ارتش آمریکا روز یکشنبه رزمایش سالیانه خود در لهستان را با هدف افزایش سطح آمادگی نیروهای ناتو جهت مقابله با روسیه برگزار کرد.

 به نوشته وبگاه شبکه خبری «تی. آر. تی» حدود ۱۸ هزار نظامی از نوزده کشور عضو ناتو این رزمایش را تحت رهبری آمریکا در لهستان و کشورهای منطقه بالتیک برگزار می‌کنند.

هشتمین رزمایش «ضربه شمشیر» که تا پانزدهم ماه ژوئن ادامه دارد، بعد از آن برگزار شد که لهستان پیشنهادی را به نیروهای آمریکا برای حضور دائمی در این کشور مطرح کرد.

وزارت دفاع لهستان در این زمینه اعلام کرده که حاضر است سالیانه بین ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلار برای اقامت نیروهای آمریکایی در خاک خود هزینه کند. این اقدام لهستان با مخالفت شدید روسیه مواجه شد.

این درحالی است که آمریکا از زمان الحاق کریمه به روسیه مواضع خود را در شرق اروپا و به طور ویژه در لهستان تقویت کرده است، به طوری‌که در ماه مه ۲۰۱۷ مقرهای فرماندهی جدید را برای کنترل ۶ هزار نیروی مستقر در ناتو و مکان عملیات پنتاگون در منطقه راه اندازی کرد.

به نوشته تی .آر. تی، لیتوانی از اعضای ناتو در ماه فوریه روسیه را به استقرار دائمی موشک‌های بالستیک «اسکندر» در کالینگراد متهم کرد. این موشک‌ها قادر به حمل کلاهک اتمی هستند.

قرار است بخشی از رزمایش ضربه شمشیر در این منطقه حساس برگزار شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.