خبرگزاری فرانسه گزارش داد، استیون منوچن، وزیر خزانه‌داری آمریکا با سایر اعضا که تهاجم چند جانبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را به باد انتقاد گرفتند، اختلاف‌نظر داشت. دولت‌های آنها هم چالش‌های حقوقی و اقدامات متقابلی را اعلام کردند که اقتصاد جهانی را تا آستانه درگیری تجاری باز پیش می‌برد.

شش وزیر دارایی این گروه در جریان نشست ونکوور نسبت به حس خیانتی که از متحد دیرینه خودشان دریافت کردند، ابراز انزجار کردند. با این حال وزیر دارایی آمریکا این اختلاف‌نظرها را بی‌اهمیت دانسته و گفت ایالات متحده آمریکا همچنان به روند جی ۷ پایبند است.

بیل مورنئو، وزیر دارایی کانادا تاکید کرد، این کشور و پنج متحد دیگرش از منوچن خواستند تا در اعتراض به تعرفه‌های جدید آمریکا پیام نگرانی و نارضایتی آنها را به کاخ سفید منتقل کند. برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه هم نارضایتی خودش را ابراز کرد.

اتحادیه اروپا و کانادا بزرگترین منبع واردات فولاد و آلومینیوم از آمریکا هستند. اولاف شولز، وزیر دارایی آلمان به خبرنگاران گفت که تعرفه‌های آمریکا "مشکلی بسیار جدی" برای روابط  دو سوی آتلانتیک هستند. او تاکید کرد: هیچکس متوجه نمی‌شود که چرا باید تعرفه‌های بیشتری برای فولاد و آلومینیوم در نظر گرفته شود.

تعرفه ترامپ علیه بزرگترین واردکنندگان خارجی فلزات حیاتی، دستور کار این رویداد برای ایجاد هماهنگی میان کشورهایی که تقریبا نیمی از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهند، تحت‌الشعاع قرار داد. هیچ بیانیه مشترکی از سوی این نشست وزارتی گروه هفت منتشر نشد و همین از اختلاف شدید جناج‌ها در قلب اقتصاد جهان حکایت دارد.

دولت آمریکا تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد را افزایش داده و به ترتیب به ۱۰ و ۲۵ درصد رسانده است. به دنبال اعلام این تصمیم، کانادا، مکزیک و کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم از طرح‌هایی تلافی‌جویانه خبر داده و به سمت یک جنگ جهانی تجاری حرکت کرده‌اند.

برونو لاماری، وزیر خارجه فرانسه در این جلسه با انتقاد شدید از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با وضع تعرفه ۲۵ درصدی برای واردات فولاد و تعرفه ۱۰ درصدی برای واردات آلومینیوم هشدار داد که: "جنگ تجاری ممکن است "ظرف چند روز آینده" آغاز شود.

با وجود این، ترامپ یک بار دیگر تاکید کرده که دیگر کشورها برای سال‌ها از آمریکا بهره‌کشی کرده‌اند و اکنون "زمان درایت رسیده" است.

رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم برای نجات صنایع فولاد کشورش ضروری است چرا که این صنایع به لحاظ حفظ امنیت ملی ایالات متحده ارزش ساختاری دارند.

ترامپ همچنین می‌گوید وضع تعرفه‌ها ابزرای است برای مقابله با موانع دست و پاگیری که کشورهای دیگر از جمله در اروپا و سایر نقاط جهان برای ورود آمریکا به بازارهایشان وضع کرده‌اند.

در همین حال، استیو منوچن، وزیر خزانه‌داری آمریکا با رد این نقد که آمریکا از رهبری اقتصاد جهان سرباز زده گفته انتقادها و نقطه‌ نظرات حاضران در اجلاس را به دونالد ترامپ منتقل کرده است.

قرار است هفته آینده رهبران گروه هفت در کبک کانادا اجلاس سران این گروه را برگزار کنند؛ جایی که دونالد ترامپ یک بار دیگر با رهبرانی چون آنگلا مرکل (آلمان)، ترزا می (بریتانیا)، امانوئل مکرون (فرانسه) و احتمالا شی‌جینپینگ (چین) روبرو خواهد شد آن هم تنها دو روز مانده به دیدارش با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در سنگاپور.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.