بهرام شکوری در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره اعلام آمادگی بزرگ‌ترین شرکت معدنی روسیه برای همکاری با ایران، اظهار داشت: شرکت روسی UMMC یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی روسیه است. البته معدن یکی از رشته‌های کاری آنها است، اما در حوزه معدن به خصوص در فلزاتی همچون مس، روی، سرب، طلا، نقره، زغال‌سنگ و عناصر نادر خاکی فعالیت زیادی دارند.

وی افزود: این مجموعه ۲ درصد از تولید مس، ۱.۵ درصد روی و ۲.۳ درصد زغال‌سنگ دنیا را تامین می‌کند.

رییس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در پاسخ به این پرسش که این شرکت روسی در گذشته در حوزه معدن در ایران فعالیت نداشت؟ عنوان کرد: این شرکت قبلا در حوزه معدن در ایران فعالیت نداشت و بیشتر دنبال واگن و لکوموتیو برای ناوگان حمل‌ونقل کشور و خط مترو بودند.

شکوری با اشاره به مذاکراتی که با شرکت روسی برای سرمایه‌گذاری در حوزه معدن صورت گرفته است، تصریح کرد: ایمیدرو علاقه‌مند شده است هم در حوزه مس و هم در حوزه اکتشافات و آموزش و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های معدنی روس‌ها وارد شوند.

وی با ذکر این نکته که پروژه مهدی‌آباد سه دهه خوابیده بود و عملا فعالیتی در آن صورت نگرفته بود، متذکر شد: اما در عرض یک‌سال پیشرفت کار خوبی داشت و تمام زیرساخت‌ها و مطالعات آن انجام گرفت، تجهیزات کارخانه سفارش داده شد، نزدیک به ۴۰۰ هزار تن سنگ‌شکن اروپایی وارد معدن شد و تا الان بیش از ۳۰ میلیون تن باطله‌برداری صورت گرفته است.

رییس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ادامه داد: همه این اقدامات براساس استانداردهای جهانی انجام شده بود و شرکت‌های قدرتمند خارجی نیز حضور داشتند.

شکوری در پاسخ به این پرسش که میزان سرمایه‌گذاری شرکت روس در ایران مشخص است؟ عنوان کرد: میزان سرمایه‌گذاری مشخص نشده است. البته ما پروژه مهدی‌آباد را برای سرمایه‌گذاری روی میز گذاشتیم و قرار شد در این خصوص مطالعاتی صورت گیرد. از سوی دیگر، هر چه اطلاعات بیشتری از این پروژه به‌دست ما برسد، برای آنها ارسال می‌کنیم و بنا شد گزارشی را برای هیات مدیره و سهامدارانشان بدهند و بعد از آن جلسه‌ای دیگر داشته باشیم و در آن جلسه بگویند در این پروژه مشارکت خواهند داشت یا خیر.

وی یادآور شد: اگر نظرشان روی مشارکت روی پروژه باشد، آن زمان اعلام می‌کنند میزان سرمایه‌گذاریشان چقدر خواهد بود.

رییس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اشاره به خروج آمریکا از برجام، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که روسیه نیز تقریبا شرایط ما را دارد و مشمول تحریم‌های آمریکا است، در نتیجه خروج برجام برای روسیه اثری نمی‌تواند داشته باشد؛ مگر این‌که معادلات سیاسی تغییر کند.

شکوری متذکر شد: پوتین، رییس دولت روسیه نیز به شرکت‌های خود اعلام کرده که با ما فعالیت داشته باشد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.