حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حسینیه جماران گفت: هنرمند مصداق بارز این شعر است که «باران که در لطافت طبعش خلاف نیست/ در باغ لاله روید و در شوره زار خس»؛ هنرمند هم در معرض باران طبیعی قرار می گیرد اما تفاوت او با روح انسان های دیگر در این است که در لاله زار روح او گل می روید؛ هنرمند جانِ تلخ کامی دارد؛ خاکِ نهاد یک هنرمند تلخی ها و سختی ها و مصیبت را می گیرد اما گل پرورش می دهد. باران روزگار اگر در شوره زار زندگی دیگران «خس» تولید می کند در جان و روح هنرمند «گل» تولید می کند.

وی با بیان اینکه اگر هنر را از انسان ها جدا کنیم تاریخ انسانی تاریخ زشتی است، اظهار داشت: تاریخ پشت سر ما دو زیبایی دارد و به بقیه آن نباید به آن افتخار کنیم، زیرا جز تولید رنج و کشتار به اسم کشورگشایی، ملی گرایی، دین پرستی و هزار اسم دیگر نبوده است؛ آن دو دو زیبایی که که تاریخ انسانی را قابل افتخار می کند، یکی «پیامیران و کسانی اند که شهود پیامبرانه داشته اند» و یکی هم «هنرمندان»؛ هنرمندان در طول تاریخ روح انسان ها را صفا داده و تلطیف کرده اند. هنرمند اگر در وجود خود آزرده خاطر شده اند اما در جامعه انسانی شکوفایی پدید آورده است و تاثیرات بزرگی گذاشته اند.

یادگار امام با بیان اینکه تفاوت علم و هنر در اینجاست که علم «تجزیه مرکبات عالم است»، تصریح کرد: هنر نقطه مقابل علم است، زیرا اجزاء امور را «ترکیب» می کند؛ تک تک کلمات زیبا نیست اما هنرمند آنها را به گونه ای کنار هم می نشاند که کلامی برمی آید که جان و روح را تکان می دهد؛ پس روح هنر «وحدت» است و اگر روح علم کثرت است روح هنر توحید و یکی کردن است؛ هنرمند به این خاطر هنرمند است که می توانند پدیده های متشتت(پراکنده) را یکسان کند.

سید حسن خمینی ادامه داد: اگر پذیرفتیم که همه هنر به این است که تجزیه ها را ترکیب کند و تشتت ها را واحد کند، هنرمند کسی است که بتواند وحدت ایجاد کند.

وی افزود: آیا انقلاب یک هنر نبود؟ آیا دلها را به هم نزدیک نکرد؟ آیا امام یک هنرمند بزرگ نبود که دلها را یکی کرد؟ اینگونه نبود که یکباره یک جامعه متکثر واحد شود؛ همانگونه که خداوند حتی به پیامبر خویش فرمود، «اگرغلیظ القلب بودی مردم از دور تو پراکنده می شدند». پس تردید نکنید که انقلاب یک هنر بزرگ بوده است. بببنید که در جریان پیروزی انقلاب چقدر تشتت ها دور هم جمع شد، دلهای پراکنده واحد شد، دلها به هم مهربان شدند و یک ملت ساخته شد.

یادگار امام با بیان اینکه تعبیر«همه با هم امام» را به یاد بیاوریم، خاطرنشان کرد: در جریان انقلاب اسلامی همه با هم بودند و اگراین مجموعه را شکاندیم، هنر نیست. امروزهم  اگر می گوییم به هنر نیازمندیم یعنی به این وحدت نیازمندیم و هنرمند ما بیش از هرکسی نسبت به ایجاد وحدت مسئولیت دارد.

سید حسن خمینی با بیان اینکه امروز دشمنان کمی نداریم، ابراز داشت: دنیای پر آشوبی داریم؛ البته فراز و فرود همیشه داشته است و وظیفه ما این است که این مجموعه را هنرمندانه حفظ کنیم؛  یک گام برداریم دل ها را به هم نزدیک تر کنیم. در مقابل دشمن خارجی و غیر خارجی تنها یک عامل ما را از گردنه ها عبور داده و آن اینکه یکی بودیم؛ «ما» بودیم و پاره پاره نشده بودیم. اگر گفتیم انقلاب هنر است و یک کار هنرمندانه توسط هنرمندانی بوده که عاشقانه این مجموعه را فراهم کردند، امروز وظیفه داریم این مجموعه را هنرمندانه به یک جمع واحد بازگردانیم، دلها را به هم نزدیک کنیم و با هم «جمع تر» شویم.

وی با بیان اینکه انقلاب با هنرعجین است زیرا با وحدت عجین است، عنوان کرد: ارزش پیشینیه تاریخ بشیریت به همین جمع شدن ها و صمیمیت ها و یک دل شدن هاست. لذا عزم هنرمندان است که از دل تندبادِ حوادث و طوفان و رگبار و برق و باران های تند موسمی، گل می روید؛ پس گل برویانیم.

یادگار امام در خصوص وضعیت هنر در دوران پس از انقلاب اسلامی یادآور شد: هنر انقلاب در رشته های بسیار مختلفی کارهای بسیار بزرگی کرده است و این موفقیت جای شکر و تقدیر دارد و جای دارد از هنرمندان و مسئولان مختلف به نوبه خود تشکر کنیم.

سید حسن خمینی تأکید کرد: هنر با آزادی توام است و روح هنرمند در یک فضای آزادانه اثر فاخرتولید می کند که ان شاء الله دوستان مان در وزارت ارشاد به این مساله توجه دارند و آن را وجهه عمل خودشان قرار می دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.