خبرگزاری فرانسه گزارش داد، آخرین نظرسنجی روزنامه دنونیک نشان می‌دهد جنز جانسا، رهبر جناح راستگرای اس‌دی‌اس بیش از ۲۵ درصد حمایت دارد و نزدیک‌ترین رقیبش از حزب سوسیال دموکرات‌ها ۱۲ درصد حمایت به دست آورد. با این حال، بیش از ۴۰ درصد از پرسش‌شوندگان گفتند یا تصمیمی نگرفتند یا موضع‌گیری خودشان را اعلام نکردند؛ در نتیجه شوک در نتیجه انتخابات دور از انتظار نیست.

شخصیت مبارزه‌طلبانه، ضد مهاجرتی و ائتلاف جانسا با ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان پایان صحنه‌های کمپین انتخاباتی او بود. او پنج‌شنبه در آخرین مناظره تلویزیونی علنا با ماریان شارتس که از کمدینی به سیاستمداری رسیده است، مجادله لفظی کرد.

حزب ضد تشکیلاتی ال‌ام‌اس شارتس در نظرسنجی دنونیک ۱۱.۹ درصد رای گرفت که نشان دهنده عملکرد ضعیف کمپین اوست اما هنوز هم ممکن است که او بتواند جایگاه مهمی به دست آورد. حزب اس‌ام‌سی میرو سرار، نخست‌وزیر در حال کناره‌گیری اسلوونی که استعفای شوکه‌کننده او در ماه مارس موجب برگزاری انتخابات زودهنگام امروز شد، تنها ۹.۳ درصد حمایت مردمی دارد. دولت سرار با ماه‌ها اعتصاب بخش دولتی و کشمکش‌های دورن ائتلافش دست و پنجه نرم کرد و آخرین ترکش زمانی رها شد که دادگاه عالی اسلوونی درباره پروژه زیرساختی علیه دولت رای داد.  

حدود ۱.۷ میلیون اسلوونیایی واجد شرایط رای دادن و انتخاب ۹۰ عضو پارلمان هستند. حوزه‌های رای‌گیری از هفت صبح به وقت محلی تا هفت عصر به کارشان ادامه می‌دهند و احتمالا اولین نتایج از عصر امروز منتشر می‌شود. حتی اگر حزب اس‌دی‌اس جانسا در صدر قرار بگیرد، ایجاد اکثریت پارلمانی برای آنها دشوار خواهد بود. احزاب حاضر در ائتلاف در حال کناره‌گیری، شامل سوسیال دموکرات‌ها، اس‌ام‌سی و حزب دی‌ای‌اس‌یواس همکاری با اس‌دی‌اس را رد کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.