این رسانه عرب زبان ادامه داد: این نشست که در پایگاه «خراب عشک» آمریکا، نزدیک به «کوبانی» برگزار شد، ۲۴ ساعت به طول انجامید و طی آن افسران این سه دولت عربی با هدف زمینه سازی در جهت تشکیل یک قدرت عربی محافظ مرزها، با یکدیگر به گفتگو پرداختند، تا این قوای عربی نوار مرزی بین سوریه و ترکی را پوشش دهد.

منابعی برای الجزیره فاش کردند که این نشست نتیجه تلاش امارات و عربستان برای سیطره بر گروههای کردی است، چه از نظر حمایت مالی آنها و یا تحرکات سیاسی برای تشکیل ائتلافهایی با قبایل عربی. این تحرکات موجب نگرانی آنکارا شده است که همواره به حفظ مزهای جنوبی خود با سوریه تمایل داشته است.

در این میان، مساله جدید، افزایش دیدارهای اعراب با نیروهای کردی است، تا آنجا که نظامیان اردنی و اماراتی را نیز در بر گرفته است و این طرفها برای ایجاد یک قدرت عربی در منطقه شرق فرات تلاش می کنند. این در حالی است که:

- آمریکا از تصمیم خود برای خروج نیروهایش از شمال و شرق سوریه و واگذاری آن به نیروهای داخلی و منطقه ای صحبت می کند، بدون آنکه ماهیت این نیروها را مشخص کند.

- ترکیه مخالف حضور نیروهای دموکرات سوریه در این منطقه است و نمی خواهد وارد مقابله ای نظامی با آنها شود.

- این منطقه اهمیت استراتژیک زیادی دارد و به عنوان خزانه نفتی و غذایی سوریه محسوب می شود.

- تحرک سعودی و اماراتی در منطقه با استفاده از نفوذ این دو بر عشایر عربی.

نبود هماهنگی

همین منابع در مورد نارضایتی ترکیه از نبود هماهنگی امنیتی و نظامی سعودی اماراتی با آن و برقراری رابطه با کردها صحبت می کنند و ترکیه نگران آن است که این نیروها برای ایجاد هرج و مرج در مرزهای جنوبی یا داخل ترکیه استفاده شود.

نکته جالب توجه آن است که این تحرکات کمی قبل از برگزاری نشستی بین وزیر خارجه ترکیه و آمریکا صورت گرفته است، که هدف از این نشست رسیدن به تفاهم هایی در مورد خروج نیروهای کردی از منبج است و اهمیت آن از این حیث است که می تواند مانع از انجام عملیات نظامی ترکیه در منبج شود.

موضع کردها

به نظر می رسد موضع یگانهای کردی نسبت به تحرکات این سه کشور عربی تا کنون مبهم بوده است، در حالی که این گروههای کردی کمکهایی از عربستان دریافت کرده اند، یک پایگاه خبری کردی تاکید می کند یگانهای کرد با ورود نیروهای عربی به غرب کردستان سوریه، تحت فشار نیروهای ائتلاف بین المللی، موافقت نموده اند.

به عقیده تحلیلگران، تلاش امارات و عربستان برای تشکیل یک قدرت عربی در شمال سوریه باعث به هم ریختگی بیشتر اوراق می شود، بویژه پس از آنکه وساطت فرانسه برای جمع کردن درگیری بین ترکیه و یگانهای کرد شکست خورد.

در این چارچوب، دکتر فایز الدویری، تحلیلگر مسائل سیاسی و استراتژیک می گوید: سفر هیئتهای نظامی سه دولت عربی در این زمان در بردارنده پیامهای خطیری در سایه رغبت آمریکا به عقب نشینی از سوریه و درخواست از دولتهای عربی برای بر عهده گرفتن مسئولیت مالی و نظامی است.

نزدیکی شکست خورده

دویری در گفتگو با الجزیره تصریح کرد تلاش این سه دولت برای تشکیل یک قدرت عربی متشکل از عشایر عربی شمال شرق سوریه، موید این نکته است که صحبتهای عادل الجبیر در مورد امکان اعزام نیروها به سوریه، غیر قابل تحقق است.

به نظر دکتر دویری، ترکیه هرگز با دیده رضایت به این گونه تلاشها برای ایجاد قدرتی در مرزهای آن با سوریه نگاه نمی کند.

چالش اساسی ایجاد نوعی اتحاد بین نیروهای کردی قدرتمند در منطقه، با تشکیلات عربی صاحب برتری جمعیتی است. در صورتی که قبایل عربی به روستاهای خود که پیش از این از آنها مهاجرت کرده اند بازگردند، نوعی درگیری در داخل تشکیلاتی بوجود می آید که دولتهای سه گانه برای اتحاد آن تلاش می کنند.

خار در چشم ترکیه

دویری بر این عقیده است که این نیروهای عربی مانند خاری در چشم ترکیه هستند و به احتمال زیاد آنکارا در پی آن است که مقابله با تلاشهای سعودی اماراتی برای ایجاد گروهی همراه با یگانهای کردی را تا پس از برگزاری انتخابات در پایان ماه اینده به تاخیر بیندازد.

ترکیه قطعا با این نیروها مبارزه خواهد کرد و این مساله باب وسیعی را برای سوالهایی در مورد آینده روابطش با اعراب، می گشاید.

در این شرایط، سوال مهمی مطرح می شود در مورد قدرت ریاض و ابوظبی برای بازی در باغ پشتی آنکارا، و سوال مهمتر از آن مربوط است که به ساعت واقعی رابطه ترکیه با عربستان، که به دلیل بحران خلیج فارس و پرونده های منطقه ای دیگر، در حالتی از سستی به سر می برد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.