در زمینه مسئله فلسطین و رژیم صهیونیستی در دهه اخیر ابتدا آمریکا در دوران اوباما به‌سمت مدیریت تنش‌ها به‌جای ایجاد صلح در این منطقه که دور دست می‌نمایاند متمایل شد و سپس به طرفداری‌مطلق از یک‌طرف در دوران ترامپ حرکت کرده و چه بسا با ادامه این روند میتواند دنیا را به‌سمت جنگ‌سوم‌جهانی بکشاند! به دنبال اقدام تبلیغاتی ترامپ برای انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به بیت‌المقدس که با استقبال چندانی هم روبه‌رو نشد بلکه به پیچیدگی اوضاع نیز کمک و حوادث غزه نیز نشان داد این‌گونه رفتارهای یک‌جانبه فقط کمک به رژیم صهیونیستی و باز گذاشتن دست این رژیم برای تداوم جنایت و نسل‌کشی منجر می‌گردد.

 

به طور مثال شب گذشته پیش‌نویس قطعنامه‌ای که کویت برای ابزار نگرانی از خشونت این رژیم علیه فلسطینیان در غزه به شورای امنیت برده بود ۱۰ رای‌ مثبت آورد ولی با وتوی آمریکا متوقف شد. در این رای‌گیری چهار کشور از جمله بریتانیا رای ممتنع دادند و آمریکا در مقابل پیش‌نویس‌اش را ارائه داد که تقصیر کشتار فلسطینیان را گردن حماس می‌اندازد ولی فقط با ۱ رایی که خود به آن داد و ۳ رای مخالف کویت، بولیوی و روسیه و ۱۱ رای ممتنع روبه‌رو شد. نماینده کویت در شورای امنیت پس از پایان نشست این شورا گفت "مایه تاسف است که شورای امنیت نتوانست از ملت فلسطین حمایت کند". در پیش‎نویس این قطعنامه بر ضرورت اتخاذ تدابیری جهت تضمین امنیت و سلامت غیرنظامیان فلسطنیی در اراضی اشغالی از جمله نوار غزه تاکید شده بود و این در حالی است که رژیم صهیونیستی از ۳۰ مارس گذشته تاکنون دست به سرکوب وحشیانه تظاهرات بازگشت در نوار مرزی باریکه غزه زده و تاکنون ۱۲۸ فلسطینی از جمله ۱۵ زن و کودک را به شهادت رسانده که آخرین آن یک خانم کمک‌رسان در روز گذشته بوده است.

از یاد نمی‌بریم هفته گذشته اقدام زیبای نمادینی در مقابل ساختمان پارلمان اروپا صورت گرفت و مورد استقبال قرار گرفت. در این اقدام و ابتکار عمل، طراح و اجرا کنندگان آن ۴۵۰۰ جفت کفش به نشانه ۴۵۰۰ نفر شهید فلسطینی از سال ۲۰۰۹ تا کنون را مقابل این پارلمان روی زمین چیدند که طبیعی است با داوم چنین اقداماتی رفتار و اعمال رژیم صهیونیستی زیر سئوال خواهد رفت و این رژیم را ناچار به پاسخگویی به افکار عمومی دنیا خواهد کرد. این‌گونه اقدامات نمادین در دنیای کنونی تاثیرگذار و به تدریج اقدامات نسل‌کشی رژیم صهیونیستی را نزد افکار عمومی و وجدان بیدار بشریت برملا و محکوم خواهد کرد. و به تدریج مشروعیت رژیم صهیونیستی زیر سئوال خواهد رفت و آمریکا بی‌خود آبروی خود را خرج این رژیم می‌کند.

در یاداشت-مصاحبه ملت‌زدایی؟! نوشتم: "اگرچه جنایات صهیونیست‌ها در طول این ۷۰سال در ملت‌زدایی ساکنین فلسطین فارغ از جنبه‌های تاریخی و دینی بیت‌المقدس جایی برای واقع‌گرایی و منفعت‌محوری در سیاست‌خارجی باقی نمی‌گذارد، اما ما نیز باید در اتخاذ رویکردهای موثرتر فکر کنیم! در غزه ۲ میلیون زندانی در بزرگ‌ترین زندان روباز دنیا نه زندگی که مردگی می‌کنند! نه آسمان غزه در اختیار فلسطینی‌هاست و نه مرزهایشان که هر دو ملک‌طلق رژیم صهیونیستی است. وجود صده‌ها کیلومتر تونل زیرزمینی کشف‌شده و نشده در غزه برای زندگی روزمره مردم دلیل دیگری بر این ادعاست." مجموعه تحولات در زمینه این اقدامات سیاسی-اقتصادی یک‌جانبه‌گرایانه ترامپ در خاورمیانه، اروپا و اسیای شرقی به نفع سیاست خارجی ایران و قابل بهره‌برداری برای ما در قضیه آینده برجام خواهد بود، به شرطی که با اقدامات عکس‌العملی و هیجانی آن‌گونه که مسئولین دوران دولت مهروز محافظه‌کاران این روزها با بیش‌فعالی خود پیشنهاد می‌کنند، در زمین ترامپ بازی نکنیم! ان‌شاالله.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.