آمریکا علاوه بر اعمال تعرفه‌های جدید بر واردات کالاهای چینی، تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم را نیز از کشورهای کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا افزایش داده است.

در جریان نشست سالانه ی انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) که امروز (یکشنبه) در سیدنی برگزار شد، الکساند دو ژانیک مدیرکل این انجمن تاکید کرد، هر تصمیمی که موجب کاهش تجارت جهانی شود، اثر منفی بر درآمدزایی صنعت حمل و نقل هوایی دارد. 

این نشست که با حضور یکصد و ۳۰ مدیرعامل و هزار نماینده از خطوط هوایی بین‌المللی برگزار شد، شرکت کنندگان بر کاهش سفرهای هوایی و مهاجرت در پی تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا هشدار دادند.

در همین ارتباط، &#۳۹;دوگ پارکر&#۳۹; مدیر خطوط هواپیمایی «امریکن ایرلاینز» نیز گفت: ما نگران درآمدزایی خود هستیم و هر زمان که تنش‌ها در تجارت جهانی و تجارت آزاد افزایش می‌یابد، نگرانی ما نیز تشدید می شود. 

به گفته مدیران صنعت حمل و نقل هوایی، وضعیت عدم اطمینان در تجارت بین‌الملل، تقاضا برای سفرهای تجاری را که از مهمترین عوامل سودآوری این صنعت است، کاهش می‌دهد. 

دولت ترامپ اوایل سال جاری میلادی تعرفه های گسترده ای را درباره صنعت فولاد و آلومینیوم وضع کرد که نگرانی هایی را در میان تولیدکنندگان محصولات فولادی برانگیخت. 

ترامپ این هفته تعرفه هایی را علیه واردات از چین وضع کرد و بعد از تمام شدن مهلتی که برای دستیابی به توافق به اتحادیه اروپا داده بود، کشورهای این منطقه را نیز مشمول تعرفه ها کرد.

این تصمیم شامل تعرفه ۲۵ درصدی برای واردات فولاد و ۱۰ درصدی برای واردات آلومینیوم است

ترامپ گفت، کشورش سالیانه میلیاردها دلار در تجارت با تقریباً همه شرکای تجاری خود از دست می دهد و باید با این تجارت یک طرفه مقابله کند. 

این تصمیم ترامپ واکنش هایی را از سوی متحدان اروپایی اش برانگیخت.

«بیل مورنو» وزیردارایی کانادا اقدام آمریکا برای وضع تعرفه بر واردات فولاد وآلومینیوم به بهانه تهدید امنیتی را«مضحک» خواند.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه نیزدرتماس تلفنی با همتای آمریکایی خود، تصمیم کاخ سفید برای افزایش تعرفه واردات فلزات را غیرقانونی خواند و از تدارک پاسخی تلافی جویانه به شیوه قاطع و مناسب خبرداد.

چین اعلام کرد، پکن اقدامات مناسب و ضروری اتخاذ می کند. ژاپن هم اعلام کرد تدابیر مقابله جویانه اتخاذ می کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.