ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در گفت‌وگو با اشپیگل تاکید کرد: اسرائیل شریک ماست اما عضو ناتو نیست. در نتیجه، امنیت تضمین شده طبق ماده ۵ ناتو هم شامل اسرائیل نمی‌شود. ناتو در روند صلح خاورمیانه یا درگیری‌های نظامی در این منطقه مشارکتی ندارد. این وظیفه ما نیست.

او همچنین درباره احتمال نجات توافق هسته‌ای ایران گفت: توافق با ایران هنوز پا برجاست و سوال اینجاست که آیا این توافق بدون آمریکا کارایی دارد یا خیر. تاثیر تحریم‌های آمریکا روی شرکت‌های اروپایی بسیار هنگفت خواهد بود.

دبیرکل ناتو تاکید کرد: ائتلاف اساسا دیدگاه‌های متفاوتی به این توافق دارد. ناتو از این توافق استقبال کرد زیرا نمی‌خواهیم ایران به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا کند. با این حال تمام شرکای ناتو ممکن است همچنان روی این هدف توافق داشته باشند. علاوه بر این، ما همگی نگران برنامه موشکی ایران و فعالیت‌هایی از آن که "موجب بی‌ثباتی در منطقه می‌شود"، هستیم. با این حال دولت آمریکا و سایر متحدان اختلاف نظر دارند که آیا توافق ایران بهترین راه مقابله با این مسائل است یا خیر. اینها اختلافات اساسی است و بنابراین نیازی نیست ما درباره آنها صحبت کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.