نگ ان هن Ng Eng Hen در سخنانی در اجلاس گفت وگوی شانگریلا اعلام کرد: دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان با تاکید بر ملاحظات امنیتی مشترک رفتارهای خود را توجیه می کنند، آمریکا از طریق تجارت و چین با ساخت و سازهای نظامی درمنطقه مورد منازعه دریای جنوبی چین ،اقدامات یکجانبه انجام می دهند.

نگ انگ هن در اجلاس گفت وگوی شانگریلا افزود: این انحراف ها از هنجارهای جهانی ، وضعیت فعلی و مقررات پذیرفته شده ای را که تا کنون به نفع آسیا و مناطق فراتر بوده به چالش کشیده است. 

وی افزود: کاملا واضح است که تغییر در سیاست های محلی و تحولات و تغییرات در وضعیت قدرت های منطقه ای و جهانی منجر به ایجاد تغییرات در نظم بین المللی موجود می شود.

وی آمریکا را متهم کرد که درصدد ایجاد تغییر در وضعیت نظم کنونی است و همچینین گفت که کشورهای جنوب شرق آسیا انتقادهای گسترده ای در مورد سیاست های تجاری دونالد ترامپ دارند.

وی افزود: اعمال تعرفه های جدید واشنگتن علیه واردات آلومینیوم و فولاد متحدان اروپایی آمریکا به همراه ژاپن، کانادا، مکزیک را هدف قرار داده است و از سوی دیگر این کشور همزمان علیه چین جنگ تجاری راه انداخته است.

وزیر دفاع سنگاپور همچنین گفت : این گونه اظهارات و اقدامات نگران کننده است چرا که دولت های کوچکتر از جمله اقتصادهای باز مانند سنگاپور، در معرض تهدیدات ناشی از اقدامات تجاری ایالات متحده قرار دارند.

نگ انگ هن  افزود: سنگاپور قبلا هشدار داده است که کشورها نباید مجبور شوند در رقابت روزافزون بین ایالات متحده و چین از یک طرف جانبداری کنند.

وزیران دارایی کشورهای گروه هفت نیز در اجلاس اخیر خود با انتقاد از آمریکا تاکید کردند اقدامات تجاری ترامپ می تواند اقتصاد جهانی را به خطر انداخته و متحدان غربی را به طور موثر مورد تهدید قرار دهد.

وی همچنین از اقدامات نظامی پکن در دریای جنوبی چین انتقاد کرد و گفت : چین به طور روزمره ساخت و ساز نظامی بر روی جزایر و صخره های این پهنه آبی را تقویت می کند و بتازگی موشک های خود را در برخی از این جزایر برپا ساخته است و به طور مرتب به کشتی ها و هواپیماهای دیگر که درحال حرکت در این قلمرو آبی حرکت می کنند هشدار می دهد.

وی افزود: این اقدامات درحالی صورت می گیرد که سنگاپور در دریای جنوبی چین ادعایی ندارد اما همسایگانش مانند فیلیپین و مالزی ادعای ارضی در این آبها دارند.

وی از آمریکا و چین خواست تا در روابط خود با دیگر کشورها ، منافع آنها را نیز درنظر بگیرند. پنتاگون در گزارشی درابتدای سال جاری در مورد ایجاد دوران جدید رقابت قدرت با چین و روسیه هشدار داده بود.

وزیردفاع سنگاپور هشدار داد: اگر آمریکا و چین تمایلی به همکاری با یکدیگر درسیستمی که کشورهای کوچک و بزرگ در آن بتوانند منافع خود را به دست آورند، نداشته باشند ، سناریو باخت - باخت درجهان ایجاد می شود.

استریت تایمز در این زمینه گزارش داد: اختلافات طولانی مدت بین دو قدرت بزرگ اقتصادی همزمان با تلاش های دولت ترامپ برای مقابله با نفوذ چین تشدید یافته است. جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا روز شنبه گفت که اقدامات چین در دریای چین جنوبی کشورهای دیگر را به سوی اجبار برای اقدام سوق می دهد.

وی ارائه وام های گسترده چین به کشورهای مختلف تحت برنامه ابتکار یک کمربند یک جاده را عامل ایجاد بدهی برای کشورهای کوچکتر دانست.

چهارمین نشست از هفدهمین کنفرانس امنیت آسیا موسوم به گفت و گوی های دور شانگری لا Shangri-La از روز شنبه در سنگاپور آغاز شد. قرار است در این نشست شرکت کنندگان تا روز دوشنبه درباره چالش هایی که امنیت آسیا را تهدید می کند گفت و گو کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.