند کرد. آنها به دنبال احیای قانونی هستند که به شرکت های اروپایی اجازه می دهد تا با وجود تحریم های ایران به تجارت خود با این کشور ادامه دهند.

یک مقام هندی گفت: هنوز به مشکلی در سیستم بانکی و بیمه تجارت با ایران برخورد نکرده ایم. یک سیستم فعال بانکی و بیمه برای ادامه تجارت نفت با ایران بسیار ضروری است.

هیات هندی در دیدار های خود با مقامات اروپایی در خصوص اقدامات انجام شده برای زنده نگاه داشتن کانال های بانکی برای ادامه تجارت با ایران گفت و گو خواهند کرد.

هند از کانال های بانکی اروپایی و ارز یورو برای پرداخت نفت خریداری شده از ایران استفاده می کند.

سانجیو سینگ رئیس شرکت نفت هند گفت: پالایشگاه های نفت هند بر اساس توصیه دولت در خصوص ایران اقدام خواهند کرد اما تاکنون دستوری از سوی دولت صادر نشده است. اگر محموله های نفتی ایران به هند کاهش پیدا کند، شرکت نفت هند قادر خواهد بود کشورهای مناسب تامین کننده نفت خود را جایگزین کند.

سفر هیات هندی به اروپا پس از دیدار جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از هند و دیدار وی با سوشما سواراج همتای هندی خود با هدف مصون نگاه داشتن روابط دوجانبه تهران و دهلی نو با وجود تحریم های آمریکا انجام می شود.

انتظار می رود سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند نیز در ماه ژوئن به اروپا سفر کند. احتمالا در این سفر مساله ایران مطرح خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.