کابا افزود، برجام برآیند اجماع جامعه جهانی است و باید همه برای حفظ آن تلاش کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی سنگال اظهار داشت: ما اعتقاد داریم، اختلاف نظرها و سوء برداشت ها باید از طریق گفت گو و تعامل حل و فصل شود، از نظر ما توافق ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ حاصل یک مجموعه مذاکرات سخت و پیچیده بود که نهایتاً به یک تفاهم منجر شد؛ این تفاهم و توافقنامه باید مورد احترام همه باشد در غیر این صورت منجر به بی ثباتی در صحنه بین الملل می شود. 

کابا ادامه داد: سنگال به سهم خود در دوره ای که عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد بود، برای امضای توافق هسته ای تلاش کرد و همه باید از بی اعتبار کردن توافقی که منجر به ثبات در عرصه بین الملل شده است، اجتناب کنند.

وزیر خارجه سنگال با تأکید بر رویکرد کشورش در خصوص ارتباط با کشورهای مختلف و پایبندی به اصل گفت و گو و تعامل، گفت: داکار آماده توسعه روابط و همکاری با ایران است. 

وی اظهار داشت: به زودی پاسخی کتبی برای دکتر ظریف ارسال خواهد کرد.

از سوی دیگر سفیر جمهوری اسلامی ایران در این دیدار، پیام کتبی «محمد جواد ظریف » وزیر خارجه کشورمان در مورد برجام را تسلیم همتای سنگالی اش کرد. 

تقویت روابط دوجانبه، پیگیری توافقات صورت گرفته در دیدار اخیر وزیر خارجه ایران و هیات اقتصادی همراه از سنگال ، ازدیگر محورهای گفت و گوی قشقاوی با کابا بود.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا ۸ می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ماه۹۷) خروج یکجانبه و غیرقانونی واشنگتن را از برجام که در ۲۰۱۵ به تصویب شورای امنیت سازمان ملل هم رسیده بود، اعلام کرد. 

اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی ذیربط در برجام (انگلیس، آلمان و فرانسه) از اقدام آمریکا مبنی بر خروج از برجام انتقاد و بر حفظ آن به عنوان یک سند بین المللی تاکید کردند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.