مجتبی ذوالنوری به حوادث اخیر در رابطه با برجام اشاره کرد و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا قانونی که هنوز در حال اجرا بود و مصوبه مجلس است را در صحن علنی آتش زدید، گفت: برجام قانون نبود و تبدیل به قانون هم نشده بود، قانونی در قالب یک ماده واحده با ۹ بند در صحن علنی در تاریخ ۲۱ مهر ماه ۱۳۹۴ تصویب و ۲۲ مهرماه همان سال به تصویب شورای نگهبان رسید. این قانون در تاریخ ۲۳ مهرماه از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

لزوم توقف اجرای پروتکل الحاقی بعد از خروج آمریکا از برجام

نماینده مردم قم در گفت‌وگو با خانه‌ملت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در متن ماده واحده قانون مذکور تاکید شده است؛ «دولت در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی، در صورتی می‌تواند به شکل داوطلبانه برنامه اقدام جامع مشترک(برجام) را اجرا کند که احکام و تکالیف زیر را در فرایند اجرا رعایت نماید» لذا به شکل دلخواه نمی‌تواند برجام را اجرا کند. بر اساس تکالیفی مندرج در بند سوم قانون مذکور؛ «هر گونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو موثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌ها یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را رصد و اقدام متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد».

وی ادامه داد: با توجه به بند مذکور آمریکا هم تحریم جدید مانند کاتسا علیه ایران وضع کرد، تحریم‌های لغو شده چون آیسا را هم بازگرداند و از سوی دیگر با خروج از برجام نقض صریح و آشکار را رقم زد. بنابر قانون اقدام متقابل و متناسب دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، بعد از نقض آشکار دولت مکلف است اقدامات متقابل در راستای احقاق حقوق ملت انجام داده و همکاری داوطلبانه را هم متوقف نماید لذا پروتکل الحاقی با خروج آمریکا از برجام باید متوقف شود.

توسعه سریع برنامه صلح آمیز هسته‌ای و افزایش غنی‌سازی

ذوالنوری یادآور شد: از سوی دیگر در قانون اقدام متقابل و متناسب دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام آمده که نسبت به توسعه سریع برنامه صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی سامان داده شود، تا ظرف دو سال غنی سازی کشور به یکصد و نود هزار سو برسد. بنابراین با خروج آمریکا این سه اقدام باید عملیاتی می‌شد.

رهبری بارها تاکید کردند در صورت پاره کردن برجام ما آن را آتش می‌زنیم/ برجام را به عنوان سرباز رهبری آتش زدم

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با یادآوری مفاد قانون اقدام متناسب و متقابل، گفت: با خروج آمریکا از برجام، ایران هم باید از این توافق خارج و فناوری هسته‌ای را مجدد افزایش دهد، همچنین اقدامات داوطلبانه را لغو کند زیرا با خروج آمریکا دیگر برجامی باقی نماند. رهبر معظم انقلاب اسلامی هم پیش از این فرمودند که در صورتی که طرف‌های مقابل برجام را پاره کنند ما آن را آتش می‌زنیم. سناتور آمریکایی آب دهان خود را بر روی برجام انداخت و آن را پاره کرد لذا ما می‌بایست آن را آتش بزنیم، از این رو به عنوان سرباز مقام معظم رهبری برجام را در مجلس آتش زدم.

دولت با اعلام ادامه برجام با اروپایی‌ها خلاف قانون عمل کرد

ذوالنوری ادامه داد: از سوی دیگر رئیس‌جمهور چند دقیقه بعد از اعلام نظر ترامپ و موگیرینی گفت که «مزاحم رفت لذا ما برجام را با اروپایی‌ها ادامه می‌دهیم»، این در حالی است که آقای روحانی طبق قانون حق نداشت این کار را انجام دهد، طبق قانون اقدام متقابل و متناسب ادامه برجام با اروپایی‌ها نباید صورت گیرد، رئیس جمهور باید از خروج ایران از برجام خبر می‌داد لذا دولت تخلف قانونی کرده است.

جمع‌آوری امضا برای طرح دوفوریتی سوال از رئیس‌جمهور

وی یادآور شد: با توجه به اقدام دولت به دنبال جمع‌آوری امضا برای طرح دو فوریتی سوال از رئیس جمهور هستیم، آقای روحانی ضمن حضور در صحن علنی باید برای نمایندگان دلیل تخلف خود را توضیح دهد، چراکه دولت باید از مجلس اجازه می‌گرفت و مسیر برجام را ادامه می‌داد، در قانون مصوب هم تکلیف را پیش از این تعیین کرده بودیم. با همین شرایط که رئیس جمهور خلاف قانون عمل کرده، آمریکا نقض آشکار مرتکب شده و برجام به طور کل از بین رفته است آن را به آتش کشیدیم.

ذوالنوری با تاکید بر اینکه پیگیر سوال از رئیس جمهور برای ادامه برجام با اروپایی ها هستیم، گفت: سوال از رئیس جمهور در راستای این است که دولت را متخلف می‌دانیم و ادامه با اروپایی‌ها بر اساس ماده ۳ قانون اقدام متقالب و متناسب دولت جمهوری اسلامی در اجرای برجام خلاف است و سیر آن باید از مجلس می‌گذشت، زیرا تبعات منفی خلاف دولت بر نظام و مردم تاثر می‌گذارد بنابراین در چارچوب قانون از دولت دلیل انجام خلاف صورت گرفته را خواهیم پرسید.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی معتقد است: با این اقدام جلوی تخلفات گرفته می‌شود، همچنین دولت به مسیر قانونی بازگشته و بعد از اخذ نظر قانونی تکلیف برجام تعیین می‌شود، سوم آنکه طرف مذاکره با دولت ایران این پیام را دریافت خواهند کرد که دولت تحت فشار بوده و نمی‌توانند به دولت برای اخذ امتیازات بیشتر و مطالبات فشار آورند، در مجموع با سوال از رئیس جمهور به دولت کمک خواهیم کرد.

اخذ تضمین عملی نشان از تایید مذاکره با اروپایی‌ها از سوی رهبری نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: آمریکایی‌ها با خروج از برجام پاره کردن معنوی برجام را مرتکب شدند، پاره کردن و به آتش کشیدن کاغذ برجام بدتر از پاره کردن روح برجام نیست، البته مقام معظم رهبری نیز در آخرین فرمایشات خود نه مذاکره با اروپایی‌ها را تایید و نه منع کردند، در واقع عمل انجام شده‌ای اتفاق افتاد که مقام معظم رهبری سوار بر این عمل انجام شده تاکید کردند برای ادامه با اروپایی‌ها شرط گذاشته و تضمین عملی گرفته شود.

وی افزود: تاکید بر اخذ تضمین عملی نشان از تایید مذاکره با اروپایی‌ها از سوی رهبری نیست. ایشان یادآور شدند که اروپایی‌ها همانند آمریکا قابل اعتماد نیست اما با توجه به اینکه دولت اذعان داشته بدون طی مراحل قانونی مذاکره با اروپایی‌ها را آغاز کند، بر اخذ تضامین عملی تاکید کردند.

ذوالنوری در پاسخ به این سوال که آیا دولت پیش از اتخاذ تصمیم ادامه برجام با اروپایی‌ها از مقام معظم رهبری اذن گرفته بودند، گفت: اطلاعی از این موضوع ندارم.

آتش زدن پرچم در اعتراضات سیاسی و اعلام انزجار امر معمول است

نماینده مردم قم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه من برجام را آتش زدم، گفت: پرچم را برادر عزیزم آقای کوهکن آتش زدند، در مورد پرچم کشورها و احترام به آنها چند تفسیر وجود دارد؛ پرچم یا نماد ملی و ملت یا نماد حاکمیتی و حکومت است. در صورتی که پرچم را نماد حاکمیتی در نظر گیریم؛ دولت آمریکا بیشترین ظلم و جفا را به ما کرده لذا ما کاغذی که به هزینه خود به رنگ پرچم آمریکا نقاشی شده را آتش زدیم بنابراین نباید به این کار خرده گرفت. در دنیا هم برای ابراز تنفر و اعتراض سیاسی امر معمول و متداول است.

ذوالنوری یادآور شد: خدشه‌ای به تفسیر دیگر وارد است زیرا با تغییر دولت امکان تغییر پرچم وجود دارد همانگونه که پرچم ایران بعد از تغییر حکومت تغییر کرد لذا نظر نخست قابل تاییدتر است. هرچند اگر نماد ملت هم در نظر گرفته شود باز معانی مختلف به ذهن می‌رسد زیرا ملت آمریکا نیز دولت آمریکا را پذیرفته و زیر این پرچم بوده و مالیات آنها هزینه جنگ را تامین می کند. هرچند ممکن است گفته شود برخی از مردم آمریکا از دولت فاصله دارند و دولت را محکوم می‌کنند، ما به این قشر توهینی نکردیم و تنها پرچم آمریکا را در اعتراض به اقدام دولت آمریکا به آتش کشیدیم.

عده‌ای برای آتش زدن پرچم ایران سینه چاک نکردند/ خون ملت آمریکا از ایرانیان رنگین‌تر است؟

وی ادامه داد: متاسفانه پرچم جمهوری اسلامی در دی ماه ۹۶ پایین کشیده شد و به آتش زدند اما عده‌ای ‌از نمایندگانی که امروز به آتش زدن پرچم و برجام در مجلس اعتراض می‌کنند، آن زمان سکوت اختیار کردند. اگر پرچم نماد ملت است چرا زمانی که پرچم ملت ایران را به آتش کشیدند به راحتی از کنار آنها گذشتند و با آتش زدن پرچم آمریکا به دفاع از ملت آمریکایی سینه چاک می‌کنند.

آتش زدن برجام در مجلس به عنوان خانه ملت

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در توضیح انتقادات مطرح پیرامون آتش زدن پرچم و برجام در مجلس، گفت: مجلس خانه ملت است، نمایندگان در شهرهای خود رأی اکثریت را کسب کردند به این معنا که مردم به تشخیص و نظر سیاسی نماینده‌ای رأی دادند لذا به عنوان نماینده مردم و یک تفکر به این نتیجه رسیدیم که از موضع ملت نسبت به یک موضوع اعلام انزجار و تنفر کنم، اگر موکلین به من اعتراض کنم پاسخ خواهم داد هرچند ممکن است دور بعد به من رأی ندهند یا مرا تایید کنند.

روایت سوءاستفاده جک استراو از طرح دو فوریتی اجرای پروتکل الحاقی مجلس ششم

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه، گفت: برخی می‌گویند آتش زدن برجام در مجلس برای از بین بردن تلاش دیپلماتیک دولت و تسویه حساب سیاسی با دولت بود، حال آنکه این نظریه را غلط می‌دانم، زمانی که آقای روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و در رأس مذاکرات هسته‌ای بود و با کشورهای اروپایی و کسانی مانند جک استراو چانه زنی می‌کردیم، مجلس اصلاحات طرح دو فوریتی برای اجرای پروتکل الحاقی در صحن ارایه کرد. آقای روحانی اذعان دارد زمانی که برای اخذ امتیاز چانه زنی می کردیم و بر عدم اجرای پروتکل الحاقی از سوی مردم تاکید داشتیم، سه وزیر اروپایی (انگلیس، آلمان و فرانسه) به ما خندیدند و گفتند مردم یعنی مجلس، و مجلس شما طرح دو فوریتی برای الزام دولت به اجرای پروتکل الحاقی را در دستور کار دارد.

ذوالنوری ادامه داد: مجلس اصلاحات کار دستگاه دیپلماسی را خالی و قدرت چانه زنی را کاهش داد، با این اقدام می‌توان نتیجه گرفت که آتش زدن پرچم آمریکا و برجام در مجلس پشتوانه دولت در جریان مذاکرات با اروپایی‌ها خواهد بود، دولت برای اخذ تضمین عملی می‌تواند یادآور شود که از دید مردم ما (مجلس) برجام مُرده است لذا برای نگاه داشت می‌تواند تضمین عملی و امتیاز بگیرند. با این تفسیر نباید نگاه منفی به موضوع داشت زیرا اقدامی در راستای منافع ملی در مجلس انجام گرفت.

هر نماینده‌ای حق اعتراض یا دفاع از برجام را به دور از توهین دارد

وی در ادامه اقدام نماینده مردم تهران در پاسخ به آتش زدن برجام در صحن علنی را یادآور شد و گفت: آقای رحیمی و هر کدام از نمایندگان دیگر نظر محترمی دارند، آقای رحیمی هم دارای رأی اکثریت مردم تهران است لذا اقدامشان محترم است، اما ایشان نمی‌بایست در نطق میان دستور خود به نمایندگان دیگر توهین کند، وی اذعان داشت که اقدام ما خلاف شرع است حال آنکه بنا بر شرعیات «رد الحجره من حیث الجاء/ سنگ را از همان جا که آمده بینداز»، « ستم بر ستم پیشه عدل است و داد/ ترهم بر پلنگ تیز دندان ستم کاری بود با گوسفندان»، « فاقتلوا علیه بمثل معتدی علیکم» با خروج آمریکا از برجام ما هم باید خارج می‌شدیم لذا اقدام ما مبنای عقلی و فکری داشت.

وی ادامه داد: اینکه نماینده مذکور اذعان دارند آتش زدن پرچم و برجام مبنای عقلی ندارد، مارک بی عقلی به نمایندگان موافق زدند از این رو تعدادی از نمایندگان به استناد ماده ۷۹ قانون آیین نامه داخلی اعتراض کرده و تذکر دادند، ایشان بهتر بود نظر خود را اعلام و موضع گیری می‌کرد و از توهین به سایر نماینده‌ها خودداری می‌کردند. زیرا ما بر مبنای دلیل و منطق خود برجام را آتش زدیم. می‌توان در بستر تحقیقاتی نظریه داده شود اما این نظریه نباید در قالب توهین مطرح شود. اینجا مجلس است و هر نماینده ای می‌تواند تذکری در چارچوب قانونی به دور از توهین و در راستای منافع ملی مطرح کند، در مجلس تضارب آراء وجود دارد و نباید در برابر هر تذکری موضع گیری کرد.

دولت اجازه مصلحت‌اندیشی بدون اذن قانونی نداشت

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا دولت بنا بر مصلحت مردم و کشور تصمیم به مذاکره با اروپایی‌ها گرفت، تصریح کرد: در قانون به دولت اجازه مصلحت اندیشی نداده‌ایم، دولت به عنوان قوه مجریه ملزم به اجرای قانون است لذا برای اذن مجدد به موجب مصلحت و منافع ملی باید از مجلس اجازه می‌گرفت، نمایندگان نیز تمام قد مدافع راهکارهای تامین منافع و مصالح عمومی هستند، هرچند اصلاح طلب و اصولگرا در مجلس اختلاف نظر دارند اما به ندرت و خیلی کم افرادی پیدا می‌شوند که در تشخیص مصالح و منافع تفاوت نظر داشته باشند.

ذوالنوری در پاسخ به نظرات مطرح پیرامون تصمیم گیری سریع روحانی و عدم اذن از مجلس به دلیل محدودیت زمانی، گفت: آمریکا سه شنبه شب(۱۸ اردیبهشت ماه) از برجام خارج شد لذا آقای روحانی می‌توانست از رئیس مجلس تقاضای برگزاری جلسه غیرعلنی در روز چهارشنبه می‌کردند، رئیس مجلس نیز با اخذ آراء مورد نیاز این جلسه را برگزار می‌کردند.

عدم خلع سلاح دولت به موجب صدور مجوز مجلس برای ادامه برجام

وی در توضیح اینکه آیا پذیرش ادامه برجام در مجلس موجب خلع سلاح دولت می‌شد، گفت: مجلس می‌توانست با لحاظ تمام مسائل و موضوعات شرط و شروط برای دولت بگذارد. اقدامات خلاف قانون دولت نباید به روال عادی تبدیل شود زیرا در این صورت سایر دستگاه ها و مجموعه ها هم می‌توانند به اقدامات خود بپردازند لذا مشکلات قابل جمع کردن نخواهند شد. بنابراین هنجارها، حدود و قوانین باید حفظ شود. تعامل دولت و مجلس نیز خوب بوده و قطعا در صورت تقاضای دولت این جلسه غیرعلنی برگزار می‌شد. قانون را نباید زیر پا گذاشت.

ذوالنوری معتقد است: با فرض رأی‌گیری در مجلس و مخالفت نمایندگان با ادامه مذاکرات با اروپایی‌ها هم تلقی سنگ‌اندازی نمی‌توان کرد زیرا ایران تاکنون به تعهدات برجام پایبند بوده و هزینه آن را هم پرداخت کرده است، آنها نتوانستند طرف خود را نگه کردند.

خروج آمریکا از برجام و مذاکره با اروپایی‌ها سناریوی از پیش تعیین شده است

وی در توضیح اقدام طرف‌های برجامی ایران، گفت: طرف اروپایی اصرار بر ادامه برجام تا زمانی مشخص دارد، زیرا طرف‌های اروپایی و آمریکا در ارتباط با برجام تقسیم کار کردند، آمریکا با خروج از برجام خواست تا علاوه بر اینکه به تعهدات خود عمل نکند، بتواند فشار بیشتر به ایران وارد کند. زیرا اگر در برجام می‌ماند ما می‌توانستیم نسبت به نقض عهدها شکوه و شکایت کنیم. با همه این مسائل برجام برای ما بد بود زیرا نه تنها تضمین نگرفتیم بلکه امتیازات بسیاری به طرف‌های مقابل دادیم.

وی تصریح کرد: اقدام ما در جریان مذاکرات با ۵+۱ همانند این مثل است که ما خانه کلنگی داشتیم و با سازنده قرارداد بستیم، حال خانه تخریب و ما آواره شدیم، گودبرداری هم شده اما هیچ چک و سند و ضرر و زیانی در قرارداد وارد نشده که بتوان یقه سازنده را بعد از سه سال گرفت.

برجام بد نوشته شد/ آمریکا در نیت و اجرا بد عمل کرد

ذوالنوری ادامه داد: به موجب برجام در آب سنگین هیچ مشکلی وجود ندارد زیرا به روند کار لطمه وارد نشده و توان ما هم کاهش پیدا نکرده است، اما عدم برابری قدرت موجب خسارت به جمهوری اسلامی شد زیرا آنها می‌توانند سفره تحریم را یک ماهه پهن کنند چون ابزار در دست آنها است لذا به دلیل عدم اخذ تضمین اجرای برجام بد است. حال با خروج آمریکا از برجام دیگر دستمان کوتاه تر هم شده است. در صورتی که از اروپایی‌ها هم تضمین عملی گرفته نشود نیز همین تجربه تلخ تکرار خواهد شد.

وی در ادامه مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ را یادآور شد و افزود: فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی نقض قطعنامه ۲۲۳۱ نیست، روس‌ها و چینی‌ها نیز عدم ارتباط و عدم نقض را بارها مطرح کرده بودند، اروپایی‌ها نیز بر این موضوع اصرار دارند، آمریکایی‌ها به تنهایی این موضوعات اشتباه را دامن می‌زدند که از اهمیت برخوردار نیست، البته تمرکز تایید و پایبندی ایران به تعهدات هم آژانس بین‌المللی اتمی است که بسیار قابل تامل است. معاون بازرسی آژانس نیز در نشانه اعتراض به اقدام آمریکا از سمت خود استعفا داد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: برجام بد نوشته شد زیرا تضمین برای آن گرفته نشد، مذاکره کننده‌ها می‌توانستند تضامینی چون تعیین جریمه برای خروج یک طرفه یا آزادی‎هایی برای ایران در صورت نقض طرف‌های دیگر بگیرند، بنابر اصول حقوق بین‌الملل کشورها حُسن نیت در اجرای تعهدات ضروری است اما در مقام تعیین شرط و شروط حُسن نیت معنا ندارد. طرفین باید شروط خود را تعیین کنند واجرا حُسن نیت ضروری است. متاسفانه آمریکا در نیت و اجرا بد عمل کرد.

مشکل نرم‌افزاری تحریم‌های بانکی بهانه‌ای بیش نیست/ افزایش ریسک روابط بانکی با ایران به موجب تصمیمات بی‌ثبات آمریکا

وی با اشاره به اظهارات آقای ظریف و عراقچی در مدت اخیر، گزارش هفتم برجام و اظهارات آقای روحانی در جلسه غیرعلنی سران قوا، گفت: بنابر این اظهارات مشکل تحریم‌های بانک بزرگ را نرم افزاری اعلام کردند و اذعان دارند که ۱۲ سال تحریم و پیشرفت سیستم بانکی دنیا طی این مدت دلیل عدم برقراری ارتباط ایران با آنها است، حال آنکه چند سوال سریالی در این زمینه از وزیر امور خارجه و آقای عراقچی مطرح کردیم اما به نتیجه نرسیدیم.

ذوالنوری ادامه داد: مشکل با همه بانک‌های دنیا یعنی اعلام شکست ما اما با توجه به برخی گشایش‌های بنکی و ال سی موضوع به گونه‌ای دیگر معنا پیدا می‌کند، در واقع ما با برخی از بانک‌های دنیا مشکل داریم. در حقیقت سیستم نرم‌افزاری بانک‌داری اروپا یکپارچه است و قطعا بانک‌های بزرگ قدرتمندتر و تاثیرگذار تر هستند اما ما تنها با برخی بانک‌های کوچک روابطی برقرار کردیم چون آمریکا در اجرا حُسن نیت نداشته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: آمریکا تعلیق تحریم‌ها را هر سه ماه یک بار تایید می‌کرد لذا بانک‌ها و دستگاه اقتصادی فرصتی برای تثبیت روابط بانکی با ایران پیدا نمی‌کردند، در واقع آمریکا رغبت را از آنها گرفت و سایه تهدید را بر بالای سر آنها نگاه داشت، از سوی دیگر ریسک روابط بانکی با ایران را افزایش داد زیرا بانک‌های بزرگ به موجب جریمه آمریکا دهه‌ها و صدها میلیون دلار باید پرداخت می‌کردند.

رفع تحریم‌ها تنها در حوزه کشتی رانی موجب رفع نود درصد مشکلات تحریمی شد و در قسمت های دیگر ناموفق بود

وی برجام را در رفع تحریم‌ها هم به طور کامل موفق ندانست و گفت: رفع تحریم‌ها تنها در حوزه کشتی رانی موجب رفع نود درصد مشکلات تحریمی شد، اما در حوزه دیگر ناتوانی برجام را محسوس است، بنابراین بهتر است با مردم صادق باشیم. دولت باید به مردم اعلام کند که بیش از این نمی‌توان برجام را ادامه داد. این شیوه رفتاری نوعی فریب کاری را به ذهن می‌رساند لذا وضعیت آشفته‌تر می شود. البته اگر خطوط قرمز تعیین شده رهبری در برجام رعایت می‌شد شاهد چنین وضعیتی نبودیم.

عدم توافق تیم جلیلی با ۵+۱ به ضعف تیم دیپلماسی ارتباطی ندارد/ تیم جلیلی حاضر به امتیازدهی بدون تضمین نشد

ذوالنوری در ادامه عملکرد تیم مذاکره کننده جلیلی در دولت احمدی‌نژاد را یادآور شد و گفت: اگر تیم جلیلی حاضر به ارایه سخاوتمندانه امتیازات بدون تضمین بود، یقینا توافق حاصل می‌شد. عدم توافق با ۵+۱ در زمان احمدی نژاد به ضعف تیم دیپلماسی ارتباطی ندارد. اروپایی‌ها در جریان مذاکره با تیم آقای جلیلی بر تعطیلی یک هفته غنی سازی تاکید داشتند تا قدرتشان را اثبات کنند اما آقای جلیلی و تیم مذاکره کننده حاضر به تعطیلی یک هفته غنی سازی هم نشدند. در حقیقت اگر امتیازات گسترده داده می‌شد و محدیدت‌های بسیار را بدون تضامین عملی می پذیرفتیم قطعا توافق حاصل می‌شد.

وی در پاسخ به این سوال که در جریان مذاکرات تیم جلیلی اجازه حرف زدن به عراقچی داده نمی‌شد، گفت: این موضوع کذب است، در تیم احمدی نژاد برای مذاکره از قبل نشست‌های متعدد در تیم جلیلی انجام می‌گرفت و تمام نظرات کارشناسی اخذ و بر روی کلمات تصمیم گیری می‌شد تا تیم مذاکره کنند بدانند از چه واژگانی استفاده کنند، در واقع به بار معنای همه کلمات و اظهارات خود توجه جدی داشتند. اما در دولت روحانی میدان باز شد و دیپلمات هر طور صلاح دید تصمیم گیری ‌کرد.

ذوالنوری معتقد است: در تیم جلیلی تمرکزها بر روی جمع بندی بود لذا اظهارات و سیستم مذاکرات بر پایه جمع بندی نهایی انجام می‌گرفت. این عدم حساسیت در تیم ظریف به معنای اعتماد بیشتر به این تیم دیپلماسی نیست، در حقیقت دولت گذشته عزمش بر این نبود که مذاکره به هر قیمتی انجام شود.

رهبری در انتخاب وزیر امور خارجه نظری ندارند

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که باز بودن دست یک دیپلمات برای مذاکره باز نیست و تیم ظریف بارها از رهبری اذن گرفته‌اند به نقش رهبری در انتخاب وزیر امور خارجه اشاره کرد و گفت، گفت: دفتر مقام معظم رهبری در وزارت دفاع، اطلاعات و دادگستری نظر دارند، دادگستری با حوزه قوه قضاییه ارتباط دارد، وزارت دفاع با حوزه نیروهای مسلح تحت نظر فرمانده کل قوا و وزارت اطلاعات هم بنا بر قانون اساسی باید قریب الجتهاد یا مجتهد باشد، از این رو رهبری در جایگاه ولی امر اظهارنظر می‌کند. در خصوص وزارت کشور هم به این شکل الزام آور نیست اما ناجا جزء نیروهای مسلح است بنابراین برای تفویض فرماندهی نیروی انتظامی به وزیر کشور نیاز به احراز شخص وزیر از سوی ایشان وجود دارد.

ذوالنوری تاکید کرد: مقام معظم رهبری در انتخاب وزیر امور خارجه ورود نمی‌کنند و تنها برای این چهار مورد به دلیل ارتباط با رهبری اظهار نظر گرفته می شود.

کابینه احمدی‌نژاد ۳مرتبه از رهبری درخواست مذاکره با آمریکا داشت/ عزل متکی وهن جمهوری اسلامی بود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات اخیر محمود احمدی نژاد مبنی بر مخالفت جدی وی با مذاکره با آمریکا حتی در جریان تعیین تکلیف برجام، گفت: این اظهارات خلاف واقع است، احمدی نژاد در دایر کردن رابطه با آمریکا نظر داشت، کابینه ایشان سه مرتبه از مقام معظم رهبری اجازه و درخواست حل مسئله از طریق مذاکره با آمریکا را داشت.

وی در ادامه عزل آقای متکی را یادآور شد و گفت: عزل متکی برای فشار جهت مذاکره و صحبت او با نماینده آمریکا در سازمان ملل نبود، در آن زمان اخباری از فشل بودن نماینده‌های ایران در خارج از کشور به برخی مقامات کشوری داده شد، متکی در پاسخ به راه حل این موضوع نیز اذعان داشت که برای همه این بخش‌ها و سمت‌ها گزینه و سفرایی پیشنهاد دادیم اما آقای احمدی نژاد انتخاب را به مشایی موکول کرده و فرد مورد نظر مشایی هم مورد تایید ما برای سمت سفیری نیست. از همین رو احمدی نژاد به محض اینکه در جریان این موضوع قرار گرفت آقای متکی که در حال مذاکره با رئیس جمهور کشور میزبان بودند را وسط مذاکره عزل کرد.

ذوالنوری ادامه داد: در جریان مذاکره متکی با رئیس‌جمهور کشور میزبان یادداشتی به رئیس جمهور میزبان رسید و وی برای بیست دقیقه از اتاق بیرون رفت و بعد از بازگشت به آقای متکی می‌گوید که شما از این لحظه مهمان هستید و طرف مذاکره با ما نیستید. این اقدام احمدی نژاد وهن جمهوری اسلامی بود، رئیس جمهور وقت باید بعد از بازگشت آقای متکی وی را عزل می‌کرد. متاسفانه این اقدامات هزینه بسیار برای نظام درست می‌کرد که در رفتار ایشان دیده می‌شد.

احمدی‌نژاد استبداد رأی داشت/ نظر روحانی در زرورق زندگی تشریفاتی

وی در ارتباط با تیم مذاکره کننده دولت روحانی در مقایسه با جلیلی و انتقادات مذکور به تیم دیپلماسی محمدجواد ظریف، گفت: مسئولیت قابل واگذاری نیست اما اختیار قابل واگذاری است، در شیوه مدیریت رئیس جمهور شاید به یک وزیر اختیارات بیشتر تفویض شود. آقای احمدی نژاد و روحانی هر کدام متفاوت عمل کردند. احمدی نژاد استبداد رأی داشت و روحانی حال کار کردن ندارد. وقتی برف تهران آمد روحانی چند روز از خانه خود بیرون نیامد لذا مشخص است نمی تواند بر وزیر راه خود اشراف داشته باشد.

ذوالنوری معتقد است: قرار گرفتن اسحاق جهانگیری در کنار روحانی در مناظرات از همین منظر بود، روحانی اشراف و اطلاعات لازم را نداشت، به نظر روحانی در زرورق زندگی تشریفاتی و رفاه زدگی است لذا بر امور نمی‌تواند مسلط باشد، در اظهارات اخیر هم رئیس جمهور اذعان داشت که وزارت ارتباطات ۲ میلیون شغل می‌بایست ایجاد کند اما وزیر ارتباط بی خبر از این موضوع اعلام کرد که آقای روحانی از فرط خستگی اشتباه اعلام کردند و منظور ایشان ۲۰۰ هزار شغل بوده است.

وی افزود: آقای رئیس جمهور به دلیل نواسان بین آمارها اشرافی بر مسائل ندارد لذا مجبور است تفویض اختیار کند، احمدی نژاد گاها ساعت ۲ شب جلساتی را برگزار می‌کرد و وقت می‌گذاشت و با استبداد رأی نمی‌گذاشت کسی خلاف ارادش کاری کند.

دولت و مجلس را اصلاح طلب‌ها می‌چرخانند

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت را اصلاح طلب‌ها می‌چرخانند کما اینکه مجلس را هم اصلاح طلب ها می‌چرخانند.

یک روز هم در جبهه پایداری حضور نداشتم/ اعتقاد راسخ به آیت‌الله مصباح دارم

وی در ادامه با تاکید بر اینکه هیچ گاه عضو جبهه پایداری نبودم، گفت: متاسفانه در رسانه‌ها به عنوان یکی از اعضای جبهه پایداری معرفی می‌شوم حال آنکه یک روز هم در جبهه پایداری حضور نداشتم، من معتقدات و اصول و ارزشهایی دارم که شاید در برخی موارد شبیه به اصول جبهه پایداری باشد و در برخی موارد با آنها در تناقض است، هیچ کدام از اعضای جبهه پایداری به اندازه من از دولت احمدی نژاد انتقاد نکرده است، من از سال سوم دولت نهم جزء منتقدان دولت احمدی نژاد بودم و در طول سالیان که انتقادات را مطرح می‌کردم از سوی جبهه پایداری مورد حمله قرار می‌گرفتم. اما به آیت‌الله مصباح یزدی اعتقاد عمیق و راسخ دارم، ایشان را کاملا هضم در منافع ملی می‌دانم و باور دارم کسانی که به آیت الله مصباح نقد دارند ایشان را از نزدیک نمی‌شناسند.

آیت الله مصباح یزدی تکلیف محور هستند

ذوالنوری یادآور شد: آیت الله مصباح یزدی تکلیف محور هستند، اعتقاد ندارند اگر بخشی از جبهه خودی غلط می‌گوید زیر بلیط آن قرار گیرند، ممکن است این نوع رفتار در فعالیت حزبی تاثیر داشته باشد اما ایشان تکلیف محور و شرع محور عمل می کنند، بنده ملاک عملم را منافع ملی و تشخیص خود با انطباق با مبانی امام (ره) و حضرت آقا قرار می‌دهم، از این رو برای من فساد نزدیک ترین افراد در جبهه فکری نزیک به من با فساد افراد نزدیک به روحانی و موضع گیری من و نحوه پیگیری و انتقاد تفاوتی نمی دانم.

زیر بلیط هیچ جریانی نمی‌روم

وی ادامه داد: برخی اذعان دارند که بنده در برخی موارد گاف می‌دهم در حالی که گاف نیست، تعمدا ورود کرده و مسائل را مطرح می کنم از این جهت معتقدم زیر بلیط هیچ جریانی نروم حتی در انتخابات، انتخابات برای من حیاتی است و امکان دارد رأی نیاورم اما از هیچ جریان و جبهه اصولگرایی درخواست نکردم که اسم مرا در لیست قرار دهند. جریانی که از نظر فکری همسو یا نزدیک به تفکر من باشد بدون سهم خواهی اسم مرا در لیست می‌گذارند، من ترجیح می دهم وام دار نباشم و مستقیم و بنا بر تشخیص عمل کنم. من با هیچ جریانی در انتخاباتی که رأی آوردم وارد مذاکره و درخواست لیست و حمایت نشدم، در انتخابات آینده هم از هیچ جریانی تقاضایی نخواهد داشت. البته اگر لیست بیگانه با نظراتم مرا در لیست قرار دهد، به شدت مخالفت خواهم کرد.

برخی اصلاح‌طلبان از اصول‌گراها هم ولایت‌مدارتر هستند

وی همچنین گفت: جریان اصلاح طلب را جریان بیگانه نمی‌دانم، در میان اصلاح‌طلبان جریان‌های مختلف و لایه‌هایی مختلفی وجود دارند، برخی لایه‌های اصلاح‌طلب از برخی اصولگراها هم بهتر عمل می‌کنند و ولایت مدارا تر هستند، در این مجلس هم حضور دارند. البته برخی از اصلاح طلب‌ها هم از ضد انقلاب‌ها ضد انقلابی تر عمل می‌کنند. بین این دو طیف، گروه‌های مختلفی وجود دارد.

قالیباف اصلح‌ترین کاندیدای ریاست جمهوری بود/ حمایت از رئیسی به دلیل کناره‌گیری قالیباف

ذوالنوری در ادامه و رد پاسخ به سوالات مربوط به انتخابات سال ۹۶ ریاست جمهوری و حمایت وی از رئیسی، گفت: بارها به من به دلیل حمایت از برخی افراد و پیگیری برخی طرح‌ و سوالات در مجلس فحاشی کردند،حتی مدعی شدند که من بازی انحرافی را آغاز کردم اما با در نظر گرفتن مصالح و منافع قالیباف را اصلح‌ترین کاندیدا دانستم اما به دلیل کناره گیری ایشان از میان کاندیدای موجود، آقای رئیسی را اصلح تر دانستم.

وی افزود: بچه حزب اللهی‌های قم نیز توقع داشتند از ابتدا سینه چاک آقای رئیسی باشم، اما به تشخیصی رسیدم که خلاف آن نتوانستم عمل کنم، در جلسات مختلف نیز از وی حمایت کردم و کنار رفتن وی را هم خطا دانستم، بعد از آن با وجود هزینه‎های آن از آقای رئیسی حمایت و دفاع کردم، برخی به حمایت از آقای قالیباف به جهت کارنامه ایشان در شهرداری تهران هم ایراد وارد می‌دانستند اما این حمایت نسبی است، ما نمی‌توانیم گزینه مطلوب خود را برای کاندیداتوری دعوت کنیم لذا از میان افرادی که ثبت نام و تایید شدند باید اصلح را انتخاب کنیم، از نظر ما فرد اصلح بدون مشکل و حاشیه نیست بلکه از میان کاندیدای تایید شده دارای حُسن بیشتر است.

عملکرد روحانی مردم را به اصلاح‌طلبان بدبین کرد

ذوالنوری در توضیح ارزیابی خود از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ و پیش‌بینی انتخاب فردی اصولگرا، گفت: اینکه هر جریان برای دو دوره دولت را در دست می‌گیرند قبول ندارم، زیرا آقای هاشمی رفت و آقای خاتمی جایگزین وی شد. مبانی فکری هاشمی با جریان اصولگرایی متفاوت بود، من معتقدم کارگزاران در روی کار آمدن خاتمی نقش موثر داشتند، بعد از خاتمی احمدی نژاد و بعد از آن روحانی بر سر کار آمد. اگر روحانی عملکرد خوبی داشت به نوعی که مردم مزه خدمات روحانی را می چشیدند، یقینا بعد از روحانی گزینه اصلاح طلب‌ها رأی می‌آورد اما الان برخی از اعضای نزدیک به روحانی از اهل سنت، کرد، حواشی کشور در مجلس چون اذعان دارند که آقای روحانی اشتباه کرده است. مدافعان آقای روحانی در حال حاضر از دولت دفاع نمی‌کنند، زیرا این مدافعان از عدم تحقق وعده های وی شرم دارند.

هیچ وقت از احمدی نژاد حمایت نکردم

ذوالنوری در ادامه یادآور شد: هرچند در برخی رسانه ها گفته شده که بنده بارها از احمدی‌نژاد حمایت کردم اما واقعیت این است که من هیچ گاه از احمدی نژاد حمایت نکردم چون در سپاه بودم و در سپاه ما ممنوعیت تبلیغات داشتیم، از احمدی نژاد در هر دو دوره حمایت نکردم، زیرا سال ۹۰ از سپاه بیرون آمدم. البته شاید نظر خود را مطرح کرده باشم اما هیچ گاه حمایت نکردم.

تلگرام به هیچ عنوان رفع فیلتر نمی‌شود/ فیلترینگ روز به روز سخت تر می‌شود

ذوالنوری در پایان موضوع فیلترینگ تلگرام را یادآور شد و گفت: فیلتر هر روز محکم تر می شود، همانگونه که خبر فیلترینگ تلگرام را دادم و این اتفاق رخ داد، حالا هم می‌گویم فیلترینگ روز به روز سخت تر شده و حتی فیلتر شکن ها هم فیلتر و سخت تر خواهد شد، علت عدم قاطعیت فیلترینگ تاکنون، ایراد در آمادگی پیام رسان های داخلی است که تدریجی رفع و فیلترینگ ها تدریجی اتفاق می‌افتد تا اختلالی در روابط فضای مجازی مردم ایجاد نشود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: هر چه پیش رویم به میزانی که ظرفیت پذیرش پیام رسان های داخلی افزایش یابد، به همان میزان فیلترینگ سخت تر خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.