مهدی کرباسیان- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - در نشست خبری امروز که به مناسبت انعقاد قرارداد احداث کارخانه فرآوری و استحصال طلا (فاز توسعه طلای زرشوران) برگزار شده بود، اظهار کرد: شرکت برنده مناقصه شرکت مشترک ایرانی و آفریقای جنوبی است که فاز یک کارخانه را در سال ۱۳۹۳ اجرا کرده بودند اما به دلیل همزمان شدن تجهیز این فاز با تحریم‌ها به مشکلاتی برخوردند که البته هم‌اکنون این موانع برطرف شده و کارخانه طلای زرشوران پیش بینی می‌شود با اجرای این قرارداد بتواند به پنج تن طلا دست یابد و این میزان را به ظرفیت طلای کشور اضافه کند.

وی افزود: طی سال‌های گذشته فعالیت‌های قابل توجهی در حوزه اکتشافات جدید در منطقه انجام شده است که می‌تواند به ۳۰ تن ذخیره طلای قطعی منطقه بیفزاید و همین مسئله موجب شد تا فاز دوم کارخانه را شروع کنیم و هم اکنون حدود ۷۰۰ هزار نفر اشتغالزایی انجام شده که اکثرا در حوزه تکاب و افراد بومی منطقه هستند و با اجرای فاز دوم این پروژه میزان اشتغالزایی مستقیم کارخانه مورد نظر به دو برابر می‌رسد؛ بنابراین امیدواریم در کنار حمایت ویژه دولت از این پروژه مردمی که فرزندانشان از این طریق شاغل شده و ارتزاق می‌کنند، نیز از سرمایه‌گذاران و مدیران این کارخانه و پروژه حمایت کنند.

مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ادامه داد: در کنار این پروژه مسئولیت‌های اجتماعی که شامل بازسازی و احداث راه تکاب و دیگر پروژه‌ها است نیز در بودجه کارخانه و فاز جدید دیده شده و درصددیم تا این منطقه را به عنوان منطقه ویژه طلا معرفی کنیم. همچنین در کنار این منطقه درصددیم به راه‌اندازی و گسترش صنایع پایین دستی طلا که از دیرباز جزو هنر ایرانیان بوده است، کمک کنیم و در این زمینه با اتحادیه طلا و جواهر و دیگر دست‌اندرکاران بخش خصوصی مذاکراتی صورت گرفته  قطعا از طرف دولت تسهیلاتی برای متقاضیان راه‌اندازی و توسعه صنایع پایین دستی طلا در منطقه تکاب در نظر خواهیم گرفت.

کرباسیان با بیان اینکه این پروژه طی سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: پیش بینی می‌کنیم که تا سه سال آینده ذخیره این منطقه به ۳.۵ تن برسد و پس از آن با برطرف کردن برخی نواقص فاز یک تا پنج تن ذخیره طلا برای آن پیش بینی شده است. ایران کشور معدنی بوده و در کنار نفت و گاز معادن بسیاری دارد اما به دلیل آنکه نفت و فرآورده‌های نفتی سال‌ها و دهه‌هاست که در کشور سایه افکنده اما توجه چندانی به معادن نشده بود اما طی سال‌های اخیر و برنامه‌های تدوین شده، به ذخایر جدید توجه کرده‌ایم و رسیده‌ایم که حاصل آن ۲۰۰ هزار تن سنگ آهن و دیگر فلزات  و مواد معدنی مانند مس، ذغال سنگ و ... است که می‌توان به آنها اشاره کرد. همچنین در مناطقی مانند خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کردستان و آذربایجان غربی ذخایر جدید طلای مناسبی پیش بینی شده که گرچه هر یک به خودی خود ظرفیت چندانی ندارند اما با تجمیع آنها می‌توان ذخیره مناسبی ذخایر طلای کشور اشاره کنیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در این کارخانه طی سال‌های گذشته اظهار کرد: سال پیش ۸۵۰ کیلوگرم طلا با عیار ۲۴ تولید شده و پیش بینی می‌شود برای پایان این پروژه ذخیره این منطقه به ۵ تن افزایش یابد و تا پایان امسال بتوانیم ۱۲۰۰ کیلوگرم طلا تولید کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تکنولوژی مورد استفاده در این شرکت از یک شرکت صاحب نام بین‌المللی در آفریقای جنوبی بوده و تامین کننده تجهیزات و زیرساخت‌های این کارخانه اکثرا جزو شرکت‌های معتبر اروپایی هستند که امیدواریم از امضای این قرارداد تا پایان موعد مقرر به ظرفیت در نظر گرفته دست یابیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.