روزنامه واشنگتن پست آمریکا این موضوع را به نقل از ۲ مقام آگاه آمریکایی دخیل در مذاکرات نوشته است.

ترامپ دیروز اعلام کرد که مذاکرات سران آمریکا و کره شمالی طبق قرار قبلی در 22 خرداد برگزار خواهد شد. این در حالی است که او یک هفته پیش با نوشتن نامه‌ای خطاب به رهبر کره شمالی از لغو این دیدار به دلیل سیاست‌های خصمانه مقامات کره شمالی خبر داده بود.

هم اکنون هیات‌های آمریکا و کره شمالی در سنگاپور مشغول مذاکره‌اند تا روی پروتکل‌ها و بحث‌های پشتیبانی (لجستیک) این مذاکرات سطح بالای سران به جمع‌بندی و توافق برسند.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، یکی از مهم‌ترین بحث‌های بین دو طرف مساله پرداخت پول بابت اقامت چند روزه رهبر کره شمالی و هیات همراه او در هتلی 5 ستاره و لوکس در سنگاپور است که بر اساس این گزارش هنوز توافقی بر سر آن حاصل نشده است.

طرف کره شمالی اصرار دارد "کیم جونگ اون" در سوییت رویالِ هتل لوکس و 5 ستاره "فولرتون" - یک هتل باشکوه نئوکلاسیک در دهانه رود سنگاپور-  اقامت کند که هزینه اقامت هر شب در یک سوییت مجلل آن 6 هزار دلار است.

هتل ۵ ستاره "فولرتون" محل اقامت رهبر کره شمالی و هیات همراه در جریان مذاکرات در سنگاپور

جزییاتی از دردسرهای

مساله اینکه از چه راهی باید صورتحساب اقامت هیات کره‌ای در طول مذاکرات سران در این هتل، پرداخت شود، یکی از بحث‌های هنوز حل نشده مذاکرات لجستیکی دو طرف آمریکایی و کره‌ای است.

اما مساله اختلافی بر سر عدم پرداخت از سوی آمریکا نیست بلکه آمریکا قصد دارد  این رقم را پرداخت کند اما ظاهرا هیات کره شمالی پرداخت پول هیات‌شان از سوی طرف آمریکایی را توهین‌آمیز و خلاف شان دیپلماتیک‌شان می‌دانند و با وجودی که پولی ندارند و انتظار دارند آمریکا این پول را پرداخت کند، اما ترجیح می دهند در ظاهر زیر دِین طرف آمریکایی نمانند و غرورشان حفظ شود.

اما مشکل دیگر به قوانین داخلی آمریکا و قوانین بین‌المللی برمی گردد، و آن مساله تحریم هاست.

"الیزابت روزنبرگ" از مسئولان سابق وزارت خزانه داری آمریکا می گوید بر اساس قوانین تحریمی آمریکا هر نوع پرداخت مستقیم هزینه هیات کره شمالی در جریان مذاکرات 12 ژوئن (22 خرداد) ممنوع است و به همین خاطر باید به طور موقت مجوزی از اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا و نیز سازمان ملل برای این کار صادر شود و تحریم‌ها در مورد این لیست هزینه‌های هیات کره شمالی، تعلیق شود.

در نتیجه به نوشته واشنگتن پست این مساله تبدیل به معضلی شده و هیات آمریکایی را به این فکر واداشته که از چه راه غیر مستقیمی می‌توانند این پول را پرداخت کنند که به غرور طرف کره شمالی از سویی و به تحریم‌های داخلی و بین‌المللی از سوی دیگر برنخورد.

یک راه به نوشته واشنگتن پست این است که آمریکایی‌ها این پول را به دولت سنگاپور که میزبان مذاکرات است بدهند تا آنها به عنوان میزبان مذاکرات هزینه‌های اقامت هیات کره شمالی را پوشش دهند.

از سوی دیگر یک مشکل دیگر هیات کره‌ای پرواز نسبتا طولانی هواپیمای فرسوده- متعلق به دوران شوروی سابق-  "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی به سنگاپور است. پیش‌بینی می‌شود این هواپیما قادر نباشد 3 هزار مایل مسافت بین کره شمالی و سنگاپور را طی کند و احتمالا مجبور خواهد شد نخست به چین برود. هنوز تصمیمی درباره هواپیمای اختصاصی رهبر کره شمالی گرفته نشده و شاید لازم شود که یک کشور ثالث یک هواپیما به پیونگ یانگ بفرستد تا رهبر کره شمالی را به سنگاپور بیاورد.

مساله دیگر انتخاب محل ملاقات سران است. برای این کار ظاهرا دو هیات پس از مدت‌ها بحث و بررسی روی مجموعه هتل‌های " کاپلا" (Capella) در جزیره پررفت و آمد  "سنتوسا" در نزدیکی ساحل جنوب شرقی سنگاپور توافق دارند. این هتل دارای ترکیبی از ساختمان‌های  دوران استعماری و ساختمان‌های مدرن است.

ترامپ خود در جریان حضور در سنگاپور در هتل مجلل و فوق امنیتی "شانگری لا" اقامت خواهد داشت. این هتل محل برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی مهم و بزرگ است.

" اسکات اسنایدر" متخصص مسایل کره در شورای روابط خارجی درباره پرداخت هزینه های هیات کره شمالی از سوی آمریکا به واشنگتن‌ پست گفت:" این یک مورد جسورانه و عجیب و غریب از تمایل کره شمالی به برخورد از "موضع برابر" با آمریکاست در حالی که کیسه این کشور خالی است اما نمی‌خواهد کوتاه بیاید و از موضع طلبکارانه هم غرور ملی را می‌خواهد هم انتظار دارد هزینه‌های آن را آمریکا بدهد.

به گفته این کارشناس کره شمالی که یک کشور منزوی و فقیر است تاریخچه‌ای طولانی از درخواست‌های مالی  گستاخانه و طلبکارانه از دیگر کشورها دارد.

در جریان المپیک زمستانی 2018 در  پیونگ چانگ کره جنوبی نیز، دولت سئول مبلغ 2.6 میلیون دلار هزینه سفر هیات های کره شمالی به این کشور را پرداخت کرد.

از سوی دیگر کمیته بین‌المللی المپیک هزینه سفر 22 ورزشکار کره شمالی به المپیک زمستانی اخیر در کره جنوبی را پرداخت کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.