وزارت امور خارجه روسیه امروز یکشنبه در بیانیه ای که در پایگاه اینترنتی این وزارتخانه منتشر شد، بر آزادی فوری ویشینسکی از زندان و رفع اتهامات علیه وی تاکید کرد.

SBUسرویس اطلاعاتی اوکراین ۱۵ ماه مه (۲۵ اردیبهشت ماه) با حمله به دفتر خبرگزاری ریانووستی در کی یف، رئیس این مرکز خبری را به اتهام خیانت به اوکراین بازداشت کرد.

دادگاه هرسون در جنوب اوکراین ویشنسکی را بطور موقت به دو ماه زندان محکوم کرد و دادگاه وی هنوز در جریان است.

مقامات اوکراینی به رسانه‌ها گفتند که ویشینسکی دارای تابعیت دوگانه اوکراینی و روسی است و به خاطر نوشتن گزارش‌هایی که الحاق کریمه به روسیه را توجیه می کرد، بازداشت شده است و امکان دارد به اتهام خیانت به اوکراین تا ۱۵ سال به زندان محکوم شود.

وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه خود به تلاش سازمان امنیت اوکراین برای جلب همکاری یک خبرنگار ریانووستی در اوکراین اشاره کرد. 

در بیانیه گفته شده است: سازمان امنیت اوکراین روز گذشته برای جلب همکاری ایرینا ویسوکوویچ خبرنگار ریانووستی در لیتوانی که برای پوشش خبری محاکمه ویشینسکی به هرسون اوکراین رفته بود، تلاش کرده است.

وزارت خارجه روسیه از سازمان های بین المللی و جامعه جهانی خواست به طور شایسته به اقدامات سازمان امنیت اوکراین برای اجیر کردن خبرنگاران روس از جمله ایرینا ویسوکوویچ واکنش نشان دهد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه گفته شده است: ماموران سازمان امنیت اوکراین ویسوکوویچ را در سالن دادگاه جلب کرده و به مرکز سازمان امنیت منتقل کردند. 

ماموران پس از چند ساعت بازجویی این خبرنگار، او را وادار به امضای سندی برای همکاری و ارائه اطلاعات درباره خبرنگاران ریانووستی در اوکراین کردند. 

تنش ها میان اوکراین و روسیه از سال ۲۰۱۴ و پس از روی کار آمدن دولت غربگرا در این کشور ایجاد شد و شرق اوکراین که ساکنان آن را مردم علاقه مند به روسیه تشکیل می دادند علیه دولت غربگرای ایجاد شده در مرکز کشور دست به اعتراض زدند.

در جریان ناآرامی های شرق اوکراین، منطقه کریمه که اکثر ساکنان آن روس زبان هستند،اعلام استقلال کرد و از روسیه خواست تا جزئی از خاک این کشور باشد. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز این خواسته را پذیرفت و در نزد روس ها که علاقه زیادی به کریمه دارند روز به روز محبوب تر شد.

با این وجود روسیه با این اقدام، با تحریم های اقتصادی سنگین غرب و آمریکا روبرو شد، تحریم هایی که همچنان پس از گذشت چهار سال ادامه دارد.

اوکراین نیز در چند سال اخیر موضع های سخت تری در قبال روسیه گرفته است و علاوه بر این از کشورهای دیگر خواسته است که کریمه را به عنوان جزئی از خاک روسیه به رسمیت نشناسند، دولتمردان اوکراین در چهار سال اخیر تلاش کرده اند تمامی اشتراکات ملی، فرهنگی و مذهبی خود با روسیه را تغییر دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.