دویچه وله گزارش داد، کارلس پوجدمون، رهبر سابق کاتالونیا در اسپانیا تحت پیگرد قانونی قرار دارد. دادستان‌های فدرال آلمان گفته‌اند که دادخواست خود را به دادگاه عالی منطقه‌ای داده‌اند تا مراحل استرداد پوجدمون به اسپانیا انجام گیرد.

پوجدمون با اتهاماتی نظیر شورش و آشوبگری در ارتباط با روند شکست خورده استقلال کاتالونیا در اکتبر ۲۰۱۷ روبروست. او پس از آنکه مادرید وی و دولتش را فاقد مشروعیت اعلام کرد به بلژیک گریخته و در تبعیدی خودخواسته به سر می برد.

در مارس سال جاری میلادی، پوجدمون با حکم دستگیری در سراسر اروپا که از سوی دولت اسپانیا صادر شده، در آلمان بازداشت شد اما مقام های این کشور این مساله را به بحث گذاشتند که آیا اتهامات علیه وی قابل مجازات در آلمان هستند یا خیر و اینکه باید براساس قوانین آلمان پوجدمون را مسترد کنند.

تصمیم درباره استرداد رهبر سابق کاتالونیا هم اکنون توسط دادگاه عالی منطقه‌ای در ایالت " شلسویگ-هولشتاین" بررسی می شود.

پوجدمون در تاریخ ششم آوریل سال جاری میلادی و پس از آنکه دادگاه این ایالت آلمان استرداد وی را به اتهام شورش رد کرد، با قرار وثیقه آزاد شد.

دادستان های آلمان گفته‌اند که مساله استرداد جدا از احتمال گناهکار بودن پوجدمون است.

آنها همچنین از اتهام شورش و تمرد علیه پوجدمون حمایت کرده و گفتند، شواهد ارائه شده از سوی دولت اسپانیا علیه وی نشان می‌دهد خشونت در کاتالونیا در روز برگزاری رفراندوم استقلال را می توان به مساله تحت پیگردش مرتبط دانست.

از طرفی دیگر، حتی اگر مساله استرداد پوجدمون به اتهام شورش در اسپانیا رد شود، وی با اتهام سوءاستفاده از منابع مالی دولتی برای برگزاری روند استقلال کاتالونیا روبرو خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.