"لوموند" فرانسه گزارش داد، سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در پیامی از امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه خواسته تا قطر را برای انصراف از خرید سامانه دفاعی روسیه تحت فشار قرار دهد در غیر این صورت برای نابودی این سامانه اقدامات لازم از جمله اقدام نظامی اتخاذ خواهد کرد.

این روزنامه نوشت، پادشاه عربستان در پیام خود نسبت به مذاکرات جاری میان دوحه و مسکو درباره خرید سامانه ابراز نگرانی کرده است.

طبق نوشته لوموند، بن عبدالعزیز نسبت به پیامدهای استقرار سامانه "اس ۴۰۰" در قطر بر امنیت هوایی عربستان نگران است.

بن عبدالعزیز در پایان پیام خود از ماکرون خواسته در راستای حفظ ثبات منطقه برای عدم انجام معامله مذکور میان دوحه و مسکو اقدام کند.

روزنامه لوموند نوشت، هنوز درباره محتوای این پیام به اظهارات وزارت خارجه فرانسه و مقامات عربستان دست نیافته است.

به نوشته این روزنامه، فهد بن محمد العطیه، سفیر قطر در روسیه در ماه ژانویه اعلام کرد، کشورش قصد دارد به موشک‌هایی دست یابد که در دنیا موفق‌تر عمل می‌کنند و مذاکرات در این باره با کاخ کرملین برای خرید سامانه به مراحل نهایی رسیده است.

همچنین رائد بن خالد قرملی، سفیر عربستان در روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد، مذاکرات پیرامون خرید سامانه موشکی "اس ۴۰۰" روسیه توسط عربستان موفقیت‌آمیز است.

وی تصریح کرد، زمان پایان مذاکرات در این باره را نمی‌توان تعیین کرد اما مقامات ذی‌ربط جزئیات پایان دادن به این معامله را بررسی می‌کنند.

عربستان از اکتبر ۲۰۱۷ نسبت به سامانه روسیه توجه نشان داده و پس از آن از امضای توافق‌نامه خرید سامانه موشکی "اس ۴۰۰" با روسیه خبر داد.

این تهدید جدید عربستان علیه قطر در راستای تحولات آتی برای هدف قرار دادن این کشور از زمان محاصره آن است و نشان می‌دهد هیچ قصدی برای کاهش شدت تنش به منظور ایجاد بستری برای دستیابی به راه حل بحران دوحه وجود ندارد.

جابر الحرمی، روزنامه‌نگار قطر در اظهارنظر درباره این موضوع گفت، سیاست عربستان این کشور را در این مرحله از بحران به بخشی از مشکلات منطقه تبدیل کرده است.

همچنین یک تحلیل‌گر روسی گفت، خرید این سامانه توسط قطر به این کشور مربوط می‌شود و روسیه نیز دارای ملاحظات پراگماتی و اقتصادی است که در راستای آن با دیگر کشورها تعامل می‌کند.

سامانه "اس ۴۰۰" از پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاعی هوایی در جهان است و ساخت روسی آن به واسطه قدرتش در انهدام همه اهداف هوایی و مقابله با همه انواع جنگنده‌ها متمایز است.

در این راستا محمد علی الحوثی،‌ رئیس کمیته عالی انقلابی یمن اظهار داشت، تهدید نظامی علیه قطر زمانش گذشته است.

وی خطاب به ملت قطر گفت: نگران نباشید چون عربستان غرق در آتش‌افروزی و ارتکاب جنایت‌هایش در یمن است و شما نیز مانند آنها سلاح و جنگنده دارید و همچنین قراردادهای نظامی با ترکیه دارید که آنها را به وحشت می‌اندازد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.